جمعه 27 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

قالیباف: کسانی که میگویند اختیارات رئیس جمهور کافی نیست، مگر قبلا قانون را نخوانده اند؟

عضو ائتلاف پیشرفت با اشاره به برخی اظهارات مبنی بر کم بودن اختیارات رئیس جمهور گفت : نباید بهانه بیاورند که اختیار رئیس دولت برای اداره کشور کافی نیست مگر در روز اول که نامزد انتخابات می شدید قانون را مطالعه نکردید؟ اگر احساس کردید اختیارات رئیس جمهور کافی نیست نباید نامزد می شدید نه اینکه مسئولیت را بر عهده می گیرید و در سال های اول نیز در مسند قدرت قرار دارید اما در دو سال آخر به جای آنکه کارنامه خود را ارایه دهید به فکر این می افتید که قانون ظرفیت لازم را ندارد؛ این مسایل بهانه است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدباقر قالیباف در اجتماع پر شور هزاران نفر از جوانان، دانشجويان، ايثارگران و خانواده معظم شهدا در شهر همدان در ابتدای سخنان خود گفت: خداوند را شاكرم كه در اين ماه عزيز در ماه رجب ماه مغفرت الهي و در اين شب جمعه توفيق پيدا كرده ام تا در جمع شما مردم متدين انديشمند، فرهيخته، مومن و ولايت مدار باشم. مردمي كه بزرگترين و مهمترين افتخار آنها محب اهل بيت بودن است و تاكنون در مسير فرهنگ و جهاد و شهادت حركت كرده اند. مردم ايران، مردم همدان را به عنوان مردماني متمدن، با فرهنگ اصيل اسلامي و ايراني مي شناسند.
وي افزود: براي بنده توفيق بزرگي است كه در جمع شما عزيزان كه از شهرستان هاي مختلف استان و شهر همدان در اين محفل حضور پيدا كرده اید حاضر شوم. مخصوصا خانواده شهدا، ايثارگران و جوانان برومندي كه اميد آينده كشور و ملت هستند.

قاليباف ادامه داد: همه ما مي دانيم كه در كمتر از يك ماه آينده اتفاق بزرگي در كشور رخ خواهد داد. اتفاقي كه در ظاهر ممكن است در طول يك روز رخ دهد، اما بر زندگي همه مردم بسيار تاثيرگذار است. چه عزيزاني كه در روستاهاي دوردست كشور زندگي مي كنند و چه افرادي كه ساكن شهرها هستند،چه جوانان و چه بازنشستگان، همه اقشار كشور به نوعي مي خواهند تمشيت امور اجرايي و اين امانت بزرگ را به فردي بسپارند تا او بتواند با كمك مردم و ظرفيت هاي موجود امور كشور را دنبال كند. اين حادثه بزرگي است.

افراد با توان وارد میدان شوند

وی تاکید کرد: اولين نكته اي كه همه ما بايد به آن توجه كنيم اين است كه با توجه به تجربه اي كه در سه دهه گذشته در اختيار داشته ايم و هم اكنون براي بار يازدهم به منظور انتخاب سکاندار قوه مجريه پا به ميدان مي گذاريم، بايد دقت و توجه ويژه اي نسبت به اين موضوع داشته باشيم. افرادي كه مثل بنده پا به صحنه مي گذارند به طور دقيق بايد بدانند مي خواهند مسئوليت چه كار سنگيني را بپذيرند. آنها بايد بين خود و خداي خود احساس كنند از عهده این کار برمی‌آیند یا نه. نظام ما يك نظام اسلامي است و نامزدها باید بدانند که این امانت به قیمت خون هزاران شهید به دستاشان می‌رسد.

قالیباف به ویژگی‌های اصلح اشاره کرد و گفت: مردم بايد با دقت، گذشته افراد را بررسي كنند و ببينند اين افراد در كجا بوده اند. مردم عزيز ما بايد اين دقت لازم را داشته باشند و کسی را انتخاب کنند که شرایط فعلی کشور را تغییر دهد.

ظرفیت های بی نظیر کشور ما

قاليباف با تاکید بر «انتخاب مردم» گفت: بر اساس آمار و ارقام و به گفته همه صاحبنظران، در كشوري زندگي مي كنيم كه ظرفيت هاي مادي آن بيش از ظرفيت هاي جمعيتي كشور است. اعداد و ارقام مي گويند 6 برابر جمعيت موجود در كشور، پتانسيل براي اداره اين كشور وجود دارد. حال اين سوال براي مردم ايجاد مي شود كه اگر چنين ظرفيتي هست پس چگونه مسايل و مشكلاتي مثل گراني، مشكلات معيشتي، مشكلات حوزه درمان و حتي چالش هايي بر حوزه هاي فرهنگي، بخش هاي مختلف اقتصادي و وسايل اجتماعي وجود دارد؟

اين مشكلات همچنان باقي است و ما چه پاسخي مي توانيم برای آنها داشته باشيم؟ مگر می‌شود مسئولان از وجود چنین شرایطی بی اطلاع باشند؟

قاليباف ادامه داد: گاهي در پاسخ به اين سوال مي توانيم بگوييم افراد در انجام وظايف براي رسيدگي به اين موضوعات كوتاهي و بي توجهي كرده اند، ما حق چنين حرفي را نداريم. البته متاسفانه اين روزها و سالها، هتك حرمت، تخريب و بداخلاقي از نكات بدي است كه در جامعه و مخصوصا ميان مسئولان مشاهده مي كنيم. ما چنين قضاوتي نداريم. اما محكم مي گوييم افرادي كه مسئوليت را پذيرفته اند آيا توان اجرايي كار را داشته اند؟ چرا از عهده رسيدگي به اين موضوعات برنيامده اند؟ يكي از دلايل اين بود كه وقتي دولت شكل گرفت و مشغول به كار شد حواشي و مسايل سياسي و سياست زدگي، مسئولان را از رسيدگي به وظايف حياتي خود باز داشت. مسئولان بجاي آن كه به متن كار فكر كنند به حاشيه رفتند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


تنش ها را باید کنار گذاشت و به خدمت پرداخت

قاليباف تاكيد كرد: دولتي كه در آينده مي خواهد مسئوليت قوه مجريه را بر عهده بگيرد بايد نسبت به اين موضوعات توجه داشته باشد. بنده اگر توفيق خدمت در قوه مجريه را پيدا كنم از همان ابتدا دولت را از مسايل سياست زدگي، اختلافات و تنش ها به طور كامل بيرون مي آورم. نبايد اينطور باشد كه در عين حال كه مردم در مصيبت ها و سختي ها درگير هستند، شاهد باشيم بين دو قوه اي كه بايد به كار مردم رسيدگي كنند تنش ها به مسئله اول تبديل شود. وقتي بدبيني ايجاد شد اين اختلافات جز از بين بردن فرصت ها، نتيجه ديگري را به دنبال ندارد.دولت محل خدمت است. و بايد از مناقشات سياسي دوري كند.

با تمام مشکلات، کار در تهران متوقف نشده است

قاليباف يادآور شد: امروز كه در شهرداري تهران خدمت می‌کنیم، پارلمان شهري وجود دارد و سلايق مختلف سياسي نيز در شوراي شهر دیده می‌شود. هم اصلاح طلبان، هم اصول گرايان طرفدار دولت و هم اصولگرايان منتقد دولت. يعني اگر سه جريان عمده در كشور وجود دارد هر سه جريان در شوراي شهر تهران نماینده دارد. اما هيچ گاه در شهرداري تهران خودمان را درگير مسايل سياسي نكرديم و همواره به خدمت توجه داشتيم. از اين رو شما هيچ حادثه، اتفاق و تنشي نديديد. در نتيجه مردم فكر مي كنند تهران در مسير رشد و پيشرفت قرار دارد. اين مسئله بايد در مدیریت کلان کشور هم دیده شود و از سياست زدگي دوري كنيم.

دولت اجتماعی به منابع انسانی توجه می کند

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در كشور و مخصوصا در استان ها ظرفيت بالايي وجود دارد اما بايد با تشكيل دولت اجتماعي اجازه دهيم ظرفيت هاي حوزه منابع انساني مورد توجه قرار گيرد. متاسفانه همواره يك مشكل بزرگ كه از سياست زدگي ناشي مي شود در كشور وجود داشته و آن اين است كه از بعد از دوران دفاع مقدس دولت‌هایی كه بر سر كار آمدند، فارغ از اين كه يك دولت اصول گرا یا اصلاح طلب بودند، دچار اشتباهي مشترك شدند، به نحوي كه پس از رسيدن به مسند قدرت مسئولاني كه در طيف سياسي خودشان قرار نمي گرفتند را از بالا تا پايين عوض مي كردند. سوال اينجاست كه آيا در ميان اين افراد انسانهاي فكور، متدين و با تقوا وجود نداشت؟ يك وزيري مي آيد و در وزارتخانه خودش از سطوح بالا تا فراش را عوض مي كند، اين مسئوليت ها بايد بر اساس شايسته سالاري باشد نه اين كه احساس كنيم هر كه با ما نيست برماست . اينگونه است كه فرصت سوزي مي شود. وقتي نفت را بشكه اي 12 دلار مي فروختيم مشكلات اقتصادي داشتيم. وقتي نفت را بيش از 100 دلار مي فروشيم باز مشكلات اقتصادي داريم. اين به دليل آن است كه سياست زدگي بر كار ما حاكم است.

وی ادامه داد: معتقدیم دولت آینده باید همه روش ها و راه های غلطی که وجود داشته را اصلاح کند، اگر بگویند راه ها و روش ها در گذشته درست بوده، پس چرا وضع اقتصاد و فرهنگ اینگونه شده است؟ چرا آسیب های اجتماعی همچون مواد مخدر و اعتیاد و مسایل اقتصادی همچون بیکاری و تورم کمر ملت را می شکند و هر روزی که از آن می گذرد، برای این مسایل تعیین تکلیف نمی شود؟

قالیباف یادآور شد: برنامه بنده این است که این سیکل بسته مدیریتی را تغییر دهم، چرا که به طور جدی و مقطعی در دو-سه دولت گذشته با این روش پیش می رفتیم اما مردم منتظر تغییر جدی هستند. امروز در عین آنکه عدالت اقتصادی برای مردم مهم است اما عدالت اجتماعی برای مردم مهم تر است. به این معنی که چه یک کشاورز در روستای دوردست، چه یک دام پرور، چه یک سرمایه گذار ،چه یک دانشجو در دور درست ترین روستاهای کشور باید احساس کنند که می توانند از فرصت های مادی و اجتماعی استفاده کنند. اگر چنین امکانی وجود نداشته باشد این بزرگ ترین ناعدالتی است.

تحقق عدالت واقعی در مدیریت شهری تهران

وی تصریح کرد: زمانی که توفیق داشتم در شهرداری تهران حضور پیدا کنم از روز اول به مردم گفتم که تنها یک وعده به شما می دهم. در طول 50 سال گذشته در پیش و پس از پیروزی انقلاب اسلامی همه شهرداری هایی که بر مسند کار آمدند، گفتند می خواهیم مشکلات مردم حل شود. مخصوصا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی عنوان کردند که می خواهیم مسایل جنوب شهر را حل کنیم. اما واقعیت آن است که فاصله جنوب و شمال شهر بیشتر شد که کمتر نشد. زمانی که من به شهرداری تهران آمدم هر کسی یک توقغی داشت. به همین منظور به مردم گفتم می توانم یک قول به شما بدهم که حداقل نگذارم این فاصله بین شمال و جنوب شهر بیشتر شود اما همه تلاشم را می کنم که این فاصله را کم هم کنم. به این معنی که به محرومان، مستضعفان و فقرا رسیدگی کنیم، این اقشار گروهی هستند که بیشترین شهید را داده اند و برای انقلاب تلاش کردند، اما وقتی بحث رسیدگی و ارایه امکانات به آن ها می رسد، از کمترین سهم برخوردار می‌شوند. البته آن ها قانع هستند و کار درستی هم می کنند چرا که با خدا معامله کرده اند اما در مقابل ما مدیران نیز مکلف هستیم که نسبت به رسیدگی به وضعیت این اقشار اقدام کنیم.

قالیباف تاکید کرذ: امروز نه تنها فاصله میان جنوب و شمال بیشتر نشده که عموم مردم می گویند جنوب شهر رشد بیشتری نسبت به شمال شهر داشته است. چرا این اتفاق افتاد؟ به دلیل آن است که در شهرداری تهران صدای مردم را شنیدیم و درگیر مسایل سیاسی نشدیم. ما از حضرت امام (ره) یاد گرفته ایم که حرف مرد یکی نیست، حرف مرد دو تا است . هر گاه فرد احساس کرد که اشتباه کرده است باید اشتباه خود را بپذیرد و عذر خواهی کند نه اینکه به اشتباه غلط خود تاکید کرده و جامعه را دچار مشکل کند.

دو سال تا آرامش اقتصادی

وی خاطر نشان ساخت: نکته بعدی آن است که باید برای نخبگان، جوانان و اندیشمندان جامعه ارزش قائل شویم. باید با یکدیگر با محبت و گذشت رفتار کنیم. اگر امروز تنش های اقتصادی داریم به این دلیل است که مدیران به مسایل حاشیه ای می پردازند. این در حالی است که دوری از تنش لازمه مدیریت جهادی است و با توجه به فرهنگ جهاد و شهادت، فرهنگ گذشت و ایثار باید به این مسایل رسیدگی شود.

وی تاکید کرد: چند هفته قبل به طور روشن در مصاحبه ای عنوان کردم به دلیل آنکه برنامه روشن و مشخصی با کمک کارشناسان تنظیم کرده ایم، با اطمینان می گوییم که نابسمانی اقتصادی موجود ظرف دو سال می تواند به ثبات و آرامش برسد. مردم نمی توانند هر روز صبح بیایند و یک نرخ را ببینند و یا یک چیزی گران شود و دیگر ارزان نشود. البته تجربه نشان داده است هرجه گران شد، سه و چهار برابر گران می شود و سپس ده درصد ارزان می شود؛ به این ترتیب مشکلی حل نشده است.

وی ادامه داد: ظرفیت اقتصادی کشور به گونه ای است که باید از تنش ها دوری کنیم. و با روحیه گذشت و فرهنگ جهادی به خدمت به مردم بپردازیم. باید برای مردم ارزش قائل شویم و با توجه به نیروی فعالی که در کشور و جود دارد می توانیم آرامش و ثبات را در کشور ایجاد کنیم. هرگز نباید تنش های سیاسی، اختلافات و فرصت سوزی اتفاق بیفتد. همه باید به صورت یکپارچه به سمت کار و تلاش برویم و صدای افراد متدین و ضعیف در اقصی نقاط کشور شنیده شود.

شما که می گویید اختیارات رئیس جمهور کافی نیست، مگر قبلا قانون را نخوانده بودید؟

محمد باقر قالیباف با تاکید بر موضوع توجه به قانون اساسی، گفت: بنده که امروز نامزد انتخابات هستیم بر اساس همین قانون اساسی نامزد می شوم و با همین قانون نیز کار می کنم. نباید بهانه بیاورند که اختیار رئیس دولت برای اداره کشور کافی نیست اما گروه ها و اقشار مختلف بارها این موضوع را تجربه کرده اند. مگر در روز اول که نامزد انتخابات می شدید قانون را مطالعه نکردید؟ اگر احساس کردید اختیارات رئیس جمهور کافی نیست نباید نامزد می شدید نه اینکه مسئولیت را بر عهده می گیریرد و در سال های اول نیز در مسند قدرت قرار دارید اما در دو سال آخر به جای آنکه کارنامه خود را ارایه دهید به فکر این می افتید که قانون ظرفیت لازم را ندارد؛ این مسایل بهانه است.

وی ادامه داد: بنده بر این عهد هستم که قانون اساسی را مخصوصا در حوزه حقوق ملت مورد توجه قرار دهم. رییس دولت قسم یاد می کند که قانون را در کشور اجرا کند اما متاسفانه امروز می بینیم که موضوعات مهم قانون اساسی مورد توجه قرار نمی گیرد. نمی توانیم بگوییم بخشی از قانون که به نفع دولت است را اجرا می کنیم و آن بخشی که مربوط به حقوق ملت است را به بعد موکول می کنیم. همه ظرفیت های ملت و دولت در قانون اساسی وجود دارد و حقوق ملت و دولت نیز بر اساس قانون اساسی پیش بینی شده است. به عنوان نمونه در قانون اساسی نوشته شده که هتک حرمت محکومان زندانی ممنوع است، اما در جامعه شاهد هستیم که حتی حرمت افراد عادی نیز محفوظ نگه داشته نمی شود.

دغدغه تحصیل و اشتغال

قالیباف تاکید کرد: در حوزه آموزش، عده ای ظرفیت این را دارند که هزینه پرداخت کنند تا فرزندان آن ها در آموزش عالی و در مقاطع مختلف تحصیل کنند. اما یک جوان روستایی و حتی یک جوانی که در حاشیه شهر زندگی می کند و از استعداد لازم نیز برخوردار است، به دلیل نداشتن امکانات نمی تواند به دانشگاه برود و باید رقم های هنگفتی را به دانشگاه آزاد و اخیرا به دانشگاه های دولتی پرداخت کند. این در حالی است که در قانون اساسی دیده شده است که دولت باید هزینه های این افراد را تامین کند اما امروز این بخش انجام نمی شود.

وی در پایان تاکید کرد: مشکل بزرگ تر آن است که امروز برخی هزینه می کنند تا فرزند آن ها تحصیل کند اما در نهایت پس از هزینه و مشقت فراوان فرزند آن ها به فارغ التحصیلی تبدیل می شود که اشتغال ندارد. در این شرایط مشکل دو چندان می شود. این مسایل از حقق ملت است که متعهد هستیم در دولت آینده این حقوق را ایفا کنیم. امیدواریم بتوانیم با دعای شما انجام وظیفه کنیم و شرایط را به بهترین نحو ممکن برای مردم عزیز فراهم کنیم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016