دوشنبه 21 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمد خاتمی: نمايندگان مجلس تحت تاثير لابی‌ها و سفارش‌ها قرار نگيرند

ايسنا ـ يک عضو ارشد جامعه مدرسين حوزه علميه قم اظهار کرد: نمايندگان مجلس در رای اعتماد به وزرا فقط خدا را در نظر بگيرند و تحت تاثير لابی‌ها و سفارش‌ها قرار نگيرند.

آيت‌الله سيداحمد خاتمی در گفت‌وگو با خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، با اشاره به اين‌که بررسی رای اعتماد به وزرا از وظايف قانونی نمايندگان مجلس است، افزود: جلسه رای اعتماد به وزرا امتحان بزرگی برای نمايندگان مردم است و اين بسيار مهم است که در دادن رای اعتماد يا ندادن آن چه معيارهايی را در نظر می‌گيرند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



وی با اشاره به اهميت همکاری با رئيس‌جمهور برای تشکيل هرچه زودتر کابينه، تصريح کرد: همانگونه که رئيس‌جمهور يا نمايندگان مجلس بايد در شأن ملت ايران و جمهوری اسلامی باشند، وزرا هم بايد کسانی باشند که در شأن ملت ايران و جمهوری اسلامی هستند.

اين عضو مجلس خبرگان رهبری با بيان اين‌که "نمايندگان مجلس در رای دادن به وزرا بايد معيارهايی را در نظر بگيرند"، افزود: از جمله مهمترين معيارها، ايمان و تقوای وزرای پيشنهادی به معنای تقوای مسئوليتی است. نمايندگان بايد بررسی کنند که وزرای پيشنهادی چقدر تقوامدارانه عمل می‌کنند و آيا وقتی که رای می‌آورند جانب اقوام، دوستان و حزب خود را می‌گيرند يا مصلحت کشور را و اين‌که آيا در مسئوليت پيشين خود قانونمدار بوده‌اند يا نه؟

وی اضافه کرد: اين‌که گفته می‌شود ملاک حال فعلی افراد است، اين موضوع در مورد مسائل سياسی است و در عرصه عملکرد بايد نوع کارکرد افراد نيز مورد بررسی قرار گيرد و اين‌که آيا کانديدای وزارت در مسئوليت‌های قبلی خود امانتدار بوده يا نه و اگر پرونده روشنی در اين عرصه ندارد نبايد به او رای اعتماد داده شود.

امام جمعه موقت تهران همچنين به اهميت "لياقت" اشاره کرد و گفت: ممکن است فردی صالح باشد، اما توان به دوش گرفتن مسئوليت را نداشته باشد.

خاتمی افزود: بايد نمايندگان تلاش کنند کسانی را انتخاب کنند که علاوه بر ايمان و تعهد توان تحمل بار مسئوليت را نيز داشته باشند.

وی با اشاره به معيارهای مقام معظم رهبری در عرصه سياسی گفت: مقام معظم رهبری بارها رنجيدگی خود را از فتنه ۸۸ بيان کرده‌اند ماجرای فتنه ۸۸ کينه شخصی نيست که کسی بگويد بايد کينه‌ها کنار گذاشته شود ماجرای مقابله با نظام ولايی بود و رفتاری کاملا نادرست بود که هيچ دلسوزی آن را تاييد نکرده است و کسانی که با فتنه ۸۸ همراهی کرده‌اند و آشوب‌های خيابانی را تاييد کرده‌اند نمی‌توانند امين نظام باشند.

خاتمی افزود :البته راه برای بازگشت باز است و آن عذرخواهی و توبه از تهمتی است که به نظام زده اند و آن دروغ تقلب است.

وی با بيان اين‌که کسانی که به عنوان وزير انتخاب می‌شوند در واقع به عنوان امين نظام انتخاب شده‌اند گفت: بايد توجه داشت که بحث فتنه از خطوط قرمز نظام است و کسانی که در اين عرصه درست عمل نکرده‌اند نمی‌توانند امين نظام باشند.

خاتمی در بخشی ديگر از اين گفت‌وگو با بيان اين‌که نمايندگان مجلس در رای اعتماد به وزرا بايد اين معيارها را در نظر بگيرند، گفت: البته آنها بايد با پيش‌فرض همراهی و کمک به دولتی که می‌خواهد به مردم خدمت کند و همچنين بلندنظری رای دهند.

اين عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: به عنوان يک طلبه از نمايندگان مجلس می‌خواهم که در رای اعتماد به وزرا فقط خدا را در نظر بگيرند واينکه بايددر فردای قيامت پاسخگو باشند و اگر دراين عرصه چنين عمل کردند اين ذخيره‌ای برای قيامت آنها خواهد بود.

وی گفت: اگر لابی‌ها و سفارش‌ها بر انگيزه‌های خدايی غلبه کرد نمايندگان بازنده هستند، ولو وزرای مورد نظر آنها رای بياورد، اما اگر به وظيفه خود بر اساس انگيزه‌های خدايی عمل کردند و بر اساس معيارها رای دادند حتی اگر وزرای مورد نظر آنها رای نياورد باز هم برنده هستند.

وی گفت: اميدواريم در چند روزی که نمايندگان مجلس صلاحيت وزرا را بررسی می‌کنند با انگيزه خدايی عمل کرده و به کسانی رای اعتماد دهند که به راستی امين نظام هستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016