پنجشنبه 28 شهریور 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عصر ايران: چهار نکته راهبردی درباره آزادی زندانيان حوادث ۸۸

يادداشت سايت عصر ايران - فيض الله عرب‌سرخی، نسرين ستوده، محسن امين‌زاده، ميرطاهر موسوی، مهدی محموديان، محمدعلی ولايتی ،حسن زرين‌پور، مهسا امرآبادی، محبوبه کرمی، مريم جليلی، ميترا رحيمی، فرح واضحان، ژيلا مک‌وندی ، کفايت ملک‌محمدی و ... ؛ اين ها افرادی هستند که در پی حوادث تلخ انتخابات ۸۸ زندانی شدند و روز گذشته ، خبر رسيد که همگی آزاد شده اند.

اين ها ، البته تنها کسانی نيستند که در آن سال غم انگيز ، راهی زندان شدند و هم اکنون نيز تعدادی ديگر به خاطر تبعات آن واقعه سياسی ، در زندان به سر می برند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به نظر می رسد آنچه روز گذشته رخ داد ، نه صرفاً يک «رويداد» ، که يک «رويکرد» جديد است که درباره اش نکاتی چند قابل ذکر است:

۱ - آزادی انسان ها از حبس - هر که می خواهند باشند - اتفاقی خجسته و انسانی است و ازاين رو ، فارغ از مرزبندی های سياسی و فکری ، هر انسانی بايد از رهايی اين افراد از حبس، شادمان باشد و به آنها و خانواده هايشان تبريک بگويد.

واقعاً کدام انسان با وجدانی است که بعد از ديدن تصوير فرزند خردسال نسرين ستوده در آغوش مادر آزاد شده اش ، شادمان نشود؟

۲ - آزادی اين افراد که عمدتاً از چهره های نامدار و شناخته شده جريان اصلاحات به شمار می روند ، نشانه ديگری از تغيير فضای سياسی کشور و گسترش سطح آزادی های سياسی و اجتماعی است.

هنر بزرگ "روحانی" اين است که توانسته بدون فضاسازی رسانه ای و تبليغاتی ، «اعتماد سازی در سطوح مختلف نظام» را در دستور کار خود قرار دهد. نمونه اين اعتمادسازی را می توان در اعطای اختيارات کامل به دولت جديد در مذاکرات هسته ای پيش رو سراغ گرفت و البته نمونه ديگرش را در همين آزادی زندانيان حوادث ۸۸ دانست.

زمانی که روحانی، برای وزارت دادگستری دولت جديد، "مصطفی پور محمدی" را برگزيد، برخی بر اين انتخاب خرده گرفتند ولی واقعيت اين است که انتخاب فردی متنفذ از درون سيستم قضايی کشور برای وزارت دادگستری که رابط بين دو قوه است ، اقدامی هوشمندانه و بخردانه بوده است که می تواند بسيار ثمربخش باشد.

روحانی بر خلاف سلفش، خوب می داند که دولت داری ، ميدان دعوا و تقابل نيست ، بلکه عرصه تعامل و همکاری است.

۳ - اگر دولت روحانی اهل تعامل است ، يکی از اضلاع ديگر اين تعامل ، قوه قضائيه است که با سعه صدر و روزآگاهی ، آزادی زندانيان انتخابات ۸۸ را محقق ساخته است. بی گمان اگر همکاری خردمندانه قوه قضاييه نبود ، آزادی اين افراد محقق نمی شد.

۴ - آزادی زندانيان انتخابات ۸۸ ، نشانه آن است که نظام جمهوری اسلامی، دوران تنش را پشت سر گذاشته و وارد دوره اقتدار و آرامش شده است و اين ، می تواند نويد بخش خبرهای خوب ديگری در آينده ای نزديک باشد.

انسجام ملی ، صميميت اجتماعی ، آرامش عمومی ، بهبود روابط ملت-حاکميت و اميد به آينده را می توان از ثمرات اين رويکرد دانست ، رويکردی که همه در آن برنده اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016