پنجشنبه 6 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دولت ترکيه به دنبال کنترل بيشتر بر توييتر است

بی بی سی ـ دولت ترکيه از مسئولان شبکه اجتماعی توييتر خواسته است تا دفتر خود را در آن کشور راه‌اندازی کنند. راحت‌تر شدن دسترسی به نمايندگان توييتر دليل اين درخواست اعلام شده است.

در جريان اعتراضات ضددولتی اخير در ترکيه هر دو شبکه اجتماعی توييتر و فيس‌بوک برای تبادل اطلاعات مورد استفاده بودند.

به گزارش رسانه‌های محلی، در طول دوره‌ای که اعتراضات جريان داشته است، ده‌ها نفر از کاربران توييتر بازداشت شده‌اند.

پيش از اين، رجب طيب اردوغان، نخست‌وزير ترکيه، توييتر را به يک "تازيانه" تشبيه کرده بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


روز پنجشنبه نيز بينالی يلدريم، وزير حمل‌ونقل و ارتباطات ترکيه گفت: "وقتی داده و اطلاعاتی درخواست می‌شود، می‌خواهيم کسی را در ترکيه داشته باشيم که بتواند (آنچه را درخواست شده است) ارائه کند."

او گفت: "بايد يک طرف صحبتی باشد که بتوانيم اعتراضمان را به او اعلام کنيم و اين که معلوم باشد وقتی ايرادی وجود دارد، چه کسی می‌تواند درستش کند."

توييتر به اين درخواست دولت ترکيه واکنشی نشان نداده است، ولی فردی که با خط مشی‌های اين شرکت آشنا است، گفت که توييتر در حال حاضر برنامه‌ای برای راه‌اندازی دفتر در آن کشور ندارد.

فيس‌بوک نيز همچون توييتر دفتری در ترکيه ندارد، ولی در دفتر لندن فيس‌بوک افرادی هستند که مشخصا به امور ترکيه رسيدگی می‌کنند.

هر دو شبکه اجتماعی در ترکيه محبوبيت دارند و در دوره‌ای از اعتراضات خيابانی ضددولتی که رسانه‌های اصلی ترکيه تحولات مربوط به اعتراضات را پوشش کمی می‌دادند يا اصلا پوشش نمی‌دادند، عده زيادی برای کسب اطلاعات به اين دو سايت مراجعه می‌کردند.

مسئولان فيس‌بوک گفته‌اند که در ارتباط با اعتراضات ترکيه، هيچ درخواستی از دولت آن کشور برای ارائه هرگونه داده مرتبط با کاربرانش دريافت نکرده‌اند.

گفته شده است که فيس‌بوک تعدادی از صفحه‌های فعال در ارتباط با ترکيه را در سايت خود بسته است، ولی تنها به اين دليل که آنها "پروفايل‌های جعلی" داشته‌اند.

فيس‌بوک در يک بيانيه گفت: "به طور عمومی، ما تمام درخواست‌های دولتی از سوی نهادهای رسمی ترکيه را برای دريافت داده و اطلاعات کاربران رد می‌کنيم و می‌خواهيم که درخواست‌هايشان را از مسيرهای قانونی و رسمی دنبال کنند، مگر زمانی که احتمال خطر جانی فوری وجود داشته باشد يا خطری متوجه يک کودک باشد."

گزارش‌ها از تلاش دولت ترکيه برای اعمال کنترل بيشتر بر شبکه‌های اجتماعی در شرايطی منتشر شده است که پيش از اين، يکی از مقامات رسمی ترکيه از توييتر برای تحت فشار گذاشتن يکی از خبرنگاران بی‌بی‌سی در استانبول بهره گرفته بود.

بی‌بی‌سی روز دوشنبه، ۲۴ ژوئن، در اطلاعيه‌ای با ابراز نگرانی نسبت به اين اقدام مقامات ترکيه تصريح کرد که يکی از خبرنگارانش "به دليل پوشش اعتراضات اخير از سوی شهردار آنکارا در شبکه اجتماعی (توييتر) مورد حمله قرار گرفته است."

ابراهيم مليح گوکچک، شهردار آنکارا روز يکشنبه، ۲۳ ژوئن، در حساب کاربری خود در توييتر، سلين گيريت، خبرنگار بی‌بی‌سی را "جاسوس انگليسی" خواند و از افرادی که او را در توييتر دنبال می‌کردند خواست تا با استفاده از يک هش‌تگ جديد، اين خبرنگار را تقبيح کنند. اين هش‌تگ تقريبا به اين مضمون بود: "سلين گيريت از طرف انگليس، جاسوسی نکن".


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016