پنجشنبه 10 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

منتجب نيا: روحانی از حق مسلم خود و مردم کوتاه نيايد، روحانی به يونسی اعتماد دارد و از او عقب نشينی نمی‌کند

• اصولگرايان در انتخابات شکست خوردند
• حربه اصولگرايان در خصوص دولت روحانی، بستن دست ايشان برای معرفی وزرای دلخواه و در نتيجه ناکارآمد کردن اين دولت است

ايلنا: قائم مقام دبير کل حزب اعتماد ملی با بيان اينکه اصولگرا‌ها در انتخابات اخير به شدت شکست خوردند، گفت: جای هيچ ترديدی نيست که رأی به آقای روحانی رأی به اصلاح طلبان و رأی به تفکر اصلاح طلبی بود و اصولگرايان هم اين را می‌دانند.

حجت الاسلام و المسلمين رسول منتجب نيا در گفت‌و‌گو با خبرنگار ايلنا، با اشاره به نزديک شدن به موعد معرفی وزرای پيشنهادی دکتر روحانی به مجلس و کارشکنی برخی از اصولگرايان تندرو در اين خصوص، اظهار داشت: معمولا حکومت‌ها بايد به دنبال مطالبات مردم باشند و به خواست‌های مردم احترام قائل شوند، اما در کشور ما، يک جماعتی نه تنها توجهی به مطالبات مردم ندارند، بلکه اگر مردم حرکتی هم انجام دهند و خواست‌های خودشان را ابراز کنند، آن‌ها خودشان را به تجاهل زده و يا مسائلی را مطرح می‌کنند که از مسئوليت در برابر مردم فرار کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی تأکيد کرد: اصولگرا‌ها در انتخابات اخير به شدت شکست خوردند و همه دنيا می‌دانند که اصولگرا‌ها در اين انتخابات اخير، تمام امکاناتشان را بسيج کردند که کانديدای آن‌ها رأی بياورد؛ البته تلاش داشتند به وحدت نظر برسند و موفق هم نشدند و اين هم يکی از دلايل شکستشان بود و البته نه همه دلايل و موفق نشدند.آنها ۴ الی ۵ کانديدای متمايل به خودشان را داشتند؛ اما اصلاح طلبان توفيق پيدا کردند، متحد شده و همه پشت سر آقای دکتر روحانی قرار گرفتند و شعار آقای دکتر روحانی هم شعار اصلاح طلبی و برنامه‌هايش برنامه اصلاح طلبی بود و نامی از اصولگرايان در سخنرانی‌های ايشان وجود نداشت. من چندين سخنرانی ايشان را با دقت گوش کردم و ايشان حداکثر تحت نام و عنوان اصلاح طلبان و اعتدال گرايان به پيروزی رسيدند.

قائم مقام دبير کل حزب اعتماد ملی افزود: اصلاح طلبی و اعتدال گرايی شعار اعلام شده از سوی آقای روحانی بود، اما برنامه‌هايی که اعلام می‌کردند همه برنامه‌ها و شعارهايی بود که اصلاح طلبان اعلام می‌کردند و مردم هم چون آقای روحانی را در اين جهت ديدند که حرکت اصلاح طلبانه را دنبال می‌کند به ايشان روی آوردند؛ به خصوص اينکه شخصيت‌های بزرگی چون آيت الله هاشمی رفسنجانی و حجت الاسلام و المسلمين سيدمحمد خاتمی از ايشان حمايت کردند؛ شورای هماهنگی اصلاح طلبان از ايشان حمايت کردند و مردم هم به ايشان رأی دادند و آن رأی بالا را آوردند. بنابراين جای هيچ ترديدی نيست که رأی به آقای روحانی رأی به اصلاح طلبان و رأی به تفکر اصلاح طلبی بود و اصولگرايان هم اين را می‌دانند.

حجت الاسلام و المسلمين منتجب نيا تصريح کرد: اصولگرايان چون در انتخابات شکست خوردند برای حفظ حيثيت خودشان و برای اينکه شکست را در ظاهر نپذيرند و به روی خود نياورند، دست و پا می‌زنند؛ گاهی در مجلس اقدام به کارهايی می‌کنند که دست رئيس جمهور منتخب را در انتخاب وزرای دلخواه ببندد و گاهی توسط برخی گروه‌های اصولگرا يا حتی افراطيون اصولگرا و حتی گروه‌های خودسر برای آقای روحانی خط و نشان می‌کشند.

وی اضافه کرد: هدفشان اين است که آقای دکتر روحانی را تحت فشار قرار دهند و ايشان هم دستش برای انتخاب وزرای دلخواهش باز نباشد و ثانيا وانمود کنند که به هر حال ما شکست نخورديم.

اين فعال سياسی اصلاح طلب گفت: من بار‌ها گفتم، بازهم می‌گويم که هيچ اشکالی ندارد؛ انتخابات پيروزی و شکست دارد و اصولگرايان بايد بپذيرند در اين مقطع شکست خوردند و در اين مقطع مردم به آن‌ها «نه» گفتند و کانديداهای آن‌ها رأی نياورند؛ چرا تجاهل می‌کنند و چرا بيراهه می‌روند؟ رسما اعلام کنند ما شکست خورديم و در رفتار‌هايمان تجديد نظر می‌کنيم؛ کما اينکه در برخی دوره‌ها ما شکست خورديم و اعلام هم کرديم. چه اشکالی دارد که آقايان شکست را بپذيرند و دست به اين برنامه‌ها و کارشکنی‌ها نزنند؟

حجت الاسلام و المسلمين منتجب نيا خاطرنشان کرد: آقای دکتر روحانی نيز اگر بخواهد به پيمان خودش با مردم و خدا عمل کند و اگر بخواهد مطالبات مردم را دنبال کند، بايد وزرايی را انتخاب کند که پاسخ گوی اين مطالبات و نيازهای مردم باشند و در غير اين صورت، مردم ديدگاه‌شان عوض می‌شود. مردمی که رأی دادند اگر ببينند منتخبشان به خواسته‌‌هايشان عمل نمی‌کند آن‌ها نظرشان عوض خواهد شد و اين دقيقا حربه اصولگرايان برای ناکارآمد کردن دولت آقای دکتر روحانی است.

وی گفت: اميدواريم آقای دکتر روحانی با قوت و قدرت راه خدا و مردم را دنبال کند و جا نزند و احساس ضعف نکند، چرا که اگر احساس ضعف کند و در مقابل خواسته‌های ناحق کوتاه آمده و از حق مسلم خود و مردم کوتاه بيايد، فردا و فردا‌ها بازهم از ايشان خواسته‌هايی دارند و طلبکار می‌شوند؛ امروز وزرا را بر ايشان تحميل می‌کنند و فردا استانداران و فرمانداران و مديران کل‌ها و فردا‌ها برنامه‌های ديگر و پس از مدتی متوجه می‌شويم‌‌ همان آش و‌‌ همان کاسه است. از اين رو آقای روحانی بايد با توکل بر خدا و تکيه بر پشتوانه عظيم اجتماعی با قدرت خواست مردم را عملی کند.

قائم مقام دبير کل حزب اعتماد ملی با اشاره به مخالفت‌های شديد اصولگرايان افراطی با معرفی حجت الاسلام و المسلمين علی يونسی به عنوان وزير اطلاعات دولت آقای دکتر روحانی گفت: آقای يونسی وزير اطلاعات آقای خاتمی بوده و مشی او مشی اصلاح طلبی است و به ايشان هم چيزی نمی‌چسبد و لذا فشار می‌آورند که ايشان را از ميدان خارج کنند و از گزينه‌های مورد نظر حذف کنند.

حجت الاسلام و المسلمين منتجب نيا گفت: فکر نمی‌کنم آقای دکتر روحانی از معرفی ايشان برای حضور در کابينه عقب نشينی کند و اگر عقب نشينی کند که کار درستی نيست. من بعيد می‌دانم که آقای روحانی که از سال‌های سال آقای يونسی را می‌شناسد و در قسمت‌های مختلف با ايشان کار کرده و کار ايشان را ديده و به ايشان به عنوان يک نيروی خوب و مدير و مدبر اعتماد دارد و او را به عنوان يک فرد خوش فکر قبول دارد، با اين خط و نشان‌ها و فشار‌ها ميدان را خالی کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016