پنجشنبه 3 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آمريکا تحويل جنگنده‌های خود به ارتش مصر را به تعويق انداخت

راديو بين المللی فرانسه ـ درحالی که فرمانده ارتش مصر خواستار تظاهرات گسترده در حمايت از نظاميان اين کشور شده، ايالات متحده آمريکا از اين درخواست ژنرال السيسی ابراز نگرانی کرد و از تعويق در تحويل جنگنده‌های اف- ۱۶ خود به اين کشور خبر داد. قرار است فردا تظاهراتی در مصر در حمايت از ارتش اين کشور و به دعوت وزير دفاع اين کشور صورت بگيرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه پس از اينکه روز چهارشنبه ژنرال عبدالفتاح السيسی، وزير دفاع و فرمانده عالی ارتش مصر از مردم خواست تا روز جمعه برای حمايت از نظاميان اين کشور تظاهراتی برگزار کنند، واشنگتن نسبت به اين موضوع ابراز نگرانی کرد.

همچنين دولت ايالات متحده خبر داد که تحويل ۴ هواپيمای جنگنده اف-۱۶ به مصر را عقب انداخته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سخنگوی وزارت دفاع اين کشور( پنتاگون) اعلام کرده که با توجه به شرايط و وضعيت کنونی مصر به نظر می‌رسد اکنون زمان مناسبی برای اين کار نيست.

اين درحالی است که قرار بود واشنگتن چهار فروند هواپيمای اف- ۱۶ را در ماه اوت به قاهره تحويل بدهد و هشت تای ديگر را هم در ماه دسامبر به مصر بفرستد.

اما با ادامه ناآرامی‌های سياسی در مصر و نيز اعلام فرمانده ارتش اين کشور برای برگزاری راهپيمايی در حمايت از نظاميان، واشنگتن نسبت به اين موضوع اظهار نگرانی کرده است.

گفتنی است روز چهارشنبه، ژنرال عبدالفتاح السيسی وزير دفاع مصر و فرمانده ارتش اين کشور از مردم خواست تا ضمن برگزاری تظاهرات در روز جمعه، اجازه مبارزه با تروريسم و خشونت هم به او داده شود.

وی تاکيد کرده بود:" جمعه آينده، تمامی مصريان غيور و شريف بايد به خيابان‌ها بيايند و به من اجازه و فرمان آن را بدهند تا به تروريسم و خشونت خاتمه دهم."

وی همچنين از مردم مصر خواسته است که برای نشان دادن پيروزی خود به مردم جهان، به خيابان‌ها بيايند.

همچنين " احمد المسلمانی"، سخنگوی رسانه‌ای دفتر رياست جمهوری موقت مصر اعلام کرده است که مصر جنگ عليه تروريسم را آغاز کرده است.

از سويی همچنان که جوانان جنبش تمرد از مخالفان محمد مرسی، رئيس جمهور مخلوع مصر از اين دعوت استقبال کرده‌اند، حاميان مرسی نيز اين اقدام را محکوم کرده‌اند.

"عصام العريان"، معاون دبيرکل حزب آزادی و عدالت، حزب به رهبری محمد مرسی با بيان اينکه تظاهرات روز جمعه نقطه پايان کودتای خونين ارتش است، اعلام کرده که مردم مصر اين درخواست را محکوم می‌کنند.

به گفته وی تهديدهای وزير دفاع مصر، اعلام جنگ داخلی در اين کشور است.

قرار است اخوان المسلمين مصر، فردا بعد از نماز جمعه تظاهراتی در مخالفت با دولت موقت و ارتش اين کشور برگزار کنند.

از سويی حزب سلفی" النور" مصر که پيش از اين با برکناری محمد مرسی موافق بود؛ اما از مذاکرات سياسی دولت جديد کناره‌گيری کرد؛ با انتشار بيانيه‌ای پس از سخنرانی "ژنرال السيسی"، وزير دفاع مصر از برگزاری تظاهرات در اين کشور انتقاد کرد و آن را نقض قانون خواند.

اين حزب همچنين نسبت به بروز جنگ داخلی در مصر هشدار داد.

از سويی پس از فراخوان وزير دفاع مصر، دستور بازداشت محمد بديع رهبر گروه اخوان‌المسلمين و هشت تن ديگر از رهبران اين گروه به اتهام دعوت به خشونت از سوی دادستانی اين کشور صادر شده است.

اين درحالی است که محمد بديع امروز از طرفداران خود خواسته تا فردا تظاهراتی مسالمت‌اميز برگزار کنند.

وی گفته است:" مردم مصر که آزادی خود را از دستان رژيم سابق بيرون آوردند ، آن را با همان شيوه مسالمت آميز حفظ خواهند کرد."

گزارش‌ها حاکی از ادامه ناآرامی‌ها در مصر پس از برکناری محمد مرسی است.

روز گذشته در صحرای سينا چهار تروريست که در حال کارگذاشتن بمب در خودرويی بودند، بر اثر انفجار بمب کشته شدند.

همچنين يک سرباز مصری هم در شمال صحرای سينا بر اثر تيراندازی افراد ناشناس کشته شد.

در هفته‌های گذشته خشونت‌ها در صحرای سينا همراه با تلفات انسانی بوده است.

ريسک بزرگ ارتش مصر

حبيب حسينی فرد، تحليلگر مسائل خاورميانه از آلمان در گفت‌وگو با بخش فارسی راديو بين‌المللی فرانسه در مورد فراخوان ارتش برای تظاهرات روز جمعه می‌گويد:" ارتش مصر وارد اقدام مخاطره‌آميزی با ريسک بسيار بالا شده و به همين دليل تظاهرات روز جمعه موافقان و مخالفان ارتش بسيار سرنوشت‌ساز خواهد بود."

وی توضيح می‌دهد:" ارتش مصر تصور نمی‌کرد که مقاومت اخوان المسلمين به اين صورت ادامه پيدا کند؛ و اکنون فرمانده ارتش به دنبال اين است که با بيرون کشيدن مخالفان مرسی بتواند از حضور آنان مشروعيتی برای اعلام حالت فوق‌العاده کسب کند تا ديگر اجازه هيچ‌گونه تظاهراتی عليه حکومت داده نشود و از سويی بتوانند دستگيری وسيع اعضای اخوان المسلمين در سطوح بالا را در دستور کار خود قرار بدهد."

به گفته اين تحليلگر دولت ايالات متحده هم منتظر نتيجه تظاهرات فرداست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016