جمعه 18 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انتقاد خامنه ای از مذاکرات صلح خاورمیانه

به گزارش بی بی سی فارسی، آیت‌الله علی خامنه‌ای در مراسم نماز عید فطر نظرات خود را در مورد مسایل منطقه ابراز کرد.

در مراسم نماز عید فطر، که صبح جمعه، ١٨ مرداد (٩ اوت) در محل دانشگاه تهران برگزار شد، حسن روحانی، رئیس جمهوری، اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت، روسای مجلس و قوه قضاییه و گروه دیگری از مقامات جمهوری اسلامی حضور داشتند.

رهبر جمهوری اسلامی خطبه اول را به مسایل دینی ماه رمضان اختصاص داد و ضمن انتقاد از "اسراف" در این ماه، راهپیمایی روز قدس را یکی از دستاوردهای مهم ماه رمضان قلمداد کرد.

آیت الله خامنه‌ای در خطبه دوم نماز به ابراز نظر در مورد مسایل خارجی پرداخت و گفت "در منطقه غرب آسیا، شمال آفریقا و در مجموع، مناطق اسلامی حوادثی در جریان است."

وی گفت که در ایران، حادثه مهم، تشکیل دولت جدید است و افزود که "این سنت ملی، به خوبی انجام گرفت" و ابراز امیدواری کرد که با "تایید وزرای صالح" در مجلس دولت تشکیل خواهد شد و کارهای مهمی را که در پیش دارد آغاز خواهد کرد.

در مورد سایر کشورهای منطقه، رهبر جمهوری اسلامی گفت که در این کشورها "حوادث به این صورت شادی‌آور نیست بلکه نگران‌کننده است" و از جمله، از سرگیری مذاکرات صلح بین اسرائیل و فلسطینیان را مورد انتقاد قرار داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


شرایط منطقه و رضامندی اسرائیل

آیت‌الله خامنه‌ای با ابراز این نظر که نتیجه این مذاکرات، بازهم به نفع اسرائیل و زیان فلسطینیان تمام خواهد شد، نقش آمریکا به عنوان میانجی این مذاکرات را مردود دانست و از کشورهای اسلامی خواست تا مانع از آن شوند که مذاکرات صلح به نتیجه برسد.

رهبر جمهوری اسلامی سپس نسبت به حوادث اخیر مصر ابراز نگرانی کرد و با مطرح کردن احتمال بروز جنگ داخلی در آن کشور، گفت که مردم مصر و نخبگان سیاسی و دینی مصری باید به وضعیت سوریه و "آثار حضور مزدوران غرب، و مزدوران اسرائیل و تروریست‌ها" در آن کشور توجه کنند.

وی اظهار داشت که در مصر "دموکراسی و مردم‌سالاری باید در نظر گرفته شود و کشتار و فشار محکوم است" و با انتقاد ار تلاش قدرت‌های خارجی برای کمک به حل بحران کنونی، هشدار داد که "از دخالت قدرت‌های بیگانه آنطور که اینک مشاهده می‌شود جز ضرر چیزی بیرون نخواهد آمد." رهبر جمهوری اسلامی اظهار داشت که "به احتمال قوی" سرویس‌های جاسوسی قدرت ها در ایجاد شرایط مصر دست دارند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای همچنین اوضاع کنونی عراق را نگران‌کننده خواند و با ابراز این نظر که دولت آن کشور به شکلی آزاد و با رای مردم انتخاب شده است ، "قدرت های بزرگ" و "مرتجعین" منطقه را متهم کرد که از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنند تا "آب خوش از گلوی ملت عراق پائین نرود." وی از تمام گروه‌ها و قومیت‌های عراق خواست تا دست از اختلاف بردارند و مانع از بروز جنگ داخلی شوند.

آیت الله خامنه‌ای نتیجه گرفت که اسرائیل از تمامی این ماجراها احساس خوشنودی و رضایت می‌کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016