پنجشنبه 9 خرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ایرانی متهم به ترور سفیر عربستان به ۲۵ سال زندان محکوم شد

25JailIRSAUSA.jpg
دویچه وله فارسی - یک دادگاه آمریکا شهروند ایرانی − آمریکایی منصور ارباب سیر را به ۲۵ سال زندان محکوم کرد. وی متهم است به مأموریت از سوی سپاه پاسداران، آدم‌کشان مافیای مکزیک را برای قتل سفیر عربستان در واشنگتن اجیر کند.

منصور ارباب سیر، شهروند ایرانی−آمریکایی توسط یک دادگاه ایالات متحده آمریکا به ۲۵ سال زندان محکوم شد. قاضی دادگاه گفت که نقش ارباب سیر در توطئه قتل علیه سفیر عربستان سعودی در واشنگتن به هیچ وجه "قابل تحمل" نیست.

ارباب سیر ۵۸ ساله در اکتبر ۲۰۱۲ اتهام خود را پذیرفت. وی متهم است با همکاری مخفیانه با عناصر نظامی ایرانی، آدمکشانی از محافل مافیای مکزیک را اجیر کند تا سفیر عربستان سعودی در واشنگتن را به قتل برسانند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جان کیگان، قاضی دادگاه ایالتی نیویورک در جلسه رسیدگی دادگاه گفت که ارباب سیر "به عمل خود آگاهی کامل داشته و او باید از آن درس بیاموزد. چنین چیزی قابل تحمل نیست".

وکیل مدافع ارباب سیر ادعا کرد که موکلش دچار پریشان‌فکری است، ولی قاضی کیگان گفت که متهم در سلامت کامل به سر می‌برد. قاضی بدین گونه تقاضای وکیل مدافع برای کاهش مجازات به ۱۰ سال را رد کرد.

پریت بارارا، دادستان فدرال نیویورک از نتیجه دادگاه استقبال کرد.

دادستان بارارا در دادخواست خود منصور ارباب سیر را "دشمنی در میان مردم آمریکا" نامید. وی گفت که ارباب سیر نقشی کلیدی در توطئه‌‌ی نظامیان ایران داشته است با این هدف که سفیر عربستان سعودی در واشنگتن را به قتل برسانند.

منصور ارباب سیر سپتامبر ۲۰۱۱ در فرودگاه "جان اف کندی" نیویورک دستگیر شد. او که سال‌ها در ایالت تکزاس آمریکا اقامت داشت، به ارتباط با سپاه پاسداران، یک باند قاچاقچی مکزیکی و طراحی چند قتل و انفجار متهم شد.

مقام‌های آمریکایی مدعی شدند که ارباب سير قصد داشته تا با پرداخت ۵/ ۱ ميليون دلار به "تبهکاران"، آنها را مأمور ترور عادل الجبير، سفير عربستان در آمریکا کند و يک رشته بمب‌گذاری نيز در این کشور انجام دهند. مقام‌های امنیتی و قضایی آمریکا اعلام کردند که اسنادی در این مورد در اختیار دارند.

غلام شکوری، دیگر متهم این پرونده و از اعضای سپاه قدس جمهوری اسلامی نیز متهم شد که از قرار به ایران گریخته است. منصور ارباب سیر در نخستین نشست دادگاه، خود را بیگناه خوانده بود. وی تمام اتهام‌ها را رد کرد و منکر کار با دستگاه‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی و سپاه قدس شد.

دولت ایران چندی بعد به طور رسمی در نامه‌ای از اتهامات مطرح‌شده از سوی آمریکا مبنی بر توطئه‌ی ترور سفیر عربستان در واشنگتن شکایت کرد. ایران در این شکواییه خواستار عذرخواهی آمریکا و جبران "مالی و اخلاقی" این اتهام شد.

ولی پس از ادعاهای دولت ایران، منصور ارباب سیر در اکتبر ۲۰۱۲ به اتهامات خود اعتراف کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016