پنجشنبه 2 خرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پايان دادگاه کهريزک: ۳۸ ساعت تاخيردرانتقال بازداشت شدگان توسط سعيد مرتضوی و مرگ سه نفر

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران ـ دادگاه های کهريزک مربوط به قتل سه جوان محمد کامرانی، محسن روح الامينی و امير جوادی فر در بازداشتگاه کهريزک در تابستان ۸۸ است. بر اساس کيفرخواست دادستانی، آقای مرتضوی به اتهام “معاونت در قتل”، “مشارکت در بازداشت غيرقانونی” و “معاونت در تنظيم گزارش خلاف واقع از طريق امر يا ترغيب ماموران مربوطه به تنظيم گزارش خطاب به خود” و آقايان زارع دهنوی و حيدری فر به “مشارکت در بازداشت غيرقانونی” متهم شده اند.

يازدهمين آخرين جلسه دادگاه پرونده کهريزک چهارشنبه اول خرداد ماه برگزارشد و اگرچه قاضی دادگاه ختم دادرسی را اعلام نکرده اما وکلا به خبرگزاری ها اعلام کردند با توجه به اينکه آخرين دفاعيات از متهمان گرفته شده است جلسه ديگری برگزار نخواهد شد و بر اساس قانون حداکثر تا ده روز ديگر رای دادگاه برای متهمان پرونده کهريزک اعلام خواهد شود. جلسات دادگاه کهريزک در حالی به پايان رسيد که هرگز هيچکدام از شاهدانی که شاکيان پرونده به دادگاه معرفی کرده بودند احضار نشدند و به دليل غير علنی بودن جلسات تمام جزييات آن پنهان باقی مانده است.

محمد صالح نيکبخت، وکيل يکی از شاکيان پرونده در آخرين جلسه دادگاه در جمع خبرنگاران گفت که بر اساس مدارک و مستندات داخل پرونده، سعيد مرتضوی متهم است که ۳۸ ساعت انتقال بازداشت شدگان کهريزک را به زندانی ديگر به تعويق انداخته و به همين دليل باعث مرگ سه جوان شده است. او در تاکيد صحبت هايش گفت ۷ نفر از پزشک برجسته پزشک قانونی کشور اعلام کرده اند که علت مرگ سه جوان “ضربات وارده بر نسوج نرم بدن در طول ۷۲ ساعت قبل از فوت بوده است.” اين وکيل دادگستری گفت اگر مرتضوی ۳۸ ساعت اعزام آنها را به تاخير نمی انداخت هيچ قتلی اتفاق نمی افتد.

در آخرين جلسه دادگاه کهريزک، سعيد مرتضوی و علی اکبر حيدری فر دو نفر از متهمان پرونده از خانواده مرحوم محمد کامرانی، يکی از شاکيان پرونده عذرخواهی کردند. به گزارش خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران علی اکبر حيدری فر گفته است: «در اين دادگاه بخاطر اتفاقی که برای مرحوم محمد کامرانی افتاد(چون سن وی کم بود اما طفل محسوب نمی‌شد) اظهار پشيمانی و تاسف کردم.» با اين حال اين پرونده دو شاکی ديگر هم دارد که ظاهرا از آنها عذرخواهی به عمل نيامده است!

جلسه وزچهارشنبه در دو نوبت صبح و عصر در شعبه ۷۶ دادگاه کيفری استان تهران با رياست قاضی سيامک مدير خراسانی برگزار شد و متهمان به عنوان “دفاع آخر” به دفاع از خود پرداختند. در اين جلسه نيز قاضی حسن زارع دهنوی معروف به قاضی حداد مانند جلسات قبل حضور نداشت و فقط وکيلش به دفاع از او پرداخت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دادگاه های کهريزک مربوط به قتل سه جوان محمد کامرانی، محسن روح الامينی و امير جوادی فر در بازداشتگاه کهريزک در تابستان ۸۸ است. بر اساس کيفرخواست دادستانی، آقای مرتضوی به اتهام “معاونت در قتل”، “مشارکت در بازداشت غيرقانونی” و “معاونت در تنظيم گزارش خلاف واقع از طريق امر يا ترغيب ماموران مربوطه به تنظيم گزارش خطاب به خود” و آقايان زارع دهنوی و حيدری فر به “مشارکت در بازداشت غيرقانونی” متهم شده اند.

سعيد مرتضوی، متهم اول اين پرونده در جلسات دادگاه هيچکدام از اتهاماتش را نپذيرفت و گفت هيچ تقصير و گناهی بر گردن آنها نيست و حتی يک برگه دليل هم برای اتهامات آنها وجود ندارد. همچنين آقای مرتضوی پيش تر اعلام کرده بود که دادگاه صلاحيت رسيدگی به اين پرونده را ندارد و خواسته بود که به صورت علنی برگزار شوند. با اين حال قاضی علی اکبر حيدری فر در جلسه سوم دادگاه به خبرنگاران گفته بود که او مقصر است و تمام تقصيرها به گردن اوست و او دستور انتقال بازداشت شدگان را به زندان کهريزک در تابستان ۸۸ داده است.

اعلام رضايت خانواده مرحوم امير جوادی فر در دهمين جلسه دادگاه

اتفاق شوکه آوری که در روند دادگاه افتاد اعلام رضايت ناگهانی خانواده مرحوم امير جوادی فر از سعيد مرتضوی در خصوص اتهام “معاونت در قتل” بود. علی جوادی فر، پدر مرحوم امير جوادی فر يک روز قبل از برگزاری دهمين جلسه به دادگاه رفته و اعلام رضايت خود را عنوان کرده است. اين اعلام رضايت که حتی بدون اطلاع از وکيل صورت گرفته همه شاکيان پرونده را در دهمين جلسه دادگاه شوکه کرد و همان روز صالح نيکبخت، وکيل جوادی فر به خبرنگاران گفت که او از اين کار اطلاعی نداشته و در پاسخ به اينکه آيا تهديدی از سوی سعيد مرتضوی برای گرفتن اين رضايت صورت گرفته است، گفت:” نمی دانم.”

تاکنون آقای جوادی فر پاسخ روشنی به اعلام رضايت خود نداده است فقط برادر او در جمع خبرنگاران گفته است: “يکسری مصالح و دلايلی که در دادگاه غيرعلنی بوده و الان نمی‌توانم در مورد آن صحبت کنم ما را به اين جمع‌بندی رساند که با توجه به شرايط موجود کشور نسبت به ايشان اعلام رضايت کنيم.”

تاخير ۳۸ ساعته برای انتقال بازداشت شدگان باعث قتل ها شد!

اگرچه خانواده مرحوم امير جوادی فر نسبت به اتهام معاونت در قتل سعيد مرتضوی اعلام رضايت داده است اما روزچهارشنبه وکيل اين خانواده سعيد مرتضوی را عامل اصلی قتل های کهريزک معرفی کرد به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران- ايسنا، اين وکيل درباره اتهام معاونت در قتل که موکلش اعلام کرده رضايت داده که سعيد مرتضوی در اين ماجرا مداخله‌ای نداشته است، خاطرنشان کرد که «به عنوان وکيل ۳۵ ساله» با گذشت چند جلسه از اين دادگاه به نتيجه‌ای خلاف نظر موکلش رسيده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد صالح نيکبخت چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت: «مرتضوی می‌گويد روز شنبه ۲۰ و يکشنبه ۲۱ تير ماه ۸۸ در مرخصی بوده اما قبول کرده که يکشنبه شب در جلسه کميته سياسی يا هر جلسه ديگری که در وزارت اطلاعات برگزار شده به عنوان يکی از اعضا و يا يکی از مسئوليت حضور داشته است. در اين جلسه دستور انتقال بازداشت‌شدگان کهريزک توسط وزير وقت اطلاعات ابلاغ شد بنابراين اگر فکر کنيد که اين جلسه به طور متوسط ۳ ساعت ادامه داشته بنابراين مرتضوی موظف بوده از يکشنبه شب ۲۱ تير ماه ۸۸ بازداشت‌شدگان را به جايی خارج از کهريزک مثل اوين منتقل کند.»

به گفته محمد صالح نيکبخت صبح دوشنبه ۲۲ تيرماه هم دبير شورای عالی امنيت ملی بر انتقال بازداشت شدگان کهريزک تاکيد کرده است با اين حال بازداشت شدگان تا روز سه شنبه ۲۳ تيرماه در کهريزک مانده اند و پس از آن به اوين منتقل شده اند.

نيکبخت با تاکيد بر اينکه انتقال بازداشت شدگان کهريزک از عصر روز يکشنبه تا غروب سه شنبه به مدت ۳۸ ساعت به تعويق افتاده است، گفت:« با توجه به اين استنتاج تأخير ۳۸ ساعته در خارج کردن متوفيان از کهريزک از موجبات قتل است و اين نظر وکالتی من در مورد معاونت در قتل است.»

او همچنين گفت:« ۷ نفر از پزشکان برجسته قانونی کشور در اظهارنظر مندرج در صفحه ۲۲۵۱ جلد ۱۱ پرونده دادسرای نظامی تهران نظر دادند که علت تامه قتل يا فوت هر سه مقتول ضربات وارده به نسوج نرم بدن آنها در طول ۷۲ ساعت قبل از فوت بوده است.»

همچنين اين شائبه وجود دارد که ممکن است رای نهايی تحت تاثير اعلام رضايت پدر امير جوادی فر از سعيد مرتضوی قرار بگيرد که محمد صالح نيکبخت با اشاره به ماده ۶۱۲ قانون مجازات اسلامی به خبرنگاران گفت: ” با رضايت شاکی خصوصی جنبه عمومی جرم از بين نمی‌رود.” همچنين اين وکيل اشاره کرد که خانواده مرحوم امير جوادی فر فقط در يک مورد اتهام ” معاونت در قتل” رضايت داده اند و آنها نسبت به دو مورد اتهامی ديگر شاکی هستند.

پس از انتخابات رياست جمهوری سال ۱۳۸۸ دهها تن از معترضانی که توسط نيروهای امنيتی بازداشت شدند به بازداشتگاه مخوفی در جنوب تهران به نام “کهريزک” منتقل شدند که بر اساس روايت بسياری از آزاد شده گان آنها در دوران بازداشت تحت شکنجه های روحی، جسمی و حتی آزارجنسی در آنجا قرار گرفتند.

مهدی کروبی، يکی از نامزدهای انتخابات رياست جمهوری ۸۸ برای اولين بار مسئله تجاوز به جوانان در بازداشتگاه کهريزک را مطرح و خواستار پيگيری از سوی نمايندگان مجلس شد که پس از جنجال های خبری اين موضوع مسکوت ماند و تعدادی از کسانی که مسول پيگيری اين اتفاقات شده بودند نيز به زندان افتادند اما علاوه بر آزار و شکنجه بازداشت شدگان حوادث انتخابات رياست جمهوری سال ۸۸، سه جوان به نام های محمد کامرانی، محسن روح الامينی و امير جوادی فر در بازداشتگاه کهريزک به قتل رسيدند. خانواده اين سه مقتول برای محاکمه “آمرقضايی” اين اتفاق آنقدر پافشاری کردند تا دادگاه اين قتل ها بالاخره پس از سه سال از گذشت اتفاق در اسفند ماه ۱۳۹۱ برگزار شد. بازداشتگاه کهريزک پس از آگاه سازی های رسانه ای در سال ۱۳۸۹ تعطيل شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016