پنجشنبه 31 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سردار سلامی سوريه را ميدان رويارويی آمريکا و ايران دانست

راديو بين المللی فرانسه ـ سردار حسين سلامی، جانشين فرماندۀ سپاه پاسداران ايران، در جمع گروهی از اعضای بسيج گفت که آمريکا قصد دارد نفوذ جمهوری اسلامی ايران در سوريه را کاهش دهد تا به اين طريق حکومت اسلامی ايران را مهار کند.

جانشين فرماندۀ سپاه پاسداران ايران در جای ديگری از سخنانش گفت که تهديدات و اقدامات عليه جمهوری اسلامی ايران جهانی شده و ای بسا از دلايل اين امر خصلت جهانی انقلاب اسلامی ايران باشد که به تعبير سردار سلامی انسان ها را در ابعاد جهانی تحت تاثير قرار داده است.

سردار سلامی خصومت و تضاد ميان جمهوری اسلامی ايران و آمريکا و قدرت های غربی را که از آنان با عنوان "دشمن" ياد کرد آشتی ناپذير دانست و افزود که نه تغيير حالت "دشمن" ممکن است و نه تغيير برخورد جمهوری اسلامی با "دشمن"، زيرا، دو طرف، به گفتۀ سردار سلامی، نمايندۀ دو اراده و ماهيت متضاد هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سردار سلامی خصومت ميان جمهوری اسلامی و آمريکا را بر سر ميدان های نفوذ توصيف کرد و افزود که آمريکا در تلاش است تا برای مهار کردن ايران و توسعۀ نفوذ خود از طريق آنچه وی "جنگ نرم" ناميد ارزش های فرهنگی خود را جايگزين ارزش های جمهوری اسلامی ايران کند. او همچنين مدعی شد که دولت آمريکا قصد دارد دولت جمهوری اسلامی ايران را درگير کند به طوری که آزادی عمل آن را از آن سلب سازد.

سردار سلامی نگفت که آمريکا قصد دارد حکومت ايران را در کجا درگير کند. اما، او تأکيد کرد که آمريکا در تلاش است تا حکومت ايران را مهار و نفوذ آن را در سوريه کاهش دهد، هر چند جمهوری اسلامی با درگيری اش در بحران سوريه توانسته، به ادعای سردار سلامی، آزادی عمل خود را حفظ کند.

جانشين فرماندۀ سپاه پاسداران ايران در ادامه افزود که آمريکا تنها بعد از کاستن از نفوذ ايران در سوريه در پی مذاکره با جمهوری اسلامی ايران خواهد بود.

با اين سخن سردار سلامی تلويحاً تأئيد کرد که جنگ داخلی در سوريه در واقعيت عرصۀ تقابل آمريکا و جمهوری اسلامی است و اينکه نفوذ يا کاهش نفوذ جمهوری اسلامی ايران تعيين کنندۀ مذاکرات احتمالی و آتی اين کشور با دولت آمريکاست. سردار سلامی همچنين با ادعای خود تلويحاً اعتراف کرد که جمهوری اسلامی ايران در سوريه حضو فعال دارد. حکومت ايران همچنان از رژيم بشار اسد پشتيبانی می کند و آگاهان مسألۀ سوريه يا در واقع سرنوشت بشار اسد را از موضوع های اصلی مذاکرات احتمالی دولت حسن روحانی با آمريکا می دانند. بی دليل نيست که با روی کار آمدن حسن روحانی تغييری در موضع پشتيبانی تهران در قبال رژيم بشار اسد صورت نگرفته است. بالعکس اين پشتيبانی شفاف تر و مستدل تر و علنی تر نيز شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016