چهارشنبه 23 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مخالفان حکومت بحرین خواستار حمایت آمریکا از تجمع اعتراضی خود شدند

بی بی سی ـ مخالفان حکومت بحرین در نظر دارند روز چهارشنبه، ١٤ اوت (٢٣ مرداد) در برابر سفارت آمریکا در منامه، پایتخت، تجمع کنند.

سازمان‌دهندگان این تظاهرات با الهام از حرکت اعتراضی منجر به سقوط محمد مرسی، رئیس جمهوری برکنار شده مصر، خود را "جنبش تمرد" نام گذاشته و از ایالات متحده خواسته اند تا از آزادی برگزاری تظاهرات در برابر سفارتخانه خود حمایت کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


این تظاهرات در حالی برنامه‌یزی شده است که در هفته‌های اخیر، مجلس بحرین قوانین سختگیرانه‌تری را علیه اقدامات ضد دولتی تصویب کرده و از جمله در آنها برای کسانی که در ارتباط با حملات تروریستی محکوم شناخته شوند دوره‌های طولانی زندان پیش‌بینی شده است.

همچنین، به دولت اختیار داده شده تا تابعیت بحرینی افرادی را که به برخی اقدامات خشونت‌آمیز متوسل می شوند لغو و آنان را از حق شهروندی محروم کند.

با اینهمه، سازمان‌دهندگان تظاهرات روز چهارشنبه، با تسلیم نامه‌ای به سفارت آمریکا در منامه، از دولت ایالات متحده خواسته اند تا "به عنوان یک مسئولیت اخلاقی" از حق تجمع در برابر آن سفارتخانه دفاع کند.

در این نامه دولت آمریکا ملزم شده است تا با استفاده از نفوذ خود بر دولت بحرین، مانع از برهم زدن تجمع معترضان در برابر سفارت ایالات متحده شود.

در مقابل، از روز سه شنبه، نیروهای امنیتی به اقدامات ویژه ای دست زده‌اند تا از حرکت تظاهرکنندگان احتمالی از نقاط مختلف به سوی پایتخت جلوگیری کنند و برای این منظور، راهبندان‌هایی در اطراف منامه ایجاد کرده‌اند. همچنین، ماموران پلیس ضد شورش در نقاط مختلف پایتخت مستقر شده‌اند.

در واکنش به درخواست سازمان‌دهندگان تظاهرات روز چهارشنبه، ماری هرف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفته است که دولت این کشور از حق افراد برای برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز در هر نقطه از جهان حمایت می‌کند و این حمایت، شامل مردم بحرین هم می‌شود.

خانم هرف گفته است که نمی‌تواند عواقب تجمع مورد نظر مخالفان حکومت بحرین را پیش بینی‌کند، اما از همه طرف‌ها خواست تا از دست زدن به خشونت خودداری ورزند و در مقابل "به ایجاد فضای مساعد برای گفتگو و تفاهم" کمک کنند.

جنبش تمرد و انتظار سرنگونی حکومت

جنبش تمرد با انتشار اطلاعیه‌هایی از طریق اینترنت، گفته است که به اعتراضات خود تا قبول خواسته‌های دموکراتیک مردم بحرین ادامه خواهد داد و محدودیت‌های اعمال شده از سوی دولت علیه آزادی تجمع و اعتراضات را نمی‌پذیرد.

جمعیت ملی وفاق اسلامی، که بزرگترین حزب مخالف دولت بحرین است، گفته است که در نظر ندارد رسما به تجمع روز چهارشنبه بپیوندند اما در هر حال، از آزادی تظاهرات و اعتراضات ضد دولتی حمایت می‌کند.

ظاهرا جنبش تمرد انتظار دارد همانند تحولات اخیر مصر، یک تجمع بزرگ به سرنگونی حکومت یا تحولات اساسی در ساختار سیاسی بحرین منجر شود اما بر خلاف مصر، نشانه‌ای از نارضایی آشکار ارتش و نیروهای امنیتی بحرین ار حکومت این کشور و حمایت از مخالفان دیده نشده است.

اعتراضات بحرین از فوریه سال ٢٠١١ و تحت تاثیر حرکت موسوم به بهار عربی آغاز شد و تحصن چند هزار نفر در یکی از میدان های اصلی پایتخت را به دنبال آورد اما در ماه مارس همان سال، نیروهای امنیتی بحرین، با حمایت عربستان سعودی و امارات متحده عربی، دو عضو دیگر شورای همکاری خلیج فارس، به این تحصن خاتمه دادند.

با اینهمه، تظاهرات پراکنده در بحرین همچنان ادامه داشته که به کشته شدن دست کم شصت نفر و بازداشت صدها تن دیگر منجر شده است.

در طول این مدت، مذاکره بین دولت و گروه‌های اصلی مخالف در جریان بوده و در این میان، حکومت بحرین به یک رشته اصلاحات سیاسی از جمله افزایش اختیارات نظارتی مجلس مبادرت ورزیده است.

با توجه به موقعیت جغرافیایی بحرین، سرنوشت سیاسی این کشور برای حکومت روحانیون شیعه در ایران، و همچنین دولت عربستان سعودی با یک اقلیت شیعه، اهمیت دارد و به گفته برخی ناظران، به همین دلیل هم بحرین به صحنه رقابت این دو قدرت منطقه‌ای تبدیل شده است.

اکثر جمعیت بحرین را شیعیان تشکیل می‌دهند اما خاندان حکومتی آل خلیفه سنی هستند و گروه‌های مخالف به رهبری روحانیون شیعه، حکومت را به تبعیض علیه شیعیان متهم می‌کنند. مقامات بحرینی دولت جمهوری اسلامی در ایران را به تحریک و ارتباط با گروه‌های مخالف متهم کرده‌اند اما ایران این اتهام را مردود دانسته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016