سه شنبه 28 خرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارشگران بدون مرز خطاب به حسن روحانی: ٥٤ روزنامه‌نگار و وب نگار زندانی را آزاد کنيد

گزارشگران بدون مرز در بيانيه جديد خود نوشته است: آقای روحانی، امروز اميد حل بحران‌هايی که سال‌هاست کشور را فلج کرده‌ است، بر دوش شماست. نخستين گام، تضمين اطلاع رسانی آزاد و مستقل برای همگان، محترم شمردن تعهد‌های بين‌المللی جمهوری اسلامی و به ويژه در عرصه‌ی گردش آزاد اطلاعات، است. تا اين همه ميسر نشوند، شهروندان ايران نمی‌توانند از آزادی بهره مند شوند و هميار حل بحران‌ها شوند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


انتخابات رياست جمهوری و شوراها در تاريخ ٢٤ خرداد ١٣٩٢ در ايران در نبود اطلاع رسانی عينی برگزار شد، بيش از ٥٠ ميليون رأی دهنده ايرانی برای انتخاب از اطلاعاتی آزاد و مستقل محروم بودند. اما با وجود بسته بودن انتخابات، ايرانيان از اين فرصت برای ابراز نظر خود استفاده کردند و به سياست‌های علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی نه گفتند.

هر چند نياز به اثبات نداشت، اما، انتخابات امسال نشان داد که در انتخابات خرداد ١٣٨٨ رأی مردم به تغيير، از سوی دو دشمن آزادی اطلاع رسانی علی خامنه‌ای و محمود احمدی نژاد، مصادره شده بود. اينگونه اين دو، مسئول سرکوب و بازداشت‌ و شکنجه‌ی بيش از سيصد روزنامه‌نگار و وب‌نگار هستند.

در تاريخ ٢٥ خرداد حسن روحانی نامزد محافظه‌کار ميانه‌رو با وعده تغييرات جدی در کشور با کسب بيش از ٥١ درصد آرا به رياست جمهوری ايران برگزيده شد.

«آقای روحانی، امروز شما با حمايت گسترده‌ی اصلاح‌طلبان و تحول خواهان ايران به هفتمين رئيس جمهور اسلامی ايران برگزيده شده‌ايد. انتخاب شما پس از هشت سال مسووليت محمود احمدی نژاد در اين مقام است که به ويژه در چهارسال گذشته، سرکوب و تضييقات عليه جامعه مدنی و روزنامه‌نگاران،هر روز بيشتر شده بود.

«شما در کارزارهای انتخاباتی خود به گشايش در عرصه آزادی بيان و رسانه‌ها و آزادی زندانيان سياسی تاکيد داشتيد. اين وعده‌ها يکی از اصلی‌ترين دلايل حمايت گسترده تحول خواهان ايران به ويژه زنان و جوانان از شما بود. امروز بر شماست که وفای به عهد کنيد و وعده‌ها را تحقق بخشيد.

«امروز اميد حل بحران‌هايی که سال‌هاست کشور رافلج کرده‌ است، بر دوش شماست. نخستين گام، تضمين اطلاع رسانی آزاد و مستقل برای همگان، محترم شمردن تعهد‌های بين‌المللی جمهوری اسلامی و به ويژه در عرصه‌ی گردش آزاد اطلاعات، است. تا اين همه ميسر نشوند، شهروندان ايران نمی‌توانند از آزادی بهرمند شوند و هميار حل بحران‌ها شوند.

«در تاريخ اول خرداد ١٣٩٢ گزارش‌گران بدون مرز در باره اهميت آزادی‌های بنيادين و در راس آن‌ها آزادی اطلاع رسانی، نامه‌ای خطاب به شما و هفت نامزد ديگر منتشر کرد. امروز اين مطالبات را برای شما بعنوان رئيس جمهور ايران يادآور می‌شويم.

گزارش‌گران بدون مرز، انجمن جهانی دفاع از آزادی اطلاع رسانی،خواهان جلب توجه شما به وضعيت تحمل ناپذير آزادی اطلاع رسانی و سرکوبی‌ است که روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران قربانی آن شده‌اند، به ويژه بانی همه‌ی اين تضييقات يعنی مصونيت از مجازات است.

گزارش‌گران بدون مرز از شما می‌خواهد به آزادی اطلاع رسانی، مبارزه عليه مصونيت از مجازات، که آغاز گذار ايران به سوی بهرمند شدن از دولتی قانونمدار است، متعهد شويد. اين خواست‌ها از جمله مطالبات مردم ايران هستند، که در تظاهرات‌های ميليونی آنرا مطالبه، و شرط اجتناب‌ناپذير پايان انزوای جهانی ايران است.

گزارش‌گران بدون مرز از شما می‌خواهد از امروز در باره موارد زير متعهد شويد:

٥٤ روزنامه‌نگار و وب‌نگار زندانی در ايران را بدون قيد و شرط آزاد کنيد. برخی از اين زندانيان در فردای انتخابات مورد مناقشه‌ی محمود احمدی نژاد در ٢٢ خرداد ١٣٨٨ بازداشت شده اند، و به چهارمين سال بازداشت خود نزديک می‌شوند. برخی ديگر از سال‌ها پيش از انتخابات در زندان هستند. تنها جرم آن‌ها انجام وظيفه‌ی اطلاع رسانی‌ست که حق قانونی آن‌ها بوده است. تا آن زمان که روزنامه‌نگاران به شکل خودسرانه و نظام‌مند برای بستن دهان رسانه‌ها و خاموش کردن جامعه مدنی، بازداشت می‌شوند، آزادی اطلاع رسانی در ايران نمی‌تواند رعايت شود.

قانون رسانه‌ها را به شکل بنيادين اصلاح کند. اين اصلاحات به ويژه در عرصه های چون غير جزايی کردن جرايم مطبوعاتی که تضمين عدم دستگيری روزنامه‌نگاران است و تضمين آزادی بيان بدون تبعيض در زبان، مذهب و عقايد سياسی ضروری است. بازنگری اين قانون ( قانون مطبوعات مصوب ١٣٦٤ که در سال ١٣٧٩ از سوی مجلس پنجم و در سال ١٣٨٨ از سوی مجلس هفتم تغيير داده شد، در آخرين تغيير، با اصلاح ماده يک قانون، رسانه‌های آنلاين و خبرگزار‌ ها به اين قانون الحاق شدند) که اجازه می‌دهد فعالان اطلاع رسانی در معرض اتهام‌های واهی چون « اقدام عليه نظام» و يا «توهين به رهبری» و «انتشار اخبار کذب» قرار گيرند،ضروری‌ است. به ويژه اصلاح انجام شده در سال ١٣٨٨ که رسانه‌های آنلاين را مجبور به دريافت مجوز می‌کند، بايد لغو شود.

اجرای طرح اينترنت حلال (ملی) که تحميل «تبعيض ديجيتالی‌» به مردم اين کشور و خطرناک است، لغو کنيد.دسترسی به اينترنت آزاد، بدون فيل‌ترينگ و کنترل را برای مردم ايران تضمين کنيد.

به چيره‌گی مصونيت از مجازات در کشور پايان دهيد. قتل روزنامه‌نگاران مخالفی چون ابراهيم زال زاده، مجيد شريف، محمد مختاری، محمدجعفر پوينده و پيروز دوانی که در سال‌های پايانی دهه هفتاد از سوی ماموران وزارت اطلاعات ترور شدند، عاملان کشتن زهرا کاظمی در زندان در سال ١٣٨٢، آيفر سرچه در سال ١٣٨٤، وبلاگ‌نويس جوان اميدرضا ميرصيافی در سال ١٣٨٧ ، عليرضا افتخاری در سال ١٣٨٨ ، هاله سحابی روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان و هدی صابر روزنامه‌نگار نشريه ايران فردا، و ستار بهشتی در سال ١٣٩١ نبايد از مجازات مصون بمانند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016