چهارشنبه 18 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

زيباکلام: هاشمی با حمايت اصلاح‌طلبان خواهد آمد

• طی روزهای آينده ايشان با ثبت نام به عنوان نامزد رياست جمهوری ورود خود را اعلام خواهند کرد و خاتمی و بدنه اصلی اصلاح طلبان هم از ايشان اعلام حمايت کردند.

ايلنا ـ يک تحليلگر سياسی در مورد وضعيت اردوگاه اصلاح طلبان در آستانه ثبت نام انتخابات رياست جمهوری گفت: وضع اصلاح‌طلبان بسيار منسجم تر از اصول‌گرايان است چه از نظر تعدد کانديداها و چه از نظراينکه چه کاری می‌خواهند انجام دهند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


صادق زيبا کلام در گفتگو با ايلنا با بيان اينکه هاشمی رفسنجانی کانديدای اصلی اصلاح طلبان است، اظهار داشت: طی روزهای آينده ايشان با ثبت نام به عنوان نامزد رياست جمهوری ورود خود را اعلام خواهند کرد و خاتمی و بدنه اصلی اصلاح‌طلبان هم از ايشان اعلام حمايت کردند.

وی در ادامه با اشاره به اينکه هاشمی حضورش را منوط به ديدارش با رهبری کرده است، تصريح کرد: اين گفته هاشمی به اين معنا است که اگر در اين ديدار احساس کند رهبر با حضور ايشان موافق هستند در اين انتخابات شرکت خواهد کرد و اگر احساس کند ايشان به هر دليلی اين حضور را به مصلحت نمی‌دانند در صحنه حضور پيدا نخواهند کرد و خاتمی نيز ثبت نام نخواهد کرد.

اين استاد دانشگاه با بيان اينکه اگر به هر دليلی هاشمی و خاتمی در انتخابات حضور نيابند بعيد به نظر می‌رسد بدنه اصلاحات و رهبری اصلاح طلبان حاضر شوند در انتخابات حضور فعالی داشته باشند، افزود: در اين دوره هم مانند انتخابات مجلس در سال ۹۰ با اينکه خاتمی و هاشمی رای دادند ولی از هيچ نامزدی حمايت نکردند در اين دوره نيز نه خاتمی و نه هاشمی طرفداران را به عدم شرکت در انتخابات دعوت نخواهند کرد و اين به عهده طرفداران اصلاح طلبان است که در انتخابات شرکت کنند يا خير.

وی ادامه داد: اگر هاشمی و خاتمی حضور نيابند به نظر می آيد عارف و جهانگيری هم از حضور در صحنه انتخابات انصراف دهند چون شرکت آنها در اين رقابت به اين معنی است که آنها از طرف اصلاح طلبان نيستند و به صورت مستقل کانديدا شده‌اند.

زيبا کلام عنوان کرد: به محض اينکه هاشمی اعلام کند قصد حضور در رقابت های انتخاباتی را دارد تمام زرادخانه اصول‌گرايان عليه او شروع به فعاليت می‌کند، آيت الله مصباح، جبهه پايداری، نامزدهای اصول گرايان، روزنامه‌های دولتی، صدا و سيما، نمايندگان اصولگرای مجلس و تمام ارکان قدرت متصل به اصولگرايان عليه ايشان بسيج خواهند شد و در اين مساله ترديدی نيست.

وی با اشاره به وجود حمايت های مردمی از هاشمی، اظهار داشت: تمام اقشار و لايه های جامعه که نسبت به آينده کشور نگران هستند و از وضعيت فلاکت بار اقتصادی و سقوط جايگاه ايران در جامعه بين المللی، از تحريم‌ها و بن بست مذاکرات ۵+۱ احساس نااميدی و سرخوردگی می‌کنند و تمام کسانی که به دور از هياهوهای سياسی نگران وضعيت موجود و آينده کشور هستند از هاشمی حمايت خواهند کرد و علی رغم مخالفت‌های تند و هتاکانه بعضی جريان‌های وابسته به جناح راست، او موفق خواهد شد که با رای مردم رييس دولت يازدهم شود.

اين تحليلگر سياسی اضافه کرد: اگر هاشمی وارد رقابت‌ها شود اصول گرايان در قدم اول ولايتی را کنار خواهند گذاشت و به سمت قاليباف خواهند رفت و او نامزد اصلی اصولگرايان خواهد شد چون اصولگرايان می‌دانند بر خلاف همه تبليغاتی که عليه هاشمی راه انداخته‌اند فاصله بين رای هاشمی و يک نامزد اصولگرا مثل ولايتی يا حداد عادل يا لنکرانی زياد خواهد بود و اميدوارند با آمدن قاليباف در برابر هاشمی وضعيت شبيه سال ۸۴ شود، اما آمدن قاليباف به اصول گرايان کمکی نخواهد کرد و تنها اتفاقی که ممکن است در صورت رقابت قاليباف با هاشمی بيافتد اين است که اصول گرايان در دور اول شکست نخواهند خورد و رقابت به دور دوم کشيده می‌شود چون قاليباف علی رغم همه تبليغاتی که وجود دارد سابقه مديريتی خوبی از خود به نشان داده و ممکن است رای قابل توجهی کسب کند.

زيبا کلام در ادامه به موضع گيری جريان دولت اشاره کرد و گفت: احمدی نژاد و حاميانش، جبهه پايداری و آيت الله مصباح به شدت با قاليباف مخالفند بنابراين ممکن است از قاليباف در برابر هاشمی حمايت نکنند و روی نامزد مورد نظر خود مثل جليلی و لنکرانی کار کنند، البته در مورد احمدی نژاد ايشان به شدت به دنبال آوردن مشايی است و نتيجه انتخابات تا حدودی در گرو آمدن اوست چون اگر مشايی وارد ميدان شود اصول گرايان تصميم دشواری را پيش رو دارند که بين هاشمی و مشايی از چه کسی حمايت کنند.

وی در مورد دلايل مخالفت اصول گرايان با هاشمی، اظهار داشت: در ۸ سال گذشته از تير ۸۴ به اين سو اصول گرايان موفق شدند تمام قدرت را از آن خود کنند و به جز قوه مجريه، قوه مقننه و قضايی و ساير ارکان قدرت را در دست بگيرند و در صورت پيروزی هاشمی اصول گرايان قوه مجريه را از دست ميدهند و برای اصول گرايانی که همه قدرت را می خواهند از دست دادن قوه مجريه بسيار سنگين است.

اين استاد دانشگاه ادامه داد: دليل ديگر اين موضع گيری ها اين است که هاشمی در خصوص اينکه در مورد ايران چه بايد کرد با اصول گرايان اختلاف نظرهای اساسی دارد. هاشمی به هيچ وجه با رويکرد اصول گرايان در مورد سياست خارجی که طی ۸ سال گذشته انجام شده موافق نيست و طرفدار سياست تنش زدايی است و به دنبال اين است که کشورهايی مثل آلمان، فرانسه، ايتاليا و ژاپن را از فهرست دشمنان ايران خارج کند چون اين کشور ها تا قبل از سال ۸۴ به علت سياست های تنش زدايی اصلاح طلبان دشمن جمهوری اسلامی نبودند ولی متاسفانه با اجرای سياست خارجی راديکال و افراطی و ايدئولوژيک زده اصول گرايان طی ۸ سال گذشته به دشمن جمهوری اسلامی تبديل شده و از حالت بی طرف در رابطه با ايران خارج شوند.

وی افزود: سياست خارجی اصول گرايان نتوانسته کوچکترين بهره ای از تحولاتی که در جهان عرب رخ داد ببرد و ما هيچ سودی از بهار عربی و جنبش دموکراسی خواهی عربی عايدمان نشد و با همسايگانمان روابط سردی داريم و با عربستان سعودی در حال تنش هستيم ولی هاشمی سعی خواهد کرد با جامعه بين المللی راه تنش زدايی را پی گيرد.

زيبا کلام با بيان اينکه هاشمی در عرصه داخلی به دنبال توسعه اقتصادی غربی است، عنوان کرد: اين مدل توسعه همان مدلی است که در ترکيه، مالزی، برزيل و آرژانتين و در بسياری از کشورها طی دو دهه گذشته موثر بوده است هرچند ايشان در سال ۶۸ هم قصد انجام اين کار را داشت ولی با ممانعت اصول گرايان مواجه شد ولی اين بار مصمم است اقتصاد ناکار آمد دولتی را تغيير دهد و به سمت اقتصاد آزاد حرکت کند که در اين صورت کنترل اقتصاد از دست اصول گرايان خارج می شود و آنها اين را نمی خواهند.

وی اضافه کرد: او سعی خواهد کرد حالت بغض و دشمنی به وجود آمده در کشور بعد از انتخابات ۸۸ را از بين ببرد.

اين تحليلگر سياسی با اشاره به اينکه يکی از مهم ترين انتقادات به هاشمی نپرداختن او به توسعه سياسی در کنار توسعه اقتصادی بوده است، گفت: او فضا را به سمت آشتی ملی و وفاق سوق خواهد داد و در جهت توسعه سياسی گام بر خواهد داشت و آزادی انديشه و مطبوعات را در چهارچوب قانون اساسی بسط ميدهد.

زيبا کلام با ذکر اينکه مخالفت اصول گرايان با هاشمی بيشتر از خاتمی و ساير کانديداهای اصلاح طلب است، تصريح کرد: ‌اصول گرايان می دانند به راحتی می‌شود امکان هرگونه تحرکی را از خاتمی و يا ساير کانديداهای اصلاح طلب گرفت ولی مهار هاشمی بسيار مشکل است و به همين جهت تمام تلاش خود را به کار می‌گيرند تا مانع پيروزی او در انتخابات شوند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016