شنبه 18 خرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آژانس انرژی اتمی: ۷۰ کشور مانند ایران، تعهدات خود را انجام نمی‌دهند

سایت بلومبرگ خلاصه ای از گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی که در آن اطلاعاتی در مورد آخرین وضعیت برنامه هسته ای ایران و چند کشور دیگر ذکر شده را منتشر کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرنامه گويا به نقل از بلومبرگ، آژانس بين المللی انرژی اتمی در گزارشی که در روز سه شنبه منتشر کرد، مدعی شده است که ۷۱ کشور (۴۵ درصد اعضای اين آژانس) " خواسته های آژانس را در زمان مقرر عملی نکرده اند."
بنا بر اين گزارش "در بعضی کشورها در مواردی مشکلاتی وجود داشته است". بازرسان از سايت هايی بازديد می کردند که در آنها گزراشی از نحوه مصرف موجودی اورانيوم و پلوتونيوم دريافت نمی کردند.

با وجود اينکه تعداد موارد اين چنينی در قياس با ايران - که در آن سايت های اتمی بدون اطلاع ساخته می شوند و مورد بهره برداری قرار می گيرند - ناچيز است، اين کشورها مرتبا در انجام مسئوليت هايشان کوتاهی می کنند.

بنا بر همين گزارش، بازرسی های ايران با تنها يک نيروگاه اتمی فعال، بيشتر از ۱۲% بودجه ۱۲۷.۸ ميليون يورويی اين سازمان را به خود اختصاص می دهد. تنها ژاپن با ۵۰ نيروگاه هسته ای، بودجه ای بيش از اين مقدار را به خود اختصاص می دهد.

بازرسان آژانس در سال گذشته، ۱۳۵۶ روز کاری را برای بازرسی از محل تاسيسات اتمی ايران که تعداد آن به ۱۶ سايت می رسد، صرف کرده اند.

فرانسه بزرگترين قدرت اتمی اروپا ۵۰ روز کاری را به خود اختصاص داده، آمريکا و روسيه که صاحب بيشترين سلاح های هسته ای هستند و طبق قانون نيازی به بازرسی از تاسيساتشان نيست، ۱۶ و ۵۰ روز کاری بازرسان را به خود اختصاص داده اند.

بزريل، چين و گرجستان جزء کشورهايی بودند که تعهداتشان را ديرتر از موعد انجام داده اند. طبق اين گزارش، ايران تاخيری در پاسخ به درخواست های آژنس نداشته است.

اين گزارش با وجود اينکه " تائيد می کند که انحرافی در تاسيسات اتمی موجود در ايران رويت نشده است، نگرانی آژانس را از اينکه برنامه هسته ای ايران می تواند ابعاد نظامی بيابد " را بيان می کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016