چهارشنبه 18 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

صادق لاريجانی: تشويق به عدم حضور در انتخابات، بازی در زمين دشمن است، معترضان ۸۸ هم پذيرفتند تقلبی نشده

ايسنا ـ رييس قوه قضاييه مهم‌ترين رکن و محور برگزاری انتخابات را مشارکت گسترده مردم اعلام کرد و گفت:‌ ايجاد نااميدی يا تحريک مردم به مشارکت نکردن در انتخابات از سوی هر فرد يا گروهی، بازی در زمين دشمن است.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، آيت‌الله آملی‌لاريجانی در جلسه امروز مسئولان عالی قضايی با تاکيد بر اين‌که تمام روش‌ها، منش‌ها و عمل افراد و گروه‌های مختلف بايد به سوی ايجاد شور و نشاط انتخاباتی جهت‌گيری شود، برگزاری انتخابات پرشور و مشارکت بالای مردم را مهم‌ترين عامل در تضمين امنيت و اقتدار ملی توصيف کرد و افزود: اقتدار، امنيت ملی و توانايی در حرکت‌ به سمت اهداف نظام جمهوری اسلامی ايران در حضور گسترده مردم نهفته است و تشويق به عدم حضور مردم در انتخابات دقيقا و قطعا بازی در زمين دشمن است.

رييس قوه قضاييه، قانون را فصل‌الخطاب تمام امور از جمله در برگزاری انتخابات پرشور اعلام و تاکيد کرد: در فتنه سال ۱۳۸۸ نيز عده‌ای خواستند از مرز قانون عبور کنند، در حالی که اگر به قانون تمکين می‌کردند و شکايت‌ها و اعتراض خود را در مسير قانونی پيش می‌بردند آن مسائل پيش نمی‌آمد و موجب رانده شدن‌شان از سوی مردم نمی‌شد.

آملی‌لاريجانی با يادآوری اين نکته که در زمان فتنه پس از انتخابات سال ۸۸ در شورای نگهبان حضور داشته و شاهد روند رسيدگی به اعتراض‌ها بوده است، گفت: در زمانی که ادعای تقلب مطرح شد، شورای نگهبان اعلام کرد که هر مقدار فکر می‌کنيد و هر صندوقی که مدنظر داريد، بازبينی کنيد و با اين‌که زمان قانونی نيز گذشته اين مدت با نظر ولايی مقام معظم رهبری تمديد شد، اما نپذيرفتند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عضو سابق فقهای شورای نگهبان در ادامه افزود: در جلسه‌ای که بعد از انتخابات و با شرکت تمام مدعيان و معترضان نتيجه انتخابات در حضور مقام معظم رهبری تشکيل شد، باز هم به معترضان و مدعيان تقلب انتخاباتی گفته شد که آمادگی بازبينی صندوق‌هايی که آنان بخواهند وجود دارد اما آن‌ها اعلام کردند که ما قبول داريم در تعداد آرا و نتيجه کلی انتخابات تقلبی نشده است، بلکه در روند برگزاری کارهايی خلاف قانون از جمله استفاده از امکانات دولتی صورت گرفته که سخنی بهانه‌جويانه بود.

رييس قوه قضاييه تصريح کرد: مساله تقلب در انتخابات را عده‌ای از افراد در سايت‌ها و رسانه‌ها مطرح کردند، درحالی که خود مدعيان و معترضان به اعلام نتيجه انتخابات، اذعان کردند که معلوم نيست با بازبينی مجدد نتيجه انتخابات تغيير کند.

آملی‌لاريجانی تاکيد کرد: مرجع رسيدگی و تشخيص صلاحيت‌ها، شورای نگهبان است و در تمام دنيا نيز مکانيزمی برای تشخيص صلاحيت‌ها وجود دارد و فصل‌الخطابی بايد در اين زمينه باشد که اين فصل‌الخطاب در جمهوری اسلامی ايران، شورای نگهبان است. اگر بناست تشکيکی در تشخيص شورای نگهبان صورت گيرد، آن وقت بايد پرسيد که از کجا اين تشکيک در نظر شورا درست است و اين سلسله تشکيک‌ها را پايانی نيست؟

رييس قوه قضاييه افزود: اگر تمام مردم، مسئولان، کانديداها و حاميان آن‌ها قانون را معيار عمل خود قرار دهند، همچون هميشه انتخاباتی خوب و با مشارکت بالا صورت می‌گيرد و اطمينان داريم که اين انتخابات نيز به صورت گسترده و پرشور برگزار خواهد شد و حماسه سياسی تحقق خواهد يافت.

آملی‌لاريجانی دربخش ديگری از سخنان خود به شرايط کشور سوريه و حمله هوايی رژيم صهيونيستی به اين کشور اشاره کرد و آن را نشانه‌ای از نااميدی غربی‌ها و تروريست‌ها در دستيابی به اهداف خود در سوريه دانست و گفت: حمله رژيم صهيونيستی به خاک سوريه نشان می‌دهد که آمريکايی‌ها و غربی‌ها از موفقيت خود و تروريست‌های مسلح نااميد شده‌اند و اوضاع مردم و ارتش سوريه در رسيدن به پيروزی و مقاومت در برابر توطئه‌ها بسيار مناسب است و در پشت صحنه توافق‌ها و حمايت‌های آمريکايی‌ها و اروپايی‌ها و حتی برخی کشورهای عربی برای حمله رژيم صهيونيستی به سوريه صورت گرفته که جای تاسف دارد.

وی حمله رژيم صهيونيستی به سوريه را نشانه‌ای از طرح جديد کشورهای سلطه برای مقابله با جبهه مقاومت برشمرد و گفت:‌ معلوم است که غربی‌ها خواب جديدی برای خاورميانه ديده‌اند و متاسفانه برخی کشورهای اسلامی و عربی غافل از نيات پليد غربی‌ها و رژيم صهيونيستی از آنان حمايت کرده‌اند، با اين حال بر حسب گزارش‌های موثق، با مقاومت مردم، دولت و ارتش سوريه اوضاع اين کشور رو به بهبود است و جبهه مقاومت همچون گذشته مقتدرانه به حرکت خود ادامه خواهد داد.

رييس دستگاه قضا اهانت به ساحت صحابی بزرگ پيامبر (ص) را نشانه ديگری از طرح دشمنان اسلام برای ايجاد تفرقه ميان مسلمانان دانست و با تاکيد بر ضرورت هوشياری در برابر اين‌ توطئه‌ها، اظهار کرد: اين حرکت شنيع نشانگر تفکر وهابی‌ها و البته تفکر غلطی است که همکاری با جنايتکاران عليه بشريت را مجاز می‌داند، اما حرمت گذاشتن به صحابه پيامبر را مجاز نمی‌داند.

آملی‌لاريجانی وهابيت را تفکر وارداتی غرب و استعمار به جهان اسلام با هدف ايجاد تفرقه در ميان مسلمانان دانست و گفت:‌ گروه‌های تندرو و افراطیِ وارداتی به دايره تفکر متين و عقلانی اسلام، به هيچ منطقی پايبند نيستند.

رييس قوه قضاييه افزود: هدف اين تفکر ايجاد اختلاف و حتی ايجاد جنگ و درگيری ميان مسلمانان است و تمام مسلمين بايد نسبت به اين مساله هوشيار باشند و در واکنش‌های خود به محکوم کردن چنين اقدامات شنيعی مراقب باشند تا در دام طرح و نقشه استکبار نيفتند.

در اين جلسه رييس ديوان عالی کشور گزارشی از عملکرد اين ديوان و مسائل و مشکلات آن را ارايه کرد. همچنين در جلسه امروز مسئولان عالی قضايی بحث و بررسی پيش‌نويس آيين‌نامه نحوه بازرسی، نظارت و ارزشيابی رفتار و عملکرد قضات ادامه يافت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016