سه شنبه 25 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

"انجمن صنفی روزنامه‌نگاران مطلقا منحل نشده است"

روزنامه بهار ـ دبير کميته حقوقی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تاکيد کرد: انجمن صنفی روزنامه‌نگاران مطلقا منحل نشده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کامبيز نوروزی، حقوقدان و عضو انجمن صنفی روزنامه‌نگاران، با بيان اين‌که به‌موجب اساسنامه‌ مقررات و قوانين عمومی، انحلال يک شخصيت حقوقی مشابه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران فقط به دو شکل امکان‌پذير است، توضيح داد: مجمع عمومی فوق‌العاده يا دادگاه صلاحيت‌دار، پس از طی تشريفات قانونی می‌تواند رأی به انحلال شخصيت حقوقی بدهد. درباره‌ انجمن صنفی روزنامه‌نگاران هيچ‌يک از اين شرايط پيش نيامده است و انجمن صنفی همچنان موجوديت قانونی دارد.

او در پاسخ به اين‌که با توجه به اين شرايط، چرا از ادامه‌ فعاليت انجمن صنفی جلوگيری شده است؟ اظهار کرد: ۱۴ مرداد ۱۳۸۸ دادستان وقت تهران، در يک تصميم قضايی، دستور پلمپ دفتر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران را صادر کرد. البته بايد خاطرمان باشد، در آن زمان شرايط به‌دليل پاره‌ای از حوادث پس از انتخابات رياست‌جمهوری، کمی خاص بود. در همان زمان، پيگيری‌هايی انجام شد، اما مشخص نشد دليل اصلی و قانونی برای پلمپ دفتر انجمن چه بوده است. از نظر ما، هيچ دليل موجهی برای صدور چنين دستوری وجود نداشت؛ ولی در‌هر‌حال، اين يک تصميم قضايی است و تا وقتی در سلسله‌مراتب قضايی رفع اثر نشود، معتبر است.

وی گفت: تا اين تاريخ، اين تصميم قضايی رفع نشده و نکته‌ مهم اين است که گرچه دستور پلمپ دفتر انجمن صادر شده است، اما اين موضوع تاثيری در بقای شخصيت حقوقی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ندارد و مطلقا به منزله‌ انحلال انجمن نيست. او با بيان اين‌که بعضی اقدامات قانونی از طريق ديوان عدالت اداری برای پيگيری ادامه فعاليت انجمن صنفی انجام شده است، گفت: گفت‌وگوهايی بين مسئولان انجمن با مسئولان وزارت کار و امور اجتماعی و بعدها با مسئولان ديوان عدالت اداری انجام شد، اما گرايشی که در دولت دهم نسبت به انجمن‌های صنفی و نهادهای مدنی وجود داشت، مانع اين بود که خواسته‌های قانونی اين نهادها در وزارت کار و امور اجتماعی مورد توجه قرار گيرد.

نوروزی درباره اين‌که انجمن صنفی روزنامه‌نگاران فعاليت‌های سياسی انجام داده است، تاکيد کرد: چنين نقدی را بعضی دوستان به انجمن داشته‌اند، اما از نظر من، اين نسبت نارواست و صحيح نيست. کسانی که معتقدند انجمن صنفی فعاليت‌های سياسی انجام داده است، تاکنون دليلی برای ادعای خود اقامه نکرده‌اند. در صورتی که قانون می‌گويد مدعی بايد ادعای خود را ثابت کند.

وی ادامه داد: اعضای هيات‌مديره و بازرسان انجمن در ادوار مختلف در جريان انتخابات و به رأی مستقيم و مخفی مجامع انتخاب شدند. هر عضو انجمن می‌توانست برای عضويت در هيات‌مديره و بازرسی اقدام کند و مجمع هم می‌توانست به او رأی بدهد يا ندهد. در تمام ادوار، اعضای هيات‌مديره به رأی مجمع انتخاب شدند و اگر کسی انتخاب شد يا رأی نياورد، نبايد از فردی گلايه کرد. بهتر است دوستانی که چنين نقدی را به انجمن می‌کنند، بگويند انجمن چه کاری را انجام داده است که شائبه سياسی دارد.

او افزود: شرايط بازگشايی انجمن بايد طبق آنچه در اساسنامه آمده است، فراهم شود؛ البته چون مدتی دفتر انجمن پلمپ بود، بايد زحمت بيشتری کشيد. پس از اعلام فراخوان، مجمع عمومی می‌تواند در مدت قانونی، از اعضا برای شرکت در انتخابات دعوت کند تا متقاضيان اعلام داوطلبی کنند و پس از رأی‌گيری در مجمع، اعضای هيات‌مديره دوره جديد مشخص شوند. البته بايد به اين نکته توجه کرد که طبق مقررات قانونی تا وقتی اعضای جديد انتخاب نشده‌اند، اعضای هيات‌مديره قبلی همچنان مسئوليت دارند و طبق اساسنامه، هرگاه يک عضو هيات‌مديره به‌دلايلی مانند مسافرت، بيماری، استعفا و فوت نتواند به کار خود ادامه دهد، اعضای علی‌البدل می‌توانند جانشين او باشند.

اين حقوقدان اضافه کرد: از دادستانی تهران تقاضا کنم نسبت به موضوع پرونده‌ انجمن صنفی روزنامه‌نگاران توجه بيشتری داشته باشد و تلاش کند اقدامات لازم برای فک پلمپ از انجمن در اسرع وقت انجام شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016