دوشنبه 1 مهر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رفع تحريم ها از تعامل جدی حکومت شروع می شود، نامه صد و يک فعال سياسی و مدنی، مدافعان حقوق بشر، استاد دانشگاه و زندانيان سياسی سابق

حضور حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل ماراتن ده ساله بحران هسته ای را وارد فصل جديدی می کند. طبق ادعا ها قرار است مذاکرات و گفتگو های روحانی و وزير خارجه مقدمه تنش زدايی هسته ای باشد. سخنان خامنه ای وعقب نشينی وی در پوشش " نرمش قهرمانانه " نيز فضا را برای تغيير از فاز تقابل به تعامل هموار ساخته است.
از اينرو فصل جديد سرشار از اميد ها و بيم ها است. قرار دادن قطار سياست هسته ای در ريل های اعتدال وعقلانيت می تواند مهر پايانی بر ويرانی هايی بزند که تنش زايی هسته ای حکومت در طول هشت سال گذشته به بار آورده است.
نتيجه انتخابات ۲۴ خرداد نويد بخش توقف ستيزه جويی در سياست خارجی بود. حسن روحانی در دوران رقابت های انتخاباتی و فعاليت های تبليغاتی اش با انتقاد از سياست های هسته ای موجود ، به مردم وعده داد که تحريم ها را کاهش خواهد داد. او در تبليفات انتخابی اش به درستی ، چرخيدن سانتريفوژ ها را مشروط به چرخيدن چرخ زندگی مردم نمود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


معنای مشخص و صريح رای مردم در ۲۴ خرداد در عرصه سياست خارجی، نفی ديدگاه خصومت محور حکومت و تاکيد بر آشتی با جهان بود. مردم مهر ابطال بر نظرات ولی فقيه و برخی از مسئولين سپاه زدند و اعلام داشتند حاضر نيستند گروگان عظمت طلبی اتمی حکومت شوند. در واقع رهبری ، اصول گرايان افراطی و سپاهيان ماجرا جو مخاطب رای مردم در ميانه روی، اعتدال و عقلانيت در سياست خارجی بودند ، تا با دست کشيدن از فعاليت های ماجراجويانه هسته ای، با آتش بازی نکنند و سرنوشت ملت را با خيال پردازی های کودکانه و علائق ايدئولوژيک شان بيش از اين در معرض آسيب های جبران نا پذير قرار ندهند .
حال به نظر می رسد شرايط برای تحقق وعده های روحانی مساعد شده است و واقعيت ها و مشکلات سختی که حکومت پيدا کرده است حباب توهم خامنه ای و نيرو های تحت امرش را ترکانده است . تنش زدايی هسته ای ، پايان دادن به ماجراجويی و حرکت در جهت فرادست کردن رويکرد متعهد به" منافع ملی " در سياست خارجی رخداد مثبت و ارزشمندی برای کشور است.
امضا کنندگان اين بيانيه حمايت خود را از مصالحه و توافق حول منافع ملی کشور و پايان دادن به بحران هسته ای اعلام می دارند. اگر چه اين اتفاق دير هنگام صورت می گيرد و در طول دهه گذشته لطمات سنگين و بعضا جبران ناپذيری بر پيکره ميهن وارد شده است اما پايان دادن هر چه زود تر به اين روند مخرب گام مثبتی در بهبود کشور بوده و همچنين گذار مسالمت آميز به دموکراسی و هموار سازی مسير توسعه پايدار را تقويت می کند .
در عين حال اين نگرانی نيز وجود دارد که ولی فقيه و گروه های نزديک به او کماکان با استفاده از مزيتی که در قانون اساسی و ساختار قدرت دارند سعی کنند به مانند گذشته دفع الوقت کرده و در مسير توافق اختلال ايجاد کنند . به باور ما هزينه ها و تبعات بر باد دادن اميد ها و ناکامی مذاکرات اين بار بيش از گذشته خواهد بود.از اينرو به تصميم گيران اصلی حکومت هشدار می دهيم که فرصت سوزی نکنند و رويارويی کنونی را به سطح خطرناک تری نکشانند.
به باور ما مخالفان فعال جنگ که رسالت ملی خود را در تلاش هوشمندانه و موثر برای جلوگيری از جنگ و رويارويی خسران بار عليه کشور می دانيم، توقف و رفع تحريم ها نيازی ضروری برای بهبود حال ملت و کشور است. رفع تحريم ها از مسير پايان دهی به ماجراجويی هسته ای حکومت می گذرد. ما امضا کنندگان انتظار داريم که آقای روحانی گام های جدی برای تغيير در راهبرد های هسته ای و تغيير جهت گيری از تقابل به تفاهم بر دارند. تغيير نيازمند اقدام عملی و تاکيد بر تنش زدايی و تعامل است.
بايد از فرصت بدست آمده در جهت ارائه پاسخ سازنده به پيشنهادات ۱+۵ استفاده کرد و در همکاری کامل با آژانس جهانی اتمی و رعايت مفاد معاهده عدم گسترش سلاح های اتمی ، موانع پيش روی رعايت حق ملت ايران در استفاده صلح آميز از فناوری هسته ای برداشته شود .

ما همچنين معتقديم تلاش کنگره آمريکا برای افزايش تحريم ها در مقطع کنونی ، تاثيری منفی در مسير تفاهم هسته ای می گذارد. لازمه تفاهم هسته ای ارائه چهارچوبی مناسب از ناحيه طرفين برای حل منازعه است.
در اين راستا بايد مراقب بود پافشاری يکجانبه بر ادامه غنی سازی اورانيوم در سطوح مختلف، اين مذاکرات را باز به بن بست نکشاند.
به باور ما ، فعالان دموکراسی خواه و نيرو های جامعه مدنی بايد محور اصلی فعاليت های شان را بر روی ايجاد فشار به حکومت ايران و بخصوص شخص رهبری و نيرو هايی که در هشت سال گذشته رکن اصلی سياست سرکوب گسترده در داخل و تخاصم در خارج بوده اند، متمرکز سازند تا مذاکرات پيش رو با موفقيت مواجه شده و ميهن و ملت بيش از اين قربانی ماجراجويی اتمی و بحران خود ساخته حکومت نشوند.

امضا کنندگان :
الف-(۱۳-۱)آرش آباد پور ، آينده آزاد ، روشنک آسترکی، بابک اجلالی ،مهرداد احسانی پور ،احمد احمديان ،جمشيد اسدی ،فريد اشکان ، بيژن افتخاری ، علی افشاری ،مهدی اقدم ،مهدی امينی ، نيکروز اولاد اعظمی،
ب-(۱۷-۱۴) احمد باطبی ،حسين باقر زاده، مهران براتی، شهلا بهار دوست
پ- (۲۲-۱۸)ميثاق پارسا ،مهناز پراکند ،بهزاد پرنيان ،سعيد پور حيدر، بيژن پيرزاده ،
ت- (۲۷-۲۳)حبيب تبريزيان ،نيره توحيدی ، حسين ترکاشوند، علی تقی پور، محمد علی توفيقی
ج- (۳۱-۲۸)مهدی جامی، امير جمالی، محمد جهان پرور، پويا جهاندار
ح- (۳۴-۳۲)علی حسين خانی،ناهيد حسينی ، بيژن حکمت
خ- (۳۵)جمشيد خون جوش
د- (۳۹-۳۶)کمال داوودی ، فريبا داوودی مهاجر ،مهرداد درويش پور ،آرش دشتکار،
ر- (۴۱-۴۰)علی اصغر رمضان پور، اکبر روحانی
ز-(۴۲)حسن زهتاب
س(۴۵-۴۳) نسترن سامی ، بهروز ستوده ،رضا سياووشی
ش- (۴۸-۴۶)رحيم شامبياتی، داراب شباهنگ ، روحی شفيعی
ص- (۵۲-۴۹)بيژن صف سری ،رامين صفی زاده، محمد صنيع، فرهاد صوفی،
ظ- (۵۳)حميد رضا ظريفی نيا،
ف- (۶۰-۵۴)علی فتوتی ،امير حسين فتوحی ،کيوان فروزان ،ناهيد فرهاد ،منصور فرهنگ، فيروزه فولادی ، شهاب فيضی
ق- (۶۳-۶۱)جعفر قديم خانی،رضا قريشی ، علی اکبر قنبری
ع-(۷۲-۶۴)محبوبه عباسقلی زاده ،غلام عباسی ، مزدک عبدی پور ،مهدی عربشاهی، خسرو علاف اکبری ، کاظم علمداری، طيبه عليرضايی ،حسين علوی ،رضا علوی،
ک- (۷۷-۷۳)سمانه کريم زاده ،علی کلائی،عليرضا کيانی ، اميد کوهی،پروين کهزادی
گ- (۷۸)امير حسين گنج بخش
م- (۹۰-۷۹)رضا مبين ، پويان محموديان جگرايی ، منصور معدل ، عبدالحميد معصومی تهرانی ،امير معماريان ،حسن مکارمی، مرتضی ملک محمدی ،اشکان منفرد ، بهزاد مهرانی ، بهناز مهرانی ،عليرضا موسوی ،زيبا مير حسينی ،
ن- (۹۹-۹۱)حسن نايب هاشم ،روجا نجفی ،بورگان نظامی نرج آباد ، راضيه ( پری ) نشاط ، آرسن نظريان ، شروين نکوئی ، مرتضی نگاهی ،مهدی نوربخش، فرهاد نوری
ه- (۱۰۱-۱۰۰)نادر هاشمی ،رضا هيوا


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016