سه شنبه 15 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خوشبینی اروپا به حل مناقشه هسته ای

مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از گفته های حسن روحانی، رئیس جمهور جدید ایران در مراسم تحلیف اش استقبال کرده و گفته است اگر شک و تردید به اهداف اتمی ایران بر طرف شود، دلیلی برای وجود تحریم ها نمی ماند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش بی بی سی فارسی، وی گفته است "ما حرف های رئیس جمهور جدید را شنیدیم و حرف های جالبی بود. ما همیشه به شریکان خود احترام می گذاریم."

"می خواهیم مذاکرات به توافق منجر شود"

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران یک روز پیش از این در سخنرانی مراسم تحلیف اش گفته بود که "شفافیت، کلید گشودن باب اعتماد است. شفافیتی که از آن سخن می‌گوییم، نمی‌تواند یک‌طرفه و بدون سازوکارهای اجرایی و عملی در روابط دوجانبه و چندجانبه باشد."

آقای روحانی گفته بود که به جای زبان تحریم با زبان تکریم با ایران سخن بگویید.

سخنگوی خانم اشتون یک روز پس از سخنرانی آقای روحانی گفته "دلیل تحریم ها شک و تردیدی است که در اهداف ایران دیده می شود. اگر این شک و تردید برطرف شود دلیلی برای وجود تحریم ها نیست."

آقای مان گفته "ما می خواهیم ایران پیشنهادهای ما را قبول کند و این به ادامه مذاکرات و در نهایت به یک توافق منجر شود. توافقی که در آن جامعه جهانی قانع می شود که فعالیت اتمی ایران هدف نظامی ندارد."

سخنگوی خانم اشتون گفته که "حالا تحریم ها به دلیل وجود این نگرانی ها پابرجا است و ایران هنوز نتوانسته کاری جدی درباره نگرانی های ما انجام دهد."

"می خواهیم از ایران عمل ببینیم"

کاترین اشتون در سال های اخیر به نمایندگی از شش قدرت جهانی شامل پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان سرگرم مذاکره با ایران بر سر برنامه اتمی این کشور بوده است.

سخنگوی خانم اشتون درباره چگونگی برداشتن تحریم های ایران گفته "اینطور نیست که شما یک کار کنید و همه تحریم ها از بین برود. برای این کار باید یک روند مشخص طی شود. اولا که توپ الان در زمین ایران است. آنها باید قدم اول را بردارند چون هرچه باشد این ایران است که تعهدات بین المللی اش را نقض کرده است."

او گفته وقتی ایران به سمتی حرکت کند که به تعهداتش احترام بگذارد ما می توانید درباره برداشتن تحریم ها صحبت کنیم. همه چیز به آن چه در ایران اتفاق می افتد بستگی دارد و اینکه آیا می خواهند مسئولیت های بین المللی خود را بپذیرند."

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دوره های مذاکرات اتمی با ایران را یادآوری کرده و گفته "ما بسته ای پیشنهادی به ایران ارائه کرده ایم. الان چند ماه است که این پیشنهادها مطرح شده است. هنگامی که این پیشنهادات مطرح شد زمزمه های مثبتی از طرف مذاکره کننده ایران شنیده شد اما در نهایت ما در مذاکرات پیشرفت چندانی نکردیم."

"هم سانترفیوژها بچرخد هم زندگی مردم"

او گفته "ما می خواهیم هرکس در دولت جدید مسئول پرونده اتمی ایران می شود درباره این پیشنهادها با جدیت کار کند، نشان دهد ایران در برداشتن این قدم ها که هدفش ایجاد اطمینان در طرفین مذاکره است جدی است، و روندی را آغاز کند که دنیا مطمئن شود ایران تنها به دنبال انرژی اتمی برای مصارف صلح آمیز است. طرف ایرانی درباره این موضوع حرف زیاد زده است و حالا ما می خواهیم از آنها عمل ببینیم."

حسن روحانی، رئیس جمهور جدید ایران در دوره تبلیغات انتخاباتی گفته بود که با "تدبیر" می توان جلوی تحریم های بیشتر را گرفت و در مراحل بعدی برای لغو تحریم ها تلاش کرد.

او با اشاره به تاثیر فزاینده تحریم ها بر زندگی شهروندان ایرانی گفته بود که هم سانترفیوژها باید بچرخد و هم زندگی مردم."

اشاره او به "چرخش سانترفیوژها" ادامه برنامه اتمی ایران بود.

آقای روحانی در ۲۲ ماه پایانی ریاست جمهوری محمد خاتمی، مسئول مذاکرات اتمی این کشور شد و با آغاز گفت و گوها با سه کشور اروپایی بریتانیا، فرانسه و آلمان دست به تلاش هایی برای رفع سوظن ها درباره برنامه اتمی ایران زد.

در این دوره و پس از همکاری گسترده ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی، شورای حکام این نهاد وابسته به سازمان ملل با صدور قطعنامه ای اعلام کرد که ایران انحرافی به سوی برنامه نظامی و ساخت سلاح اتمی نداشته است.

ایران در این دوره با هدف "اعتماد سازی و تنش زدایی" دست به تعلیق داوطلبانه فعالیت های خود در بخش غنی سازی اورانیوم زد اما به دنبال از سرگیری این فعالیت ها در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، پرونده این کشور از آژانس بین المللی انرژی اتمی به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع شد.

آقای روحانی در اولین گفت و گوی خبری اش با رسانه ها پس از پیروزی در انتخابات گفت که دوره تعلیق سرآمده اما تاکید کرد که ایران در پی ادامه همکاری با آژانس و به خرج دادن شفافیت بیشتر با هدف حل و فصل نهایی پرونده اتمی است.

ایران می گوید که از پیگیری برنامه اتمی اهدافی صلح آمیز را دنبال می کند. آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید مدرکی دال بر انحراف ایران به سوی مقاصد نظامی ندارد اما در عین حال صلح آمیز بودن کلیه فعالیت های ایران را نمی تواند تایید کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016