پنجشنبه 2 خرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خبر‌های سرکوب آزادی اطلاع‌رسانی در ايران


گزارشگران بدون مرز:
اول خرداد ١٣٩٢ - مسدود سازی و احضار، سرکوب آزادی اطلاع رسانی در انتخابات

گزارش‌گران بدون مرز موج سانسور و مسدود سازی سايت‌های اطلاع رسانی ايرانی و جهانی را محکوم می‌کند. از ٢٥ اردی‌بهشت و با نزديک شدن به انتخابات ٢٤ خرداد، بسياری از سايت‌های اطلاع رسانی نزديک به جناح‌های مختلف نظام، و همچنين گوگل و ياهو در بسياری از نقاط ايران مسدود شد‌ه‌اند. اين مسدود سازی نشانگر تنش حاکم بر روابط جناح‌های محافظه‌کاران در آستانه اعلام فهرست نامزدهای تائيد شده از سوی شورای نگهبان قانون اساسی جمهوری اسلامی بود، از ٣٠ ارديبهشت و در آغاز کارزارهای رسمی انتخاباتی، تشديد شده است.

- سايت‌های معيارنيوز، روشنايی، بهاراناو بهارآنلاين، نزديک به دولت که خبرهای مربوط به اسفنديار رحيم مشايی پوشش می‌داد و سايت‌های آفتابو آينده نيوز نزديک به اکبر هاشمی رفسنجانی، از سوی کارگروه تشخيص مصاديق محتوای مجرمانه، مسدود شده‌اند. سايت روزنامه بهار در تاريخ ٣٠ اردی‌بهشت فيلتر شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


- همزمان با مسدود سازی سايت‌های اطلاع رسانی،در تهران و برخی از شهرهای بزرگ ايران،بسياری از روزنامه‌نگاران از سوی سپاه پاسدران و وزارت اطلاعات احضار و بازجويی شده‌اند.

- اکثريت اين روزنامه‌نگاران نزديک به دو نامزد رد صلاحيت شده از سوی شورای نگهبان، اکبر هاشمی رفسنجانی و اسفنديار رحيم مشايی بوده‌اند. برخی از روزنامه‌نگاران نزديک به نامزدهای مستقل و يا حتا مخالف نظام ( تائيد نشده از سوی شورای نگهبان) نيز احضار و تعدادی از آنها، چندين ساعت بازداشت شده‌اند. در بازجويی از اين روزنامه‌نگاران خواسته شده است که « از نامزدهايی که در خط رهبری نيستند حمايت نکنند.» بازجويان وزارت اطلاعات از زندانيان سياسی سابق احضار شده، خواسته‌اند «ميان زندان و رفتن به مسافرت تا پايان انتخابات يکی را انتخاب کنند!»

- فواد صادقی، سردبير سايت مسدود شده‌ی بازتاب امروز در تاريخ ٢٩ اردی‌بهشت پس از احضار به دادستانی بازداشت و روانه زندان شد. علی غرالی مدير سايت نيز ازتاريخ ١٤ ارديبهشت در بازداشت بسر می‌برد

از سوی ديگر،زندانيان سياسی که در مرخصی بسر می‌بردند از سوی دستگاه قضايی به بازگشت به سلول‌های خود فراخوانده شدند. روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زندانی، بهمن احمدی امويی، مسعود باستانی، شيوا نظر آهاری و حسين رونقی خود را به زندان معرفی‌ کردند.

اکثريت اين زندانيان بيماری هستند و بايد تحت درمان باشند، از اين ميان حسين رونقی ملکی که در تاريخ ٢٢ آذر ماه ١٣٨٨ بازداشت و به ١٥ سال زندان محکوم شده است، با وضعيتی نابسامان به زندان اوين بازگشته است. اين وب‌نگار در تاريخ ٩ اردی‌بهشت ١٣٩٢ از سوی دادگاهی در استان آذربايجان به ٥ ماه زندان و ٥٠٠ هزار ريال جريمه نقدی برای «تهديد عليه بهداشت عمومی از طريق پخش نان کپک زده و تمرد از مامورد برگزار » محکوم شده است.در مرداد ماه سال گذشته در پی زلزله‌ای در آذربايجان و کم اعتنايی مسوولان به زلزله زدگان، فعالان مدنی و کاربران اينترنتی با به راه انداختن کارزاری به همياری اين قربانيان شتافتند. بخشی از فعالان که در محل امدادگری می‌کردند، از جمله حسين رونقی ملکی در محل بازداشت شدند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016