جمعه 8 شهریور 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رای منفی پارلمان بریتانیا به اقدام نظامی در سوریه

نمایندگان مجلس عوام در بریتانیا با طرح دولت این کشور برای اقدام نظامی در سوریه در واکنش به کاربرد تسلیحات شیمیایی مخالفت کرده است.

مجلس نمایندگان با ۲۸۵ رای مخالف در برابر ۲۷۲ رای موافق با طرح دولت دیوید کامرون مخالفت کرد.

آقای کامرون در سخنانی گفت که این رای نشان می دهد که پارلمان با اقدام نظامی مخالف است و دولت او بر این اساس اقدام خواهد کرد.

رای مجلس عوام که از آن به عنوان یک شکست سنگین برای سیاست خارجی دیوید کامرون نام برده شده است، مانع از شرکت بریتانیا در اقدام نظامی احتمالی ایالات متحده و متحدانش علیه حکومت بشار اسد می شود.

کاخ سفید در واکنش به مخالفت پارلمان بریتانیا با اقدام نظامی در سوریه گفته است ایالات متحده به رایرنی با بریتانیا ادامه خواهد داد.

بنا بر اعلامیه کاخ سفید، باراک اوباما بر اساس منافع ایالات متحده درباره هر گونه اقدام احتمالی تصمیم‌گیری خواهد کرد.

کاخ سفید تاکید کرد کشورهایی که عرف بین المللی درباره تسلیحات شیمیایی را نقض می کنند، باید پاسخگو باشند.

دولت بریتانیا پیش از رای گیری پارلمان در پاسخ به نگرانی های حزب کارگر بخش هایی از طرح خود را اصلاح کرده بود.

حزب کارگر نیز اصلاحیه ای را بر این طرح درباره ضرورت ارائه شواهد قانع کننده از سوی دولت ارائه کرده بود که با اختلاف ۱۱۴ رای رد شد.

این طرح اقدام نظامی در سوریه را در صورتی که بازرسان سازمان ملل متحد کاربرد تسلیحات شیمیایی به وسیله حکومت بشار را تایید کنند، مجاز می دانست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


فیلیپ هاموند، وزیر دفاع بریتانیا گفته است که کشورش در اقدام نظامی علیه سوریه شرکت نخواهد کرد ولی تاکید کرد این اقدام بدون حضور بریتانیا هم صورت خواهد گرفت.

به گفته او نپیوستن بریتانیا به اقدام نظامی علیه حکومت سوریه مانع از انجام آن نخواهد شد ولی آمریکا و متحدانش را مایوس خواهد کرد.

آقای هاموند گفت او و آقای کامرون از رای مجلس نمایندگان مایوس شده اند و هشدار داد که این رخداد به روابط لندن و واشنگتن آسیب خواهد زد.

او پیش تر گفته بود که رای منفی حزب کارگر باعث می شود که امشب حکومت اسد با آسودگی بیشتری به خواب برود.

آقای هاموند همچنین گفته است که جنگ عراق افکار عمومی در بریتانیا را در رابطه با هر اقدام نظامی در خاورمیانه مسموم کرده است.

رایزنی کاخ سفید و کنگره

همزمان، چاک هیگل و جان کری، وزرای دفاع و امور خارجه آمریکا و دیگر اعضای تیم امنیت ملی دولت اوباما با شرکت در یک کنفرانس تلفنی با گروهی از نمایندگان دو حزب دموکرات و جمهوریخواه در کنگره، رویکرد ایالات متحده به بحران در سوریه را بررسی کردند.

به گفته منابع مطلع، اعضای دولت آمریکا در این جلسه تاکید کردند که کاخ سفید حکومت بشار اسد را مسئول کاربرد سلاح شیمیایی در حومه دمشق می داند و رئیس جمهوری آمریکا هنوز برای اقدام نظامی در سوریه تصمیم نگرفته است.

به گفته یک عضو ارشد کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، اعضای دولت اوباما در این جلسه تاکید کردند که بدون شک دولت سوریه از تسلیحات هسته ای استفاده کرده است.

ایلیوت انگل گفت شرکت کنندگان در جلسه گفتند که شواهد موجود درباره کاربرد این تسلیحات براطلاعات گردآوری شده از شنود مکالمات مقام های سوری استوار و رصد تحرکات نظامیان این کشور است.

رای منفی مجلس عوام به اقدام نظامی بریتانیا در سوریه پس از آن صورت گرفت که نشست ۵ عضو دائمی شورای امنیت بدون نتیجه پایان یافت.

این نشست که پنجشنبه در نیویورک برگزار شد، نتوانست از اختلاف های آمریکا، بریتانیا و فرانسه با روسیه و چین بر سر اقدام نظامی در سوریه بکاهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016