یکشنبه 5 خرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

باهنر: تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد از آرای هاشمی به عارف و روحانی تعلق خواهد گرفت

مهر ـ دبيرکل جامعه اسلامی مهندسين با اشاره به ديدار آيت الله مهدوی کنی و علی لاريجانی با آيت الله هاشمی رفسنجانی يک روز قبل ازاعلام نتايج بررسی صلاحيت ها از سوی شورای نگهبان، تاييد صلاحيت سعيد جليلی در کنار عدم احراز صلاحيت محمد سعيدی کيا را سوال برانگيز خواند.

به گزارش خبرنگار مهر محمدرضا باهنر در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسين عصر امروز برگزار شد اظهار کرد: اميدوارم با مسائل و مصائب اقتصادی که کشور دچار آن است رئيس جمهور خردمند اهل مشورت و ولايی انتخاب شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در تحليل شرايط انتخابات رياست جمهوری قبل از ثبت نام بعد از آن و پس از اعلام اسامی افراد احراز صلاحيت شده از سوی شورای نگهبان افزود: قبل از ثبت نام گرايش و توجهات به نوعی بود که همه افراد مطرح و در مظان کانديدا توری اعلام کرده بودند که کانديدا خواهند شد و حتی در جبهه اصولگرايی بيش از ۲۰ فرد مطرح بودند. اما با آغاز ثبت نام ها و اتمام آن بخشی ازاين افراد ثبت نام نکردند و فضا کمی سبک تر شد.

باهنر با بيان اينکه در آخرين لحظات ثبت نام کانديداها در در انتخابات رياست جمهوری اتفاقات پيش بنيی نشده ای مثل کانديداتوری آقايان هاشمی و جليلی بوجود آمد تصريح کرد: پس از ثبت نام نکردن برخی افراد مطرح برای کانديداتوری و البته کانديداتوری آقای هاشمی و جليلی در لحاظات آخر تغييراتی در ستاد انتنخابات ايجاد شد و بعد از اعلام نتايج احراز صلاحيت های يکسری ريزشها و رويشهای مجددی بوجود آمد.

نايب رئيس مجلس با اشاره به اينکه از بين۸ کانديدای باقيمانده در صحنه انتخابات رياست جمهوری برخی از آنها در جريان اصولگرايی قابل بررسی نيستند ادامه داد: البته در انتخابات رياست جمهوری بايد همه احتمالات مرور شود اما به صورت طبيعی گروه خونی آقايان عارف و روحانی به ما نمی خورد.

وی تصريح کرد: اگرچه آقای غرضی جز افرادی است که دو دوره وزير بوده و خدماتی هم به انقلاب داشته اما تاييد صلاحيت وی و قرار گرفتنش در بين ۸ کانديدای نهايی کمی غير مترقبه بود و کسی فکر نمی کرد که وی جزء کانديدای نهايی انتخابات رياست جمهوری باشد.

باهنر که خود يکی از کانديداهای احتمالی بود که در نهايت از کانديداتوری منصرف شد با تاکيد بر اينکه با کانديداتوری آقای جليلی در آخر ساعات ثبت نام چند شبهه در کشور شکل گرفت گفت: پس از اينکه او ثبت نام کرد بعضی ها عبارتی به ذهنشان رسيد که شايد جليلی منتخب نظام و مسئولان است اما رهبر معظم انقلاب در سخنرانی نوروزيشان تکليف همه را مشخص کردند و اعلام کردند که ايشان هم يک رای بيشتر ندارد و تا زمانی که آن را در صندوقهای رای نيندازند هيچ کس متوجه آن نخواهد شد.

وی اضافه کرد: بنده خبر دارم که دستوراللعملی برای سپاه و بسيج از سوی رهبر معظم انقلاب فرستاده شده که اين دو نهاد را از فعاليت سازمانی برای يک کانديدای خاص منع کرده اند همچنين متاسفانه صدا و سيما مذاکره کوتاه آقای جليلی و خانم اشتون را در ترکيه به صورت سنگين پوشش داد که اين هم يکی از موضوعاتی بود که سوءتفاهماتی به وجود آورد.

نايب رئيس مجلس در ادامه سخنانش تاکيد کرد: اگر چه از سوی مجلس شورای اسلامی نامه ايی برای شورای نگهبان فرستاديم و از عملکرد اين شورا در بررسی صلاحيتها قدردانی نموديم اما تاييد صلاحيت آقای جليلی در کنار عدم احراز صلاحيت آقای سعيدی کيا که ۴ دوره وزير بوده و جزء نيروهای ارزشی، مومن و انقلابی هم هست خيلی سئوال برانگيز بود.

باهنر اضافه کرد: البته خبر داريم که در عين منع شدن سپاه و بسيج از انجام فعاليت سازمانی برای يک کانديدای مشخص برخی فرماندهان ارشد سپاه به آقای قاليباف نظر دارند و برخی از بدنه اين دو نهاد به ديگر کانديداها، برای اينکه تکليف همه مشخص شود دفتر رهبر معظم انقلاب اعلام کردند که حتی تا زمان ثبت نام آقای جليلی خبر نداشته اند که وی می خواهد در انتخابات رياست جمهوری کانديدا بشود.

دبيرکل جامعه اسلامی مهندسين با تاکيد بر اينکه نبايد اين شائبه در اذهان برخی حاميان جليلی از جمله حزب اللهی ها شکل بگيرد که او کانديدای نظام است خاطر نشان کرد: اگر با اين تصور که آقای جليلی انتخاب شود و بعد از آن داستان ۸ ساله دوران رياست جمهوری احمدی نژاد به وجود بيايد اين موضوع خسارتهايی را برای نظام خواهد داشت و اگر هم انتخاب نشود و اين شائبه در اذهان حزب اللهی ها وجود داشته باشد بازهم خسارتی برای کشور به همراه خواهد داشت.

وی در بخش ديگری از سخنانش با بيان اينکه جبهه پيروان خط امام و رهبری بعدازظهر دوشنبه کانديدای نهايی خودش را معرفی خواهد کرد گفت: اين فرد احتمالا از بين آقايان قاليباف، جليلی و ولايتی خواهد شد. البته ما به عنوان جامعه اسلامی مهندسين تصميم گيری مقداری برايمان سخت است اما در نهايت در چارچوب جبهه پيروان خط امام و رهبری تصميم گيری خواهيم کرد.

عضو جبهه پيروان خط امام و رهبری تحليليش را درباره ميزان اثر گذاری آيت الله هاشمی رفسنجانی در رای فردی که به حمايت از وی بپردازد اين گونه بيان کرد: به نظر می رسد که آقای هاشمی در نهايت از بين آقايان عارف و روحانی يک نفر را برای حمايت انتخاب کند اما با اين حمايت نخواهد توانست که کل آرا خود را به آنها منتقل کند تحليل ما اين است که تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد از آرای آقای هاشمی به فرد مورد نظر وی تعلق خواهد گرفت.

باهنر با اشاره به رفتار آيت الله هاشمی رفسنجانی پس از اعلام نظر شورای نگهبان و عدم احراز صلاحيت وی گفت: آقای هاشمی پس از اين موضوع رفتار بسيار خوبی از خود نشان داد و حتی در مذاکراتی که حضرت آيت الله مهدوی کنی و آقای لاريجانی در روز قبل از اعلام نتايج بررسی صلاحيتها با وی داشتند فضای بسياری خوبی حاکم بود.

وی درباره ائتلاف سه گانه اصولگرايان نيز تصريح کرد: بر اساس خبرها بيرون آمدن يک نفر از سازوکار ۱+۲ حذف شده است و به نظر می رسد در نهايت به تفاهم برسند. تحليل ديگری هم که وجود دارد اين است که هرکدام از اين افراد به نفع ديگری کنار بکشند رای شان به فرد ديگر قابل انتقال نخواهد بود.

دبيرکل جامعه مهندسين اسلامی در عين حال تصريح کرد: چون اعضای ائتلاف ۱+۲ تعهدی علنی در فضای عمومی داده اند پايبندی به اين تعهد می تواند در جذب آرا برای آنها تاثير گذار باشد.

وی در پايان خاطر نشان کرد: فردی بايد رئيس جمهور شود که توانمندی داشته و مجرب باشد و هندوانه دربسته نباشد و کارهايی که نظام به آن نياز دارد و رهبری بر آن تاکيد دارند را انجام دهند و حماسه سياسی را رقم بزنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016