پنجشنبه 29 فروردین 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

۳۵ مقام‌ پیشین آمریکا خواستار مذاکره مستقیم واشینگتن با ایران شدند

راديو فردا ـ ۳۵ نفر از مقام‌ها و دیپلمات‌های سابق آمریکایی روز چهارشنبه در گزارشی از دولت باراک اوباما، خواستند به جای تاکید صرف بر تحریم‌ها علیه ایران به منظور پیشبرد مذاکرات هسته‌ای، ‌برای گفت و گوی مستقیم با تهران نیز تلاش کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این ۳۵ تن همزمان با تاکید بر ضرورت تلاش‌های دیپلماتیک جدید دولت اوباما در ارتباط با پرونده هسته‌ای ایران، از ادامه تحریم‌ها وتشکیل ائتلافی بین‌المللی برای فشار بر تهران حمایت کرده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرگزاری فرانسه، در میان افرادی که نام آن‌ها پای این گزارش آمده است، نام دیپلمات‌های سابق، افسران نظامی و مقام‌های دولتی و سیاسی از هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه آمریکا آمده است.

در بخشی از این گزارش فراحزبی که با عنوان «گزارشی از پروژه ایران» به کاخ سفید ارایه شده، آمده است: «ایالات متحده آمریکا در حال حاضر باید برای انجام گفت‌و‌گوی مستقیم با تهران به‌‌ همان اندازه‌ منزوی کردن ایران و تحت فشار قرار دادن این کشور برای انجام مذاکره با جامعه بین المللی، انرژی و خلاقیت صرف کند.»

ریچارد لوگار، سناتور جمهوری‌خواه پیشین، مایکل هایدن رییس سابق سیا در زمان ریاست‌جمهوری جرج دبلیو بوش، رایان کراکر سفیر سابق در بغداد و کابل و زبیگنیو برژینسکی مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید از تهیه کنندگان این گزارش هستند.

در این گزارش تاکید شده که مذاکره مستقیم با ایران جایگزین گفتگوهای گروه پنج بعلاوه یک با تهران نیست و مکمل آن است.

آخرین دور از مذاکرات کشورهای پنج به علاوه یک با ایران در آلماتی قزاقستان در هفته نخست ماه آوریل، فروردین سال ۹۲، برگزار شد که در پایان این دور از مذاکرات، نمایندگان گروه ۱+۵، شامل ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، نتوانستند تهران را برای محدود ساختن تولید و ذخیره‌سازی اورانیوم غنی‌شده خود قانع کنند.

نویسندگان این گزارش، با اشاره به فشار تحریم‌ها به ایران، تاکید کرده‌اند که انباشته شدن این فشار‌ها ممکن است که روند برنامه اتمی ایران را با تاخیر مواجه کند اما به نوشته نویسندگان گزارش، «فشار برای متوقف کردن غنی سازی اورانیوم جنجالی تهران شکست خورده است.»

در این گزارش آمده است: «فشار ایالات متحده، احتمال مقاومت سرسختانه ایران را افزایش می‌دهد و به افزایش سرکوب‌ها کمک خواهد کرد، مشکلات به وجود آمده در پی افزایش تحریم‌ها، تولید شده توسط تحریم‌ها، به افشانده‌شدن بذر بی‌اعتمادی بلندمدت میان آمریکایی‌ها و ایرانیان منجر خواهد شد.»

نویسندگان و امضاکنندگان این گزارش، تاکید کرده‌اند که «پس از ۳۰ سال تحریم و تلاش برای منزوی کردن ایران، بعید به نظر می‌رسد که فشار‌ها بر ایران به تنهایی تصمیم رهبران ایران را تغییر دهید.»

در پایان این گزارش، مقام‌ها و دیپلمات‌های سابق آمریکایی «امکان همکاری در موضوع افغانستان و عراق، تلاش‌های مشترک برای جلوگیری از ترانزیت و قاچاق مواد مخدر» را به عنوان بخشی از دیپلماسی، پیرامون مذاکرات هسته‌ای واشنگتن و تهران ارزیابی کرده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016