چهارشنبه 2 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش‌های تبريزنيوز از سرکوب روزنامه‌نگاران و عکاسان خبری در ترکيه

پيمان پاکمهر - روزنامه نگار در تبريز
www.tabriznews.ir
Email : tabriznews@gmail.com

۴۹ خبرنگار در زندان ، استعفای اجباری و اخراج ۵۹ روزنامه نگار،ضرب و شتم ۱۱۴ عکاس خبری و آزار جنسی دو زن خبرنگار در ترکيه

تبريز نيوز*:سرويس حقوق بشر : رسانه های خبری و سازمان های مدافع حقوق بشر در جهان از سرکوب روزنامه نگاران و عکاسان خبری در ترکيه خبر می دهند.
بر اساس گزارش های رسمی پس از آغاز تظاهرات ضد دولتی دو ماه گذشته ترکيه تاکنون حداقل ۱۷۵ روزنامه نگار و عکاس خبری در اين کشور از سوی نيروهای امنيتی و پليس مورد ضرب و شتم ، آزار جنسی ، استعفای اجباری و اخراج قرار گرفته اند.
کميته حمايت از خبرنگاران (CPJ)نيز در گزارشی که منتشر کرده از ترکيه با ۴۹ زندانی خبرنگار به عنوان بزرگترين زندان خبرنگاران جهان نام برده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اخراج ۲۲ نويسنده و اجبار به استعفای ۳۷ روزنامه نگار
در تازه ترين اين گزارش ها ، خبرگزاری ايرنا به نقل از انجمن روزنامه نگاران ترکيه از اخراج ۲۲ تن از نويسندگان و روزنامه نگاران اين کشور در طول تظاهرات ضددولتی در ۲ ماه گذشته خبر داد.
اين انجمن اعلام کرد که ۳۷ روزنامه نگار و نويسنده رسانه های ترکيه نيزمجبور به استعفا شده اند.
گوکهان دورموس از اعضای انجمن روزنامه نگاران ترکيه امروز در گفت وگو با خبرنگاران افزود: از زمان آغاز تظاهرات ضد دولتی ترکيه که از پارک گزی ميدان تقسيم استانبول آغاز و به سطح اين کشور سرايت کرد، پنج تن کشته و بيش از هفت هزار تن ديگر زخمی شدند. همچنين در طول اين مدت ۵۹ روزنامه نگار اخراج و يا مجبور به استعفا شدند.
وی افزود: اين اخراج ها و استعفاها در راستای سانسور اعمال شده دولت آنکارا و برخی کارفرمايان رسانه های جمعی صورت گرفته است.
اين روزنامه نگار ترکيه افزود: در حالی که روزنامه نگاران ترک تلاش داشتند تمام وقايع و رخدادهای اخير ترکيه را منعکس کنند، برخی در تلاش برای سانسور وقايع بودند.
ناآرامی ها در ترکيه از بيش از يک ماه پيش با اعتراض به تصميم دولت اردوغان برای تخريب يک پارک در ميدان تقسيم شهر استانبول با هدف ساخت مرکز تجاری شروع شد.
تظاهرات معترضان بعد از مداخله نيروهای امنيتی و پليس ترکيه و استفاده از گازهای فلفل و اشک آور و ماشين های آب پاش به درگيری های خونين بين دو طرف منجر و دامنه ناآرامی ها به سراسر ترکيه کشيده شد.
بی اعتنايی نخست وزير ترکيه به مطالبات معترضان ، لغو نکردن سفرش به شمال آفريقا، عذرخواهی نکردن از مردم، تشديد اقدامات نيروهای پليس و امنيتی و اظهارات تهديدگونه اردوغان نه تنها آبی بر شعله های آتش خشم معترضان نريخت بلکه همچون پاشيدن بنزينی شعله های اين آتش را شعله ور تر کرد.
برخی از ناظران، ناآرامی های اخير ترکيه را ترجمه مداخله های دولت اردوغان در امور داخلی سوريه و حمايت همه جانبه آن از تروريست ها ارزيابی کرده اند.

ضرب و شتم ۱۱۴ عکاس خبری
پيشتر نيز برخی از شبکه های خبری ترکيه و روزنامه حريت از بازداشت و خشونت عليه بيش از يک صد عکاس خبری و شکستن دوربين آنان توسط پليس و نيروهای امنيتی در اين کشور خبر دادند.
به گزارش "تارنمای عکاسی از ايران" به نقل از انجمن عکاسان ترکيه ، در جريان اعتراض های ضد دولتی مردم در شهر های مختلف ترکيه ، ۱۱۴ نفر از عکاسان خبری که صحنه های اعتراض ها در ترکيه را به تصوير کشيده بودند ، مورد ضرب و شتم و خشونت پليس و نيروهای امنيتی اين کشور قرار گرفته و بازداشت شده اند.
بر پايه اين گزارش، شمار زيادی از اين عکاسان مورد خشونت پليس واقع شده و يا عکس های آن ها توسط نيروهای امنيتی ترکيه پاک شده يا از بين رفته اند.
بيشتر جراحات عکاسان و خبرنگاران ناشی از شليک گاز اشک آور و گلوله های پلاستيکی از سوی پليس بوده است.
همچنين بسياری از اين خبرنگاران از ضبط دوربين ها و شکسته شدن آن ها توسط پليس ترکيه شکايت کرده اند.

۴۹ خبرنگار در زندان
خبرگزاری مهر نيز به نقل از جروزالم پست،نوشت: "کميته حمايت از خبرنگاران" (CPJ)در گزارشی که منتشر کرده از ترکيه به عنوان بزرگترين زندان خبرنگاران جهان نام برده شده است.
بر اين اساس ترکيه با ۴۹ زندانی خبرنگار بيشترين آمار زندانيان در بين اصحاب رسانه را در سال جاری از آن خود کرده است.
همچنين ؛ دو روزنامه نگار‌ زن ترک، ماموران امنيتی اين کشور را به آزار واذيت جسمی و کلامی پس از بازداشت در جريان اعتراضات پارک "گزی" متهم کردند.

آزار و اذيت جنسی ۲ خبرنگار زن
به گزارش حريت ديلی نيوز؛ دريا اوکتان، ۳۲ ساله و آرزو دمير، ۳۹ ساله خبرنگاران خبرگزاری اتکين در تاريخ ۱۸ ژوئن(۲۸ خرداد) به هنگام اعتراضات گسترده ضد دولتی توسط پليس ترکيه دستگير شدند.
اين دو روزنامه نگار که پس از هجوم پليس ترکيه به دفتر محل کار آنها بازداشت شده اند اعلام کردند توسط نيروهای امنيتی مرد مورد تفتيش بدنی و اهانت قرار گرفته‌اند.
خانم دمير می‌گويد: برای يک زن خيلی سخت است تا اين مسائل را بيان و ثابت کند. اما زنان بايد به صورت آشکار در اين باره صحبت کنند تا مانع ادامه و افزايش آزار و اذيت زنان دربند شوند.
اين روزنامه‌نگارن به اين پايگاه خبری گفته‌اند در بين ۴۰ نفر مامور مهاجم تنها يک نفر زن وجود داشت و نيروهای امنيتی تمامی فايل‌ها و مدارک آنها را ظبط کردند.
ادعای آزار و اذيت جنسی نسبت به زنان زندانی به صورت گسترده‌ای در شبکه های اجتماعی ترکيه گزارش می‌شود اما بسياری از زنان ترجيح می‌دهند در اين باره سکوت کنند.
طبق گزارش کميته حمايت از خبرنگاران کشورهايی مانند ترکيه و چين از قوانين حکومتی برای تحت فشار قرار دادن خبرنگاران و به زندان انداختن آنها بهره می گيرند.

درخواست ديدبان حقوق بشر برای بازخواست نيروهای پليس و فرماندهان
ديدبان حقوق بشر نيز اعلام کرد برخی تظاهر کنندگان در ناآرامی های اخير در پارک گزی استانبول، به واسطه شليک مستقيم گلوله های گاز اشک آور توسط نيروهای پليس ترکيه به شدت زخمی شدند.
شليک گلوله های گاز اشک آور پليس در ۱۰ مورد باعث زخمی شدن تظاهر کنندگان شده است.
ديدبان حقوق بشر که مقر آن در نيويورک قرار دارد در اين باره اعلام کرد شليک گلوله های گاز اشک آور به صورت مستقيم به مردم و از فاصله نزديک، اقدامی «غير مسئولانه» است و مقامات ترکيه بايد نيروهای پليس را بابت وارد کردن اين آسيبها به تظاهر کنندگان مورد بازخواست قرار دهند.
بـه گـزارش خبرگـزاری آلمان از نيويورک، در گزارش ديدبان حقوق بشر در اين باره آمده است بر اساس اسناد موجود شليک گلوله های گاز اشک آور پليس در ۱۰ مورد باعث زخمی شدن تظاهر کنندگان شده است. در يک مورد نيز يکی از تظاهر کنندگان بر اثر آسيب وارده، يک چشم خود را از دست داده است.
اما "سينکلر وب" محقق ارشد امور ترکيه در سازمان ديدبان حقوق بشر در اين باره گفت: گلوله های حاوی گاز اشک آور اگر به صورت مستقيم به سمت تظاهر کنندگان شليک شود، می تواند آسيبهای جدی و حتی مرگبار را در پی داشته باشد. اين موضوع در جريان تظاهرات پارک گزی بارها اتفاق افتاد.
وی افزود: نيروهای پليس و فرماندهان آنها که از اين گلوله ها به شکلی غير مسئولانه استفاده کردند بايد بابت وارد آوردن آسيب غير ضروری و به خطر انداختن جان افراد، مورد بازخواست قرار بگيرند.


*لازم به يادآوری است سايت تبريزنيوز دات کام در دوران اصلاحات و تبريز نيوز دات ای آر در دوران اصولگرايان زير تيغ فيلترينگ قرار گرفتند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016