شنبه 29 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نيکلاس برنز: احتمال مذاکره مستقيم ايران و آمريکا در سال ۲۰۱۳

ايسنا ـ نيکلاس برنز اين احتمال را مطرح کرد که ديپلمات‌های آمريکايی و ايرانی در نيمه دوم سال ۲۰۱۳ برای اولين بار پس از ۳۴ سال با يکديگر بر سر ميز مذاکرات مستقيم بنشينند.

به گزارش خبرگزاری انشجويان ايران (ايسنا)، نيکلاس برنز، معاون پيشين وزير امور خارجه آمريکا در امور سياسی در مقاله ای با عنوان « سرگردانی آمريکا -اسراييل درباره ايران» که بر روی وب سايت "تايمز ريکورد" قرار گرفت به سخنان اخير بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم صهيونيستی در گفت‌وگو با شبکه خبری سی.بی.اس در رابطه با ايران پرداخت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



وی بخش‌هايی از سخنان نتانياهو را تاييد کرد، اما افزود که نخست‌وزير رژيم صهيونيستی در اين باره اغراق می‌کند.

برنز در اين مقاله نوشت که بخش عمده ای از آنچه نتانياهو می خواهد که شامل تحريم سنگين و تهديد به زور است، توسط باراک اوباما و جورج بوش، روسای جمهور فعلی و پيشين آمريکا به اجرا در آمده است. حتی خود نتانياهو هم در مصاحبه يکشنبه گذشته خود پذيرفت که ايران هنوز از خط قرمز تل آويو در زمينه توان هسته يی يا از خط قرمز آمريکا درباره سلاح هسته يی عبور نکرده است. هيچ کارشناس متبحری هم پيش بينی نمی‌کند که ايران در سال ۲۰۱۳ به سلاح هسته‌يی دست يابد.

وی ادامه داد: بنابر اين اکنون زمان ديپلماسی است و دليلی برای کوبيدن بر طبل جنگ وجود ندارد.

برنز افزود: نمايش واقعی در نيمه دوم اين سال (۲۰۱۳) احتمالا در ميز مذاکرات در در وين، استانبول يا ژنو رخ خواهد داد؛ که در آنجا ديپلمات‌های آمريکايی و ايرانی احتمالا اولين گفت‌و‌گوی اساسی را پس از ۳۴ سال قطع روابط که در دوران جيمی کارتر آغاز شد، انجام خواهند داد و اينجاست که هشدار نتانياهو مبنی بر اينکه اسراييل (رژيم صهيونيستی) ممکن است پيش از آمريکا (به‌اقدام عليه ايران بپردازد) نسنجيده خواهد بود است.

وی با اشاره به رابطه نزديک آمريکا با رژيم صهيونيستی ادامه داد: اگر اسراييل در حالی که همچنان شانس راه‌حل ديپلماتيک وجود دارد، دست به حمله بزند، ميان اين دو دوست نزديک بحرانی قطعی ايجاد خواهد شد.

برنز در ادامه با ادعای توانمندی آمريکا برای حمله به ايران افزود که «اسراييل با وجود قدرتش، از ظرفيت نظامی و اعتبار بين‌المللی برای مهندسی حمله‌ای که آمريکا قادر به انجام آن است، برخوردار نيست» و تاکيد کرد که اگر نياز به توسل به زور در صورت شکست مذاکرات باشد، بهتر است توسط آمريکا انجام گيرد و بنابر اين « نتانياهو بايد به اوباما اعتماد کند، اجازه دهد رهبری امور را به دست گيرد، زمان و فضا را فراهم کند تا آمريکا بتواند به بررسی گزينه ديپلماتيک جايگزين برای جنگ باشد.

اين ديپلمات پيشين آمريکايی در ادامه با ذکر اينکه آمريکا و رژيم صهيونيستی بايد در خصوص ايران شکيبا باشند، ايران را «تهديدی » مشترک برای دو طرف خواند و افزود که بهتر است اوباما و نتانياهو در خصوص آنچه انجام می دهند، متحد باشند.

از نظر برنز «همچنان امکان رسيدن به توافق با ايران از طريق مذاکره، بر يک جنگ عجولانه با پيامدهايی غير قابل پيش بينی برای آمريکا، اسراييل، مردم ايران و خاورميانه آشفته ارجحيت دارد.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016