دوشنبه 11 شهریور 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمدجواد ظريف: اوباما خواهان جنگ نيست، تندروها تلاش می کنند او را وارد جنگ کنند

خبرآنلاين ـ بين الملل - خاورميانه - وزير امورخارجه کشورمان با اشاره به اينکه سايه جنگ کماکان بر سر منطقه است گفت مردم آمريکا خواهان جنگ نيستند و برداشت من اين است که اوباما نيز خواهان جنگ نيست.

محمدجواد ظريف در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری خبرآنلاين با تاکيد براينکه بحران سوريه راه حل نظامی ندارد گفت: همه بايدتلاش کنند تا از اين جنگ جلوگيری شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وزيرخارجه کشورمان با اشاره به سخنرانی اخير رئيس جمهوری آمريکا درباره حمله احتمالی به سوريه که عملا آن را منوط به گرفتن مجوز از کنگره آمريکا کرد گفت : صحبت های آقای اوباما به خوبی نشان می دهد که مردم آمريکا خواهان جنگ نيستند، برداشت من اين است که حتی خود آقای اوباما هم خواهان جنگ نيست. يک گروه جنگ طلب و آتش افروز دارند ايشان را به جنگی وارد می کنند که نه ايشان علاقه ای به آن دارد و نه نيازی به آن دارد.

به گزارش خبرآنلاين ظريف استدلال کرد که اين جنگ از اين رو برای اوباما ناخواسته است که تمام برنامه های داخلی اوباما در اين دور آخر رياست جمهوری که ميراث خود را در پيگيری آنها قرار داده خدشه دار می کند. از طرفی رئيس جمهوری که با شعارهای ضد جنگ و پايان دادن به جنگ ها وارد کاخ سفيد شده جنگی را شروع می کند که معلوم نيست زمانی که می خواهد کاخ سفيد را ترک کند تمام شده باشد. لذا عقل سليم می گويد بپذيريم که اوباما در دامی گرفتار شده که تند رو ها برايش تدارک ديده اند.

وزير امورخارجه کشورمان در تبيين ماهيت تندروها گفت: اوباما در دام کسانی گرفتار شده که سياست های جنگ طلبانه اشان در دو سال گذشته در سوريه به نتيجه نرسيده اما کماکان نمی خواهند اين را باور کنند و به همين دليل دارند دست و پا می زنند که با يک اقدام نظامی خارجی با محوريت آمريکا توازن قو در داخل سوريه را به نفع خود تغيير بدهند.

ظريف با اشاره به اينکه حل بحران سوريه راه حل نظامی ندارد و صرفا بر تعداد تلفات و قربانيان می افزايد گفت: من نمی دانم کسانی که پشت تلويزيون گريه می کنند چرا نمی فهمند ادامه اين بازی بيشتر به قتل و غارت و کشتار می انجامد. اگر برای کشته شدن يک دختر گريه می کنند که همه ما بايد برای آن گريه کنيم، چرا پس طرفداران و همراهانشان را که به آنها سلاح داده اند و به آنها کمک می کنند وادار نمی کنند که از جنگ دست بردارند و پشت ميز مذاکره بيايند، چرا می بينيم تمام اين گروه ها مخالف مذاکره اند، مخالف رسيدن به راه حل سياسی هستند؟ چرا همه طرح های سياسی را رد کرده اند، چرا پس بر طبل جنگ می کوبند؟ چرا آتش جنگ را، آتش برادر کشی را در داخل سوريه دامن زده اند؟ چرا نمی نشينند به جای اينکه ديگران را نصيحت کنند قدری به رفتار دو سال گذشته خود فکر کنند که چه آتشی را در اين منطقه افروخته اند؟ برای چه اين اتش را به راه انداخته اند چه منفعتی از آتش افروزی برده اند؟

به گفته وزيرامورخارجه کشورمان اينها کسانی هستند که اکنون دارند دولت امريکا را وادار به آغاز جنگ می کنند و اقای اوباما دارد در دامی که توسط چندين گروه با منافع متعارض برايش گسترده اند می افتد و من فکر می کنم درايت و عقل سليم، منافع ايالات متحده امريکا و حتی منافع خود آقای اوباما و دولتش حکم می کند که در اين دام نيفتند و تلاش کننند که يک راه حل سياسی برای سوريه پيدا کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016