یکشنبه 3 شهریور 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پزشکان بدون مرز از پذیرش 'قربانیان شیمیایی' در سوریه خبر داد

به گزارش بی بی سی فارسی، سازمان پزشکان بدون مرز می‌گوید بیمارستان‌های مرتبط با این سازمان در سوریه حدود ۳۶۰۰ بیمار را که دچار "عوارض گازهای اعصاب" بوده‌اند، تحت درمان قرار داده‌اند و از میان آنها ۳۵۵ نفر جان باخته‌اند.

به گفته این سازمان این بیماران به سه بیمارستان مختلف در استان دمشق مراجعه کرده‌اند.

مخالفان بشار اسد می‌گویند حکومت سوریه در این منطقه از حمله شیمیایی علیه شورشیان استفاده کرده‌اند.

اما ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه شنبه در مکالمه تلفنی با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود کاربرد سلاح شیمیایی از سوی حکومت بشار اسد را رد و مخالفان را به استفاده از این گونه تسلیحات متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، آقای معلم گروه های "تکفیری و تروریستی" را مسئول کاربرد تسلیحات شیمیایی علیه غیرنظامیان سوری عنوان کرد و از همکاری دولتش با هیات تحقیق سازمان ملل متحد برای بازدید از مناطقی که این گونه سلاح ها در آن استفاده شده، خبر داد.

پزشکان بدون مرز می‌گوید نمی‌تواند استفاده از سلاح‌های شیمیایی را "به طور علمی تایید کند."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


'نمی‌توان به شکل علمی حمله شیمیایی را تایید کرد'

پزشکان بدون مرز می‌گوید کارکنان بیمارستان‌های مرتبط با این سازمان شرح داده‌اند که شمار زیادی از بیماران ظرف مدت کمتر از سه ساعت به آنها مراجعه کرده‌اند که دچار عوارضی چون تشنج، ترشح شدید بزاق، انقباض مردمک و مشکلات تنفسی و بینایی بوده‌اند.

این سازمان می‌گوید بیماران با آتروپین، دارویی ویژه مداوای عوارض گازهای اعصاب، تحت درمان قرار گرفته‌اند.

پزشکان بدون مرز می‌گوید نه می‌تواند به لحاظ علمی دلیل بروز این عوارض در بیماران را مشخص کند و نه اینکه بگوید مسئولیت حمله متوجه کیست.

با این حال این سازمان می‌افزاید که "عوارض گزارش‌شده در بیماران، مراجعه شمار گسترده‌ای از آنان در زمانی محدود و آلوده شدن نیروهای امدادی که ابتدا به درمان مراجعان پرداختند قویا نشانه‌ای از این است که شمار زیادی در معرض یک عامل شیمیایی قرار گرفته‌اند."

"چنین اقدامی در صورت وقوع نقض قوانین بین‌المللی در زمینه منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی و زیستی است."

امروز آنگلا کین، از مقام‌های ارشد سازمان ملل به دمشق رفته تا دولت سوریه را متقاعد کند اجازه بازدید بازرسان از مناطق مورد بحث را بدهند.

فرانسه و بریتانیا مسئولیت این حمله را متوجه بشار اسد می‌دانند. حسن روحانی، رئیس جمهور ایران نیز شدیدا حمله شیمیایی در سوریه را محکوم کرده است.

این نخستین باری نیست که مساله استفاده از سلاح‌های شیمیایی در جنگ داخلی سوریه مطرح می‌شود. سازمان ملل در مورد قبلی نیز بازرسانی را برای بررسی موضوع اعزام کرد که تحقیقات آنان به نتیجه صریح و موضع‌گیری مشخصی علیه یکی از طرفین درگیر نینجامید.

کارلا دل‌پونته، بازرس ارشد سازمان ملل در آن مقطع کلیک گفته بود شواهد نشان می‌دهد این مخالفان بشار اسد بوده‌اند که از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده‌اند اما کمیسیون تحقیق بعدتر حرف‌های او را کلیک رد کرد.
الستر هی، استاد سم‌شناسی دانشگاه لیدز، به بی‌بی‌سی فارسی گفت فرمول ساخت سلاح‌های شیمیایی پیچیده نیست، اما ساخت آن به چنان احتیاط‌های فنی‌ای نیاز دارد که تنها دولت‌ها قادر به ساختشان هستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016