دوشنبه 18 شهریور 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حزب کارگران کردستان خروج نيروهای خود از ترکيه را متوقف کرد

حزب کارگران کردستان ترکيه می‌گويد که رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه تمايلی به رسيدن به يک راه‌حل مسالمت‌‌آميز ندارد. اردوغان نيز متقابلا اين سازمان را به شکستن توافق برسر عقب‌نشينی از خاک ترکيه متهم می‌کند.

حزب کارگران کردستان ترکيه (پ ک ک) خروج نيروهای خود از ترکيه را متوقف کرده و دليل آن را شانه خالی کردن اردوغان از به رسميت شناختن حقوق کردها اعلام کرده است. اين حزب می‌گويد شرط عقب‌نشينی به خاک عراق برای شاخه نظامی اين سازمان اين بود که دولت ترکيه به اصلاحات در زمينه تامين حقوق کردها عمل کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


توافق برسر خروج نيروهای نظامی "پ ک ک" پس از يک آتش‌بس تاريخی ميان دولت ترکيه و رهبری اين سازمان در ماه مارس سال جاری صورت گرفت. بنا براين توافق قرار شد که ۲۵۰۰ تن از مبازران اين سازمان در شمال عراق مستقر شوند.

زمين گذاشتن سلاح در مقابل حقوق بيشتر

عبدالله اوجالان، بنيانگذار حزب کارگران کردستان ترکيه که از سال ۱۹۹۹ در اين کشور در زندان به سر می‌برد، پس از چند ماه مذاکره با مقامات امنيتی ترکيه به نيروهای اين حزب دستور داده بود که برای پيشبرد روند صلح با دولت ترکيه، اسلحه‌‌ی خود را زمين گذاشته و خاک ترکيه را بدون اسلحه ترک کنند.

او در ازای توقف مبارزه مسلحانه با حکومت ترکيه ، خواستار تضمين حقوق کردها از سوی دولت اين کشور شده بود. در جريان درگيری‌های طرفين که آغاز آن به سال ۱۹۸۴ ميلادی برمی‌گردد، تا کنون بيش از ۴۰ هزار نفر کشته شده‌اند.

با اين حال مناقشه ميان حزب کارگران کردستان و دولت ترکيه پايان نگرفت. سه هفته پيش اردوغان هرگونه مصونيت نيروهای "پ ک ک" را منتفی اعلام کرد. او به اين سازمان انتقاد کرد که به قراری که گذاشته پای‌بند نمانده و تنها ۲۰ درصد نيروهای خود را از خاک ترکيه خارج کرده است که بيشترشان کودکان و زنان بوده‌اند.

پيش از آن و در جريان مذاکرات، رجب طيب اردوغان، نخست‌وزير ترکيه چندين بار به نيروهای "پ ک ک" تضمين داده بود که ارتش کشورش به آنان در جريان عقب‌نشينی و انتقال شبه‌نظاميان اين گروه حمله نخواهد کرد.

طرحی بدون زبان کردی برای مدارس کردها

شاخه نظامی "پ ک ک" گفته است که به آتش‌بس هم‌چنان پای‌بند خواهد ماند، اما مسئوليت هرگونه بحرانی را متوجه حکومت ترکيه دانست. آن‌ها می‌گويند وعده‌هايی که به ۱۵ ميليون جمعيت کرد ترکيه در جريان گفتگوها داده شد، برآورده نشده است. اين سازمان خواستار آموزش به زبان کردی در مدارس کردستان ترکيه و اصلاح در قانون انتخابات است.

در پی توافقی که برسر يک راه‌حل مسالمت‌آميز ميان دولت و حزب کارگران کردستان ترکيه صورت گرفت، دولت ترکيه طرحی برای پاره‌ای اصلاحات در قوانين اين کشور تهيه کرده است که پارلمان ترکيه در ماه سپتامبر آن را بررسی و درباره‌اش تصميم‌گيری می‌کند. در اين طرح اما آموزش به زبان کردی در مناطق کردنشين درنظر گرفته نشده است.

حزب کارگران کردستان ترکيه چند دهه است که برای رسيدن به اين حقوق مبارزه مسلحانه می‌کند. هم‌زمان با شروع خروج نيروهای نظامی اين سازمان در ماه مه امسال به نظر می‌رسيد که مرحله جديدی از صلح ميان دو طرف آغاز شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016