سه شنبه 18 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فراخوان اخوان المسلمین برای تجمع در روز چهارشنبه

بحران مصر با کشته شدن بیش از پنجاه نفر از طرفداران مرسی در تجمعات روز قبل درقاهره عمیق تر شده است. اخوان المسلمین در آخرین واکنش، مردم را برای دفاع از خون کشته شدگان بار دیگر به خیابان ها فراخوانده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرنامه گویا به نقل از الجزیره، اخوان المسلمین پس از کشته شدن بیش از 50 نفر از هوادارنش در اعتراضات روز سه شنبه در قاهره مردم را برای دفاع از خون کشته شدگان به اعتراض خیابانی در روز چهارشنبه دعوت کرده است.

دولت موقت مصر در واکنش به حوادث روز گذشته، "ابراز تاسف" کرده است. دولت موقت همچنین اعلام کرده که هیئت قضایی ویژه ای را برای پیگیری حوادث دیروز تشکیل داده است و از معترضان خواسته که به مکان های نظامی و " تاسیسات حیاتی" دیگر نزدیک نشوند. محمد محمد ابراهیم البلتاجی، نماینده عضو اخوان المسلمین این حوادث را "قتل عام" مردم توسط پلیس توصیف کرده است.

وزارت بهداشت مصر اعلام کرده که در این حوادث 435 نفر مجروح شدند.

یکی از سخنگویان اخوان المسلمین به شبکه الجزیره گفته که این افراد در تجمعی در نزدیکی گارد ریاست جمهوری در اعتراض به کودتایی که علیه محمد مرسی صورت گرفت، کشته شدند.

این در حالی است که ارتش مصر مدعی شده است که "یک پروژه تروریستی" مسئول کشته شدن این افراد بوده و در آن درگیری ها دو افسر پلیس نیز کشته شدند.

هانی عبدل لطیف، سخنگوی وزارت کشور مصر در کنفرانسی خبری گفت: " پلیس مصر نیرویی مردمی است. آنها برای حمایت از همه مردم مصر از هر طیفی انجام وظیفه می کنند. نیروهای امنیتی مصر برای آزادی همه مردم مصر کار می کنند." او همچنین تاکید کرد که پلیس و نیروهای امنیتی مصر به نفع هیچ جریان خاصی وارد عمل نمی شوند "چه رژیم سابق، چه فعلی و چه رژیم آینده"

در همان کنفرانس خبری احمد علی، سخنگوی ارتش از تظاهارت کنندگانی که به گارد ریاست جمهوری حمله کردند انتقاد کرد و از عملکرد نیروهای امنیتی دفاع کرد. او ادعا کرد که آنها از خودشان در مقابل گروه های نظامی که به گارد حمله کردند، دفاع کرده اند.

حداد اظهارت وی را "ساختگی" و "داستان سازی هالیوودی" خوانده است.

فراخوان برای قیام

اخوان المسلمین خواستار قیام عمومی در سراسر کشور شده و از جامعه جهانی خواسته مانع ادامه کشتاری شود که پس از کودتای هفته پیش صورت گرفته است.

حزب آزادی و عدالت، بازوی سیاسی اخوان المسلمین خواستار " قیام عمومی ملت بزرگ مصر برای جلوگیری از دزدیده شدن انقلابشان توسط تانک ها" شده است.

ده ها نفر در خشونت های پیش آمده پس از سرنگونی دولت مرسی با اقدام نظامی در هفته گذشته کشته شدند و بیش از هزار نفر مجروح گردیده اند.

در روز دوشنبه نیز ارتش، دفاتر اخوان المسلمین در قاهره را به دلیل کشف سلاح از داخل آن تعطیل کرده بود.

بحران زمانی عمیق تر شد که مذاکرات برای تعیین نخست وزیری برای دولت انتقالی، بدون نتیجه ماند.

حزب سلفی نور پس از وقایع دیروز اعلام کرد که مذاکرات را ترک خواهد کرد. این حزب پیش از این نیز تهدید کرده بود در صورت نخست وزیری محمد البرادعی مذاکرات را ترک می کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016