سه شنبه 12 شهریور 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فرانسه دمشق را به حمله شیمایی متهم کرد، اسد هشدار داد

راديو فردا ـ پاريس روز دوشنبه رسما دولت بشار اسد را متهم کرد که دست به «حمله شميايی گسترده‌ای» در روز سيم مرداد ماه در حومه دمشق زده است و بشار اسد هشدار داد که هر اقدام نظامی عليه سوريه به «جنگی منطقه‌ای» بيانجامد.

فرانسه متهم می‌کند

دولت فرانسه يازدهم شهريور ماه اعلام کرد اطلاعاتی «انکارنشدنی» در اختيار دارد که بنا بر آنها «حمله شيميايی گسترده» ۳۰ مرداد به حومه دمشق نمی‌توانسته کار کس ديگری به جز نيروهای دولت سوريه باشد.

ژان مارک ايرو، نخست‌وزير فرانسه، گزارشی در اين مورد را که سازمان‌های اطلاعاتی آن کشور تهيه کرده و در ۹ صفحه‌ است در اختيار پارلمان آن کشور گذاشت.

پيش از آن نخست‌وزير و نمايندگان در جلسه‌ای دو ساعت و نيمه در اين مورد گفت‌وگو کردند و سپس عصر روز دوشنبه يازدهم شهريورماه، دولت فرانسه رسما دمشق را متهم کرد.

در اين گزارش، دولت سوريه به استفاده از گازهای «شديدا مرگ‌آور» از جمله گاز ضد اعصاب «سارين» در مواردی مختلف برای «ايجاد دهشت» در ميان غيرنظاميان، متهم شده است.

نخست وزير فرانسه گفت که سازوکارهای اطلاعاتی آن کشور براساس فيلم‌های ويديويی، دستکم ۲۸۱ جسد را شمرده‌اند و گزارش‌های مربوط به کشته شدن حدود ۱۵۰۰ تن با تلفاتی که درمواقع چنين حمله سنگين شيميايی وارد می‌شود، مطابقت دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پيشتر جان کری، وزير خارجه آمريکا با متهم کردن حکومت سوريه به دست داشتن در اين حمله، شمار کشته‌شدگان را دست‌کم ۱۴۲۹ نفر عنوان کرده بود.

در اين گزارش گفته می‌شود که حملات با موشک انجام شده و مخالفان توانايی چنين کاری را ندارند.

دولت روسيه و دمشق می‌گويند دست کم يکی از موشک‌ها از جايی پرتاب شده که در کنترل مخالفان است؛ اين يکی از دلايلی‌ست که دولت بشار اسد و مسکو، مخالفان را به دست داشتن در حملات ۳۰ مرداد متهم می‌کنند.

قرار است روز چهارشنبه پارلمان فرانسه موضع دولت درقبال سوريه را بررسی کند.

بنا بر آنچه نخست‌وزير فرانسه گفته است، فرانسوا اولاند، رئيس‌جمهوری آن کشور، می‌خواهد وارد ائتلافی با کشورهايی شود که قصد دارند دست به اقدامی نظامی عليه سوريه بزنند.

پاريس نيز تصميم‌گيری در اين مورد را به رای پارلمان آن کشور گذاشته است.

پيشتر باراک اوباما، رئيس‌جمهوری ايالات متحده، نيز با اعلام اينکه قصد حمله به سوريه را دارد از کنگره آن کشور خواست در اين مورد موافقت نهايی خود را اعلام کند.

در هر دو مورد، روسای جمهوری خود و بدون اجازه پارلمان مجازند راسا برای اقدام نظامی عليه کشورهای ديگر تصميم بگيرند.

اسد هشدار می‌دهد

بشار اسد، رئيس‌جمهوری سوريه همزمان با طرح اتهام‌ها از سوی پاريس، با روزنامه فرانسوی «فيگارو» گفت‌وگو کرده و هشدار داده است که هر حمله به «جنگی منطقه‌ای» خواهد انجاميد و «منافع فرانسه» را به خطر خواهند انداخت.

رئيس‌جمهوری سوريه با غيرمنطقی ناميدن حمله شيميايی به دست خودش گفت دولت‌هايی که او را به چنين اقدامی متهم کرده‌اند «بايد مدارک آن را نشان دهند».

اسد به فيگارو گفته است «فرض کنيد که ارتش ما می‌خواهد از سلاح‌های کشتار جمعی استفاده کند، آيا ممکن است که آن را در جايی استفاده کند که خود در آن است، جايی که سربازان ما زخمی شده‌اند و بازرسان سازمان ملل نيز اين را در ديدارهای خود از بيمارستان‌هايی که در آن مداوا می‌شدند، شاهد بوده‌اند.»

رئيس‌جمهوری سوريه می‌گويد حمله احتمالی به سوريه آتشی در انبار باروت است.

مثالی که پيشتر رهبر جمهوری اسلامی، از مهم‌ترين همپيمانان دمشق نيز در مورد اقدام نظامی عليه آن کشور، از آن استفاده کرده بود.

«شنود گفت‌وگويی با سفير ايران»

در همين زمان روزنامه آلمانی اشپيگل نيز در گزاشی می‌گويد سازمان اطلاعات خارجی آن کشور، اطلاعاتی دارد که مسئوليت حمله شيميايی سی ام مرداد را متوجه حکومت بشار اسد می‌داند.

اشپيگل از جمله به شنود سازمان اطلاعلاتی از گفت‌وگويی ميان يکی از «اعضای ارشد حزب‌الله لبنان»، که نيروهای آن در جنگ سوريه به نفع بشار اسد حضور دارند، و «سفير ايران» اشاره می‌کند که در آن از موضوع حمله شيميايی به دست بشار اسد سخت رفته است.

بنا بر اين گزارش عضو حزب‌الله می‌گويد «اسد عصبی شده، با دادن چنين دستوری اشتباه بزرگی کرده است».

اين گزارش در عين حال -بنا بر آنچه اشپيگل نوشته است- می‌گويد استفاده از سلاح شيميايی در حومه دمشق به اين خاطر بوده که حکومت درگير جنگی مهم برای پايتخت است و اين سلاح می‌توانسته عليه شورشيان به کار رود، اما ارتش «اشتباها» مقدار زيادی از آن را استفاده کرده است.

دولت‌های غربی پيشتر نيز حکومت سوريه را متهم به انجام حملات شيميايی کرده بودند.

دمشق نيز مخالفان را مسئول چنين حملاتی می‌داند.

جنگ داخلی سوريه دو سال و نيم است که ادامه دارد، بيش از صدهزار قربانی و تا کنون هفت ميليون آواره داشته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016