یکشنبه 16 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اسنودن: همه دستگاه‌های اطلاعاتی غربی با آمريکايی‌ها همکاری دارند

راديو بين المللی فرانسه ـ ادوارد اسنودن، کارمند سابق دستگاه‌های اطلاعاتی آمريکا که به دنبال افشاگری‌هايش، موقتاً در فرودگاه مسکو مانده و از چندين کشور تقاضای پناهندگی کرده، در مصاحبه‌ای مطبوعاتی توضيح می‌دهد که همۀ دستگاه‌های اطلاعاتی و امنيتی دنيای غرب با آمريکا همکاری دارند. به گفتۀ او، سرويس‌های اطلاعاتی از جمله موظفند که رهبران سياسی را از فشارهای افکار عمومی مصون نگاه دارند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ادوارد اسنودن که از دو هفته پيش در بخش ترانزيت فرودگاه چرمتيوو* مسکو در انتظار پناهنده شدن به جايی است، در مصاحبه با نشریۀ آلمانی اشپيگل می‌گويد جاسوس‌های آژانس امنيت ملی آمريکا "دست در دست آلمانی‌ها و با همکاری اکثر کشورهای غربی فعاليت می‌کنند".

در گفتگوی اشپيگل که توسط يک مستندساز و يک کارشناس کشف رمز آمريکايی به نام ژاکوب آپل‌باوم انجام شده و در شمارۀ روز يکشنبۀ اين نشريه انتشار يافته، اسنودن مثال می‌زند که آژانس امنيت آمريکا "ابزار تجزيه وتحليل" اطلاعات را در اختيار همکاران آلمانی خود قرار می‌داد تا آنها بتوانند اطلاعاتی را که از خاورميانه می‌آمد و از آلمان می‌گذشت، بررسی و تحليل کنند.

اسنودن می‌گويد همکاری آژانس امنيت ملی آمريکا با سرويس‌های اطلاعاتی غربی طوری طراحی شده که رهبران سياسی را از فشار افکار عمومی در امان نگاه دارد. به کلام ديگر، در صورتی که تجاوز دائمی مسئولان و رهبران سياسی به عرصۀ زندگی خصوصی مردم رسوا شود و موجی از اعتراض افکار عمومی برخيزد، دستگاه‌های اطلاعاتی موظفند که از رهبران سياسی محافظت کنند و آنان را از پيامدهای چنين فشارهايی مصون نگاه دارند.

افشاگری‌های ادوارد اسنودن در مورد شيوه‌های شنود غيرقانونی دستگاه‌های اطلاعاتی آمريکا جنجالی جهانی ايجاد کرد اما در عين حال بسياری از کارشناسان و مطلعان گفتند که اين نوع شنود نه پديده‌ای تازه و نه مختص آمريکا است. به عنوان مثال، روزنامۀ فرانسوی لوموند نوشت کهاداره کل اطلاعات خارجی فرانسه هم تمام تماس‌های تلفنی ايميل‌ها، پيامک‌ها، و حتی جست‌وجوهای اينترنتی مردم را کنترل می‌کند.
اين در حالی است که فرانسوا هولاند، رئيس‌جمهوری فرانسه، در مورد فعاليت‌های سرويس‌های آمريکايی طوری واکنش نشان داد که انگار برای نخستين بار از وجود آن مطلع می‌شود. او از آمريکا خواست که شنود غيرقانونی را در کشورهای دوست و متحد متوقف کند.

ادوارد اسنودن در حال حاضر از ٢١ کشور تقاضای پناهندگی کرده و در دومين فرودگاه بزرگ مسکو انتظار پاسخ را می‌کشد. او از سوی واشنگتن به جاسوسی متهم شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016