سه شنبه 31 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمد خاتمی: انشاءالله شورای نگهبان قاطعيت داشته باشد

واحد مرکزی خبر ـ نماينده مجلس خبرگان رهبری گفت: شورای نگهبان به عنوان مرجع احراز صلاحيت بر روی آنهايی که احراز صلاحيت کرده است ايستادگی کند و تحت تاثير قرار نگيرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، نمحجت الاسلام والمسلمين سيد احمد خاتمی درهمايش " اخلاق انتخاباتی حماسه سياسی" با بيان اينکه پيشينه شورای نگهبان نشان دهنده قاطعيت اين شوراست افزود: انشاءالله شورای نگهبان اين قاطعيت را داشته باشد.

وی به برخی از معانی واژه اخلاق اشاره و اضافه کرد: اخلاق انتخاباتی يعنی اينکه رفتار شايسته ای در عرصه انتخابات باشد و اعم از اخلاق مجريان انتخابات ، کانديداها و اخلاق مردم در عرصه انتخابات است.

حجت الاسلام والمسلمين خاتمی افزود: مجريان و ناظران انتخابات بايد فقط براساس قانون عمل کنند و حق مدار باشند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عضو مجلس خبرگان رهبری قاطعيت در اجرای حق را نيز مهم دانست و اضافه کرد: طبيعی است شورای نگهبان صلاحيت تعداد محدودی را احراز کند.

وی با بيان اينکه قطعا قانون انتخابات نياز به اصلاح دارد گفت: اينکه بگوييم درِ انتخابات باز است و هر کسی خواست نامنويسی کند و سپس تعدادی تاييد شوند و بوق های تبليغاتی بگويند که از حدود ۶۳۰ نفر ثبت نام شده ها ۶۱۵ نفر رد صلاحيت شدند سوژه های تبليغاتی عليه نظام درست می شود که اميدواريم مجلس شورای اسلامی فکر اساسی برای اين مسئله کند.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: يقينا احراز صلاحيت برای حفظ نظام اسلامی عبادت است و ثواب اعتکاف را دارد.

حجت الاسلام والمسلمين خاتمی افزود: کانديداهايی که می خواهند و يا می خواستند در راس مديريت اجرايی کشور قرار گيرند در آستانه آزمون جدی هستند که آيا حق پذير و يا قانون پذير هستند و يا نيستند و اينکه اگر صلاحيت آنها احراز نشد جار و جنجال به راه می اندازند ؟ و يا اينکه اگر معترض هستند از طريق قانون اعتراض خود را بيان می کنند؟

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکيد کرد: رد صلاحيت ، مطلق نيست و به اين معنا نيست که کسی که احراز صلاحيت نشده در مسئوليت های ديگر نتواند خدمت کند.

وی گفت: اميدواريم کانديداها نشان دهند رشديافته هستند و جوهره آنکه در مسئوليت ديگر قرار بگيرند دارند.

امام جمعه موقت تهران در باره نحوه تبليغات کانديداها و هواداران آنها ادامه داد: در نظام اسلامی شايسته نيست کانديدايی براساس شايعات آمارهايی را بيان کند که سياه نمايی شود و در تبليغات به گونه ای صحبت کند که ۳۴ سال در اين کشور خرابی بوده و او می خواهد بيايد کشور را آباد کند.

حجت الاسلام والمسلمين خاتمی افزود: بيان اين گونه مسائل خلاف انصاف و حق است چرا که دولتها در اين ۳۴ سال به سهم خود خدماتی کردند و گناه است که اين خدمات زير سوال برده شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: اينکه کانديدايی در صحبت های خود بگويد اگر بيايم در همان ماه اول گرانی ها و همه مشکلات حل می شود دروغ است و يااينکه حرف های ضدامنيتی بزند و بگويد اگر من بيايم سربازی را چنان می کنم صحيح نيست چرا که مسائل امور نظامی مربوط به فرمانده کل قواست يا اينکه در تبليغات خود دعواهای مرزی را مطرح کند نيز خلاف امنيت کشور است.

وی در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به اينکه کانديداها بايد مراقب شعارهای خود نيز باشند گفت: اخلاق اقتضا می کند کانديداها اغواگرانه شعار ندهند و شعار دوپهلو نيز ندهند و صادقانه شعار روشن بدهند.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اينکه برخی ها اين روزها شعار اعتدال و افراطی گری را سر می دهند ادامه داد: اعتدال شعار دين ماست اما برخی ها اعتدال را به معنای سکوت در مقابل فتنه و افراطی گری را ايستادن در مقابل فتنه معنا می کنند که طرز فکر صحيحی نيست.

حجت الاسلام والمسلمين خاتمی افزود: آيا سکوت در مقابل فتنه ای که کودتا بود ، اعتدال بود؟

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: برخی ها ايستادن در برابر زياده خواهی استکبار و روحيه استکبارستيزی را افراطی گری می نامند در حالی که اين روحيه را امام به ملت آموزش داد و امام هم آن را از مکتب و عترت آموخته بود.

وی گفت: برخی ها وادادگی در برابر استکبار را نيز اعتدال می نامند در حاليکه سکوت در مقابل فتنه و همراهی با فتنه گران و وادادگی در مقابل استکبار ، اعتدال نيست.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اينکه کسانی که شعار دوپهلو می دهند صداقت انتخاباتی ندارند ادامه داد: مردم ما فهميده و بصير هستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: هر رای به صندوق در حقيقت رای به اصل نظام اسلامی و پايبندی و وفاداری به خون شهداست.

حجت الاسلام والمسلمين سيد احمد خاتمی با اشاره به اينکه نظام اسلامی امانت الهی است افزود: انقلابی که در ايران صورت گرفت در هيچ کشوری صورت نگرفت و بعيد است در آينده هم صورت گيرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: دنيای استکبار با مسئله هسته ای و يا حقوق بشر کشور ما مشکل ندارد بلکه با اصل هويت اسلامی ما طرف است و حکومت دينی ما را بر نمی تابد.

وی گفت: دنيای استکبار تلاش کرد نظام اسلامی ما را از روش های گوناگون از جمله جنگ هشت ساله و۱۷هزار ترورکور وبا به شهادت رساندن مسئولان اجرايی و قضايی کشورمان ساقط کند اما به لطف الهی توطئه ها خنثی شد.

امام جمعه موقت تهران ادامه سخنان خود بر لزوم حضور باشکوه مردم در پای صندوقهای رای تاکيد و اضافه کرد: اخلاق دينی ما اقتضای اين حضور را دارد.

حجت الاسلام والمسلمين سيد احمد خاتمی افزود: نخستين و مهمترين شاخص اصلح اين است که کسی بر سرکار بيايد که ارزش های انقلاب را به شهدا و فرهنگ آنها نزديکتر و شالوده انقلاب و ارزش های انقلاب را مستحکم تر کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد:کسانی بيايند که چراغ سبز آنها به متدينان و ارزشگرايان دنيا باشد نه به استکباريان و دنيای استکبار.

وی گفت: اصل تحريم های ما در دوره ای آغاز شد که کسانی برسرکار بودند که در مقابل دنيای استکبار انعطاف داشتند.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: هوشياری اقتضا می کند که بد عمل کردن برخی ها را به پای اصولگرايی نگذاريم و اگر اصولگرايی بد و نادرست عمل کرد تنها او را بايد نکوهش کرد نه همه اصولگراها را.

حجت الاسلام والمسلمين خاتمی افزود: آنهايی که دل داده خط امام و نظام هستند و قانون را قبول و دغدغه اجرای دين را دارند اصولگرا هستند و هوشياری ايجاب می کند انتخاب اصلاح اينچنينی داشته باشيم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بيان اينکه اداره کشور دارای بيش از ۷۰ ميليون جمعيت در اين دنيای توطئه ها نيازمند انسان قدرتمندی است اضافه کرد: هيچ رئيس جمهوری در هيچ کجای دنيا متخصص همه چيز نيست، کارشناسان نظر کارشناسی به او می دهند و او اجرا می کند.

وی گفت: رئيس جمهور بايد کسی باشد که به نظر کارشناسان بها دهد و به دنبال قوی ترين ها باشد و اگر حتی در کانديداهای رقيبش که رد صلاحيت نشدند قوتی می بيند او را در کابينه خود جای دهد و در اين صورت چند رئيس جمهور مقتدر کشور را اداره می کنند.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: اخلاق اسلامی اقتضا می کند انسان های توانمند در کابينه باشند و رئيس جمهور کسی باشد که روزمره فکر نکند و برنامه داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمين خاتمی افزود: اخلاق انتخاباتی مردم ما اين است که فله ای و سرسری انتخاب نکنند و شعارزده نشوند و برنامه ها و سوابق را ببينند و اصلح را انتخاب کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: يکی از راههای انتخاب اصلح رجوع به کسانی است که مورد اعتماد و رئيس جمهور شناس هستند .

وی با اشاره به اينکه سياه نمايی گذشته و يا آينده ، بد است گفت: اينکه بگوييم اگر اين کانديدا رای بياورد ايران گلستان می شود و اگر آن کانديدا رای بياورد ايران تبديل به جهنم سوزان می شود با اخلاق سازگار نيست چرا که همه بشر هستند و نقاط ضعف و قوت دارند.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: بدتر از آن اينست که بگويند اگر فلان کس بيايد چيزی از انقلاب باقی نمی ماند و انقلاب از بين می رود در حاليکه انقلاب ظرفيت بالا دارد و شجره طيبه تنومندی است و با مختصر نسيمی متزلزل نمی شود و ريشه های عميق دينی دارد.

حجت الاسلام والمسلمين خاتمی بر لزوم وحدت و يکپارچگی مردم تاکيد و افزود: قرار نيست در هر انتخاباتی برشی درست شود .

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: نظام ما اسلامی است و بايد فرهنگ انتخاباتی و تاکيد داشته باشيم که با پايان روز انتخابات رقابت ها تمام می شود و رفاقت ها آغاز می شود.

وی در پايان سخنان خود گفت: چراغ راهمان مقام معظم رهبری آيت الله العظمی خامنه ای است و اين چراغ را بايد فراروی مان قرار دهيم و ان شاءالله مردم ما حماسه بزرگ سياسی را خواهند آفريد.

همايش «اخلاق انتخاباتی، حماسه سياسی» امروز به مدت ۲ روز درمرکز همايشهای بين المللی صدا و سيما برگزاری می شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016