دوشنبه 16 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نماينده دولت: اصلاح طلبان با وجود احمدی نژاد چرا دنبال هاشمی هستند


مهر ـ نماينده دولت در دانشگاه تهران خطاب به دانشجويان گفت : من از اصلاح طلبان تعجب می کنم که به شيوه و عملکرد احمدی نژاد دقت نکرده و شعارهای دفاع از هاشمی را سر می دهند ، احمدی نژاد برای آنچه که شما مطالبه می کرديد و می خواهيد، جهاد کرده است و مقابل تفکر غلط اصولگرايی ايستاده است، مشايی هم به اين خاطر تکفير می شود اما باز هم بدنبال هاشمی هستيد.

به گزارش خبرنگار مهر بعدازظهر امروز علی شکوری راد به نمايندگی از اصلاح طلبان، بهمن شريف زاده از نزديکان دولت، حسين قربان زاده مدير مسئول روزنامه تهران امروز و نزديک به شهردار تهران و غلامحسين بلنديان از نزديکان پورمحمدی در مناظره ای که به ميزبانی انجمن اسلامی دانشگاه تهران و در دانشکده فنی برگزار شد به بيان ديدگاههای خود در آستانه انتخابات رياست جمهوری پرداختند.

در ابتدای اين مناظره مجری برنامه با طرح سئوالی از شکوری راد گفت: چه می شود که امروز دانشگاه و دانشجو متهم است، چه بايد انديشيد که چنين فضايی در ذهن حاکميت وجود نداشته باشد. آيا با حضور فرضی اصلاح طلبان اميدی به تغيير دراين نگاه است يا نه. نماينده اصلاح طلب مجلس ششم پاسخ داد: درود می فرستم به دانشجويان عزيز که در اين مجلس حاضر هستند. بعد از يک وقفه ۲ ساله و نيمه که ما را از تريبون های دانشگاهی محروم کرده بودند و اجازه نمی دادند در هيچ جمع دانشگاهی سخنرانی کنيم امروز در جايی پشت تريبون قرار می گيرم که برای من بسيار پرخاطره است.

شکوری راد: روزگاری دانشجوی مارکسيست کنار دکتر مطهری مناظره می کرد

شکوی راد با اشاره به بيانيه ای که در ابتدای برنامه از سوی دبير انجمن اسلامی قرائت شد، افزود: متنی که دوستان درباره اختلاف طبقاتی خواندند من را به ياد شهيد رجب بيگی انداخت که دانشجوی همين جا و يک دانشجوی در تراز جمهوری اسلامی بود و عدالت و آزادی را توام با هم می ديد.

اين چهره اصلاح طلب گفت: دانشجوی امروز بازداشته شده از اين است که تراز آرمانهای انقلاب و تراز نقشی باشد که در طول تاريخ انقلاب ، دانشجويان ايفا کردند.

شکوری راد گفت: من تاسف می خورم که انجمن اسلامی دانشگاه تهران به عنوان قديمی ترين انجمن اسلامی برای گرفتن مجوز برگزاری مراسم شهيد چمران اينقدر دردسر داشته باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش مهر در اين قسمت از سخنرانی شکوری راد، دانشجويان حاضر در سالن شهيد چمران با تاييد سخنان وی شروع به تشويق های مکرر کردند. که البته مجری برنامه از دانشجويان خواست برای جلوگيری از اتلاف زمان ۱۰ دقيقه ای که به ميهمانان داده شده از تشويق های مکرر خودداری کنند.

شکوری راد گفت: از وزير علومی که مسئول ستاد انتخابات سال ۸۸ بود و از رئيس دانشگاهی که معاون وزير اطلاعات بود انتظاری بيش از اين نمی رود، طبيعی است وقتی اينها مسئول دانشگاه باشند دانشجو هم بايد برای گرفتن مجوز مکافات بکشد.

وی عنوان کرد: در سال ۷۳ مقام معظم رهبری پيامی دادند و گفتند خدا لعنت کند کسی را که دانشگاههای ما را غير سياسی کرد. من هم امروز می گويم خدا لعنت کند آنهايی که برای مجوز برنامه ها دانشجويان ما را زجر می دهند، سر و کارهای آنها را به کميته های انضباطی و دادگاه انقلاب می اندازند.

اين چهره اصلاح طلب ادامه داد: دانشجوی نخبه دانشگاه شريف امروز در بند ۳۵۰ زندان اوين است. دانشجويانی که افتخار اين کشور هستند در محبس هستند و از تحصيل محروم شده اند و ما در شرايطی قرار داريم که آه و افسوس از نهادمان بر می آيد وقتی در اين سالن خاطراتمان را مرور می کنيم.

شکوری راد افزود: در زمان استاد شهيد مطهری يک دانشجوی مارکسيست اجازه داشت که در کنار استاد مطهری بنشيند و مناظره کند اما امروز رئيس قوه قضائيه کجاست که از کنار دانشگاه ما عبور کند؟ کجاست که بيايد و برای دانشجو سخنرانی کند؟ بر اساس اين گزارش دانشجويان در اين قسمت از سخنرانی شکوری راد به تشويق مکرر او پرداختند.

وی ادامه داد : حاضر نيستند حتی به سئوال های ساده دانشجويان هم جواب دهند البته دانشجويان ما انسانهای شريفی هستند. جمعی که اينجا هستند عليرغم اينکه از ورود به عرصه سياسی باز داشته شده اند، در اين سالن جمع شده اند تا حرف خود را بزنند.

شکوری راد به جمعيت کم حاضر در سالن اشاره کرد و گفت: صندلی های خالی اين سالن به عملکرد آن لعنتی ها بر می گردد که دانشگاه ما را غير سياسی کرد و الا هميشه دانشگاه ما برای مناظره ها مملو از جمعيت بود.

وی افزود: در شرايطی در آستانه انتخابات هستيم که هنوز پرونده ظهر قبل از انتخابات بسته نشده و دو نفر از نامزدهای آن دوره در حبس هستند. بسياری از فرهيختگان دانشگاهی ما در زندان و بسياری از اساتيد بازنشسته شده اند.

چهره اصلاح طلب ادامه داد: در سال ۸۸ اساتيد برای حمايت از دانشجويان در مسجد دانشگاه تحصن کردند و رئيس دانشگاه هم برای اينکه کاری کرده باشد به اين جمع پيوست ولی بسياری از گردانندگان آن تحصن به اجبار بازنشسته شدند.

شکوری راد گفت: جا دارد اينجا از اصغر خداياری ياد کنم که به خاطر دفاع از حق شما اخراج شد و اخراج او در دوره رياست فعلی دانشگاه بود.

وی گفت: در کشور ما هرگاه حزبی پا گرفت آن را به شکل نامناسبی منحل کردند و بار آن بر دوش دانشجويان افتاد. دانشجويان هم با مشکلاتی که امروز شما مواجه هستيد مواجه شده اند.

سئوال از نماينده دولت درباره تفکيک جنسيتی در دانشگاه ها و برکناری روسای دانشگاه

در ادامه اين مناظره بهمن شريف زاده روحانی نزديک به دولت مورد سئوال مجری قرار گرفت، مجری پرسيد : چند سالی است بين دانشجويان مسئله تفکيک جنسيتی مطرح است ، در برخی رشته ها اجرا شده و در برخی دانشگاهها دانشجويان را از هم جدا می کنند . معلوم نيست که تصورشان اين است که قرار است در دانشگاه چه اتفاقی بيفتد، دانشجويان اين کار را توهين تلقی می کنند؛ يا بازنشسته کردن نابهنگام اساتيد مثل استاد خداياری و يا اينکه اسلامی شدن علوم در دانشگاهها به چه معنا است؟

مجری ادامه داد : يکی از نزديکان دولت يعنی آقای مشايی بحث مکتب ايرانی را مطرح می کند و از سوی ديگر دولت به دنبال اسلامی کردن دانشگاهها است. بالاخره دولت کدام طرفی است؟ چندی پيش از دکتر احمدی نژاد نامه ای منتشر شد که بايد برخی اساتيد برکنار شوند. چند بعد وزير علوم گفت قرار نبود اين نامه رسانه ای شود و بعد از آن رئيس دانشگاه تهران گفت که من سر جايم هستم. اين اختلاف ها چه دليلی دارد؟

شريف زاده پاسخ داد: ابتدا خرده می گيرم بر گردانندگان اين مراسم که از ساعت يک و نيم ما را احضار کرده اند و نگفتند که نزديک يک ساعت و ربع بيانيه و سخنرانی انجمن اسلامی قرائت می شود البته اين بيانيه و سخنرانی حاوی ۸۰ درصد از مطالبات بود.

وی گفت: ابراز خوشبختی می کنم که تمام مطالبات گويای آرمانهای انسانی و بشری است. از مطالبه امنيت تا تکريم شأن دانش و دانشجويان و همچنين حريت و آزادگی در قشر دانشگاهی است و عواملی که اين حريت را تحت الشعاع قرار می دهد. شکر خدا مطالبات چيزی است که ما را دلگرم می کند.

شريف زاده : دولت خاتمی دولت قانون بود

شريف زاده ادامه داد: پاسخ های گوناگونی در دولت های مختلف برای تحقق اين وعده ها داده شده است؛ دولت آقای خاتمی دولت قانون بود و معتقد بود تثبيت قانون می تواند احقاق حقوق ناديده گرفته شده انسانها را دربر داشته باشد. البته برای آن تلاش های بسياری هم صورت گرفت يا برخی معتقدند حل اين مشکلات نيازمند تشکيل احزاب است اما به عقيده من راه حل اين نيست چون همه اين راه حل ها در دنيا تجربه شده است.

مدير مرکز ملی جهانی شدن عنوان کرد: تمام دنيا با چنين مشکلاتی مواجه است و اين مشکلات در دنيا حل نشده است، هنوز فضای امنيتی در همه دنيا وجود دارد و اعتراض دانشجويی نيز در هم جا هست. ممکن است در يک کشور شرقی بيشتر از يک کشور غربی باشد اما هيچ کشور شرقی نمی تواند ادعا کند که برای آن راه حلی پيدا کرده است.

وی گفت: بايد به اين بحث عميق تر نگاه کرد. متفکران ما بايد به اين مسئله بهتر بيانديشند. تمام مشکلات و تدابيری که برای حل آن صدها سال است که انديشيده شده حول محور نگاه به انسان شکل گرفته است. ما بايد انسان را به عنوان عصر نخست بهتر نگاه کنيم.

وی افزود: در دنيا يک دو ضلعی بين انسان و خدا ايجاد کردند و راه حل مورد نياز رفع تعارض بين انسان و خداست. انسان در پای شريعت نبايد ذبح شود بلکه شريعت آمده است بلکه شريعت آمده است که انسان را به سعادت برساند.

شريف زاده درباره اسلامی شدن علوم گفت: اين دعوا بين متفکران ما بوده و هنوز هم هست. برخی فيلسوفان ما می گويند علم ماهيت فراملی و فرامذهبی دارد و ما دانش غير مذهبی و غير دينی نداريم اما در برابر اين تفکر، تفکر ديگری هم است که می گويد علم می تواند به غير دين متوسل باشد.

وی عنوان کرد: آنچه ما در دانشگاههايمان داريم ترجمه هايی از علوم غربی است که بايد آن را اسلامی کنيم. بومی سازی علوم از فرمايشات رهبری بوده و آقای احمدی نژاد هم می گويد علم ذاتش خير مطلق است از هر کجای دنيا که باشد خير است اما حقيقت اين است که علم يعنی کشف واقعيت و در علوم انسانی بر معيار ميزان شناخت انسان سنجيده می شود.

شريف زاده افزود: نگاه آقای احمدی نژاد اين است که بايد انسان را برگرفته از دنيای انسان بازتعريف کنيم. انسان می تواند بی اندازه بياموزد. بی اندازه عشق بيافريند و بی اندازه بيافريند. وقتی تعريف بی اندازه مطرح می شود مفهوم علوم بی اندازه می شود.

بلنديان : احمدی نژاد کانديدای اصولگرايان نبود

به گزارش مهر درادامه برگزاری مناظره بين نماينده برخی کانديداها انتخابات رياست جمهوری که امروز بعدازظهر در دانشکده فنی دانشگاه تهران با حضور حسين قربان زاده نماينده قاليباف ، شکوری نماينده اصلاح طلبان ، بهمن شريف زاده نماينده دولت و بلنديان نماينده پورمحمدی برگزار شد دانشجويی از بلنديان نماينده پورمحمدی پرسيد چرا در سال۸۴ برخی اطاعت از رئيس جمهور را اطاعت از خدا می دانستند و تا سال ۸۸ احمدی نژاد را منتصب به امام زمان (عج)می دانستند اما امروز در مقابل وی ايستاده اند البته از شما می خواهم از اين جمله امام که فرمود ملاک حال افراد استفاده نکنيد چرا که پاسخ کليشه ای است. چه تضمينی وجود دارد که بار ديگر شاهد معجزه هزاره سوم نباشيم و از دل جريان اصولگرا، احمدی نژاد ديگری بوجود نياييد که بخواهيد مقابل آن صف بکشيد.

بلنديان در پاسخ اظهار داشت: از سال ۵۴ که ماموريت تاسيس تشکل های دانشجويی را در دانشگاهها داشتيم مطالبات ما همان مطالبات مردم بود. شعار ضد استبدادی و استعماری می داديم و خيل عظيمی از دانشجويان به اين شعارها پافشاری می کردند و سعی می کردند خودشان را در تراز اين شعارها قرار دهند.

وی افزود: همين دانشجويان بودند که با تلاش خود نظام سازی کردند، جهاد سازی و سپاه زايده تفکر دانشجويان و مديران عالی کشور بود.

نماينده پورمحمدی در ادامه افزود: اينکه از من می پرسيد ۸ سال قبل به چه کسی رای داديد مگر شما از تفکر من در ۸ سال پيش خبر داشتيد . احمدی نژاد زايده تفکر اصولگرايی به معنای امروز نيست . اصولگرايان کانديدايشان احمدی نژاد نبود. اگر من و امثال بنده جزو تفکرات اصولگرايی هستيم چرا وقتی احمدی نژاد در سال ۸۴ رئيس جمهور شد افرادی مانند بنده را اخراج کرد. به همين خاطر من نبايد پاسخ دهم چرا ديروز فردی را تاييد کردم که امروز تغيير کرده است. ما اين فرد را همان روز اول نيز تاييد نکرديم.

وی با بيان اينکه در وضعيت موجود کشور در شرايطی است که بايد با يک وسعت نظر به اتفاقات آن نگاه کنيم، گفت: دولت آينده بايد بتواند چنين ظرفيتی را از خودش بروز بدهد که مردم ايران را در جايگاه و شان خودشان در دنيا قرار دهد.

نماينده پورمحمدی گفت: مشکل اول مردم ما معيشت است که بايد حل شود و تعريف ما از امنيت ملی اين است که هر چقدر ملتی در نزد دنيا احترام داشته باشد از امنيت بالايی برخوردار است.

قربان زاده : امروز چاوز بسيجی می شود و قاليباف تکنوکرات

در ادامه اين نشست دانشجويی از قربان زاده نماينده قاليباف در خصوص نامه شهردار تهران در سال ۷۸ به خاتمی پرسيد و گفت: آن زمان آقای قاليباف فرمانده نيروی انتظامی بود و نامه ای نسبتا تند در خصوص ختم قائله ۱۸ تير ۷۸ به رئيس جمهور وقت نوشته بود آيا آقای قاليباف در صورت رئيس جمهور شدن باز هم با دانشگاه برخورد نظامی خواهد کرد ؟

قربانزاده پاسخ داد: سئوال هيجانی ای پرسيديد. مطالبی که دانشجويان در اين جلسه مطرح کردند در خصوص بازنشستگی اجباری اساتيد و يا ستاره دار کردن دانشجويان اقدام غلطی است و معتقدم اگر دولت ما سياست زده باشد سياست زدگی به دانشگاه هم سرايت می کند و اين جدای از سياسی بودن دانشگاه است.

وی ادامه داد: حماقت است که به انجمن اسلامی دانشجويان مجوز برگزاری چنين نشست هايی داده نشود. دانشگاه جای نخبگان است و حاشيه نشين کردن نخبگان به ضرر کشور است، ما از آقای شريف زاده توقع داريم که در خصوص ۸ سال عملکرد دولت پاسخگو باشد نه اينکه اينجا نظريه پردازی کند.

سردبير روزنامه تهران امروز تصريح کرد: اعتقاد داريم احمدی نژاد و مشايی به جای بحث در مورد مديريت جهانی به وضعيت معيشتی و اوضاع داخلی کشور بپردازند. رئيس جمهور در تلويزيون بجز نتيجه تيم کشتی فرنگی حاضر نشد که هيچ معضلی را برعهده بگيرد.

وی گفت: بنده به ايشان می گويم آقای احمدی نژاد! مملکت در اين ۸ سال چيز ديگری جز کشتی فرنگی نداشت. بيچارگی در استانها بيداد می کند و ما از رجعت چاوز حرف می زنيم. فارغ از موضوع اصولگرايی و اصلاح طلبی و بيداری اسلامی و انسانی آيا ۸ سال برای پاسخگويی کافی نيست؟ امروز چاوز بسيجی می شود و قاليباف تکنوکرات؛ ما از طرفی به خاطر فتنه محکوم می شويم و از طرفی به خاطر نامه به خاتمی .

وی افزود: شعار اصيل انقلاب در دوران احمدی نژاد زنده شد اما به برخی از همين شعارها نيز صيانت صورت گرفت.

نماينده قاليباف گفت: در زمانی که قاليباف فرمانده نيروی انتظامی بود پليس از مقابل مردم به کنار مردم آمد و در همين دوران پليس اجتماعی شکل گرفت. کجای نامه آقای قاليباف به آقای خاتمی توهين آميز و خارج از انقلابی گری بود؟ مگر همه اعتصابات در سال ۷۸ درست بود؟ جنايت از سوی برخی لباس شخصی ها صورت گرفت و برخی نيز از اين نمد برای خودشان کلاه دوختند.

وی گفت: هيچ قاليباف برخورد نظامی با دانشگاه نخواهد کرد.

دانشجويی از شکوری راد نماينده اصلاح طلبان سئوال کرد به نظر شما رئيس جمهور آينده بايد چه اولويت هايی را اتخاذ کند و بايسته های يک رئيس جمهور ايده آل چيست که وی پاسخ داد: هر کس در شرايطی که ۸ سال تمام کشور به هم ريخته شد، منابع مالی هدر رفت و فرصت ها سوخته شد بخواهد رئيس جمهور شود کار سختی را برعهده دارد و به تعبير آقای خاتمی بايد سالها کار کنيم تا به نقطه صفر برنامه چهارم برسيم.

وی گفت: خواست مردم اجرای قانون در همه زمينه ها است و طوری نباشد که حقوق مردم ناديده گرفته شود و حقوق حاکميت به عرش برسد. امروز شورای نگهبان نظرش را می دهد و بعد کسی نيست که چيزی بخواهد و يا اعتراضی بکند. نيروهای نظامی امروز در چارچوب خود خارج شده و مملکت را اداره می کنند . آنها بايد به پادگانها برگردند. وزارت اطلاعات بايد فقط سرويس بدهد اما امروز حکومت می کند و به هيچ کس هم پاسخگو نيست. اگر همين نکات حل شود بقيه موضوعات قابل حل است.

نماينده اصلاح طلب سابق مجلس گفت: بايد در دل جوانان اميد ايجاد کرد تا از مملکت فرار نکنند. استعدادهای زيادی به تباهی کشيده شده است و علت آن است که حاکميت به چارچوب تمکين نمی کند. به همين خاطر حقوق مردم ضايع شده است. دولت احمدی نژاد هم که آمد بدتر شد.

شريف زاده : دليل منحرف خواندن احمدی نژاد مخالفت با گشت ارشاد است

در ادامه اين مناظره بهمن شريف زاده درباره عملکرد دولت اظهار داشت: من از شما يک سئوال می کنم چرا اصولگرايان به احمدی نژاد بی ميل شده اند و مشايی را منحرف ناميده اند. اول احمدی نژاد را اصولگرا ناميدند ، از وی حمايت کردند بعد نسبت به وی بی مهر شده و امروز او را منحرف می خوانند. دليل انحراف احمدی نژاد به اين خاطر است که وی با گشت ارشاد مخالفت کرد. احمدی نژاد با عملياتی کردن تئوری که برای شما گفتم در مقابل مشی اصولگرايان ترمز کرد.

شريف زاده گفت: احمدی نژاد موافق برخورد عملياتی گشت ارشاد با بی حجابی نيست. شريعت بايد رشد کند اما نه با برخوردهای عملياتی گشت ارشاد ، شريعت بايد در جامعه رشد کند و با باتوم اين امر محقق نمی شود. مورد ديگری که اصولگرايان به اين خاطر احمدی نژاد را منحرف می دانند نوع نگاه وی نسبت به ايران است. مشايی گفت ايرانيان بهترين شناخت را از اسلام دارند. اسلام ايران يک اسلام دلنشين است اما تاکنون اين اسلام اجرا نشده است.

وی افزود: احمدی نژاد با برخوردهای امنيتی مخالف کرده است، دولت او مانند دولت خاتمی و هاشمی نيست ، چند وزير از دولت احمدی نژاد خارج شدند به همين خاطر وی را منحرف می نامند. احمدی نژاد بارها اظهار داشت که وزارت اطلاعات نبايد برخورد پليسی کند بلکه مردم بايد احساس امنيت کنند. ما تاکنون در طول اين ۳۴ سال حتی در خصوص مسائل فرهنگی اتاق فکری نداشته ايم و برای حل معضلات فرهنگی برخورد کرده ايم.

شريف زاده گفت: من از اصلاح طلبان تعجب می کنم که به شيوه و عملکرد احمدی نژاد دقت نکرده و شعارهای دفاع از هاشمی را سر می دهند. احمدی نژاد برای آنچه که شما مطالبه می کرديد و می خواهيد، جهاد کرده است و مقابل تفکر غلط اصولگرايی ايستاده است. مشايی هم به اين خاطر تکفير می شود اما باز هم بدنبال هاشمی هستيد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016