سه شنبه 2 مهر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تحریم سخنرانی روحانی در سازمان ملل از سوی نمایندگان اسرائیل

راديو فردا ـ همزمان با آغاز به کار مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک و حضور حسن روحانی رئیس جمهور ایران، دولتمردان اسرائیل ضمن آن که با ناخشنودی عمیق از آغوش گشاده غرب به سوی ایران گلایه می‌کنند، بلکه اسرائیل تایید کرد که نمایندگانش در سازمان ملل سخنرانی حسن روحانی را تحریم می‌کنند.

رسانه‌های اسرائیلی روز سه‌شنبه، دوم مهر، خبر دادند که سفیر و اعضای هیئت نمایندگی سیاسی این کشور همراه با یک وزیر ارشد اسرائیلی که به مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعزام شده، در زمان سخنرانی آقای روحانی از تالار بیرون خواهند رفت.

قرار است رئیس جمهوری ایران شامگاه سه‌شنبه، دوم مهر، به وقت نیویورک و چند ساعت پس از نطق باراک اوباما در شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


هیئت نمایندگی اسرائیل در سال‌های گذشته همانند همتایان خود از بسیاری از کشورهای غربی، حضور در سخنرانی‌های محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری پیشین ایران، را به دلیل اظهارات ضد اسرائیلی او و انکار هولوکاست از سوی او تحریم می‌کرد.

اعلام قصد سفیر و هیئت اسرائیلی برای ترک تالار سخنرانی سازمان ملل در زمان نطق آقای حسن روحانی در حالی است که انتظار می‌رود مقامات ارشد آمریکایی و بسیاری از کشورهای جهان در میان شنوندگان مشتاق نخستین سخنرانی رئیس جمهوری جدید ایران از تریبون سازمان ملل باشند.

یووال اشتاینیتز، وزیر اطلاعات و امور راهبردی اسرائیل، روز سه‌شنبه در مصاحبه با وب‌سایت خبری اسرائیلی وای‌نت تایید کرد که او و رون پروس اور، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، و دیگر مقامات اسرائیلی حاضر در مجمع، تالار را در زمان سخنرانی آقای روحانی ترک می‌کنند.

وای‌نت، وب‌سایت روزنامه یدیعوت آخرونوت، نوشته است این در حالی است که همه شواهد نشان می‌دهد آقای روحانی یک سخنرانی ملایم برای تاکید بر روحیه مسالمت‌جویی ایرانیان خواهد داشت و از اظهاراتی مانند سلف خود، محمود احمدی‌نژاد، کاملاً دوری خواهد کرد.

در همین حال خبرگزاری رویترز نیز روز دوم مهر از نگرانی فزاینده دولت اسرائیل از تماس‌ها میان روحانی و اوباما و حال ناخوش سران اسرائیل از اقبال دولت آمریکا به روحانی نوشته است.

در همین زمینه وزیر راهبردی اسرائیل به جهان نسبت به توافقی مانند آن چه در سال ۱۹۳۸ میان نازی‌های آلمان و بریتانیا به دست آمد «هشدار» داده است.

گفتنی است که با وجود توافق سال ۱۹۳۸، هیتلر در دوم سپتامبر ۱۹۳۹ با حمله به لهستان، جنگ جهانی دوم را آغاز کرد.

به گزارش رویترز، وزیر راهبردی اسرائیل روز سه‌شنبه در مصاحبه با رادیوی ارتش این کشور با اشاره به اظهارات روحانی در هفته‌های اخیر گفت: «شنیدن سخنان مسالمت‌جویانه همیشه دلپذیر است، اما جهان باید از ایران عمل بخواهد.»

در حالی که اسرائیل برنامه هسته‌ای ایران را «خطری حیاتی» برای خود تلقی می‌کند، حسن روحانی در روزهای گذشته تاکید کرده است که هدف ایران تولید بمب اتمی نیست و کشورش قصدی برای حمله به هیچ کشوری ندارد.

اما آویگدور لیبرمن، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اسرائیل و وزیر خارجه پیشین این کشور، روز دوشنبه در مصاحبه با بخش عبری رادیوی اسرائیل گفت: «هیچ تفاوتی میان روحانی و احمدی‌نژاد وجود ندارد و کار اسرائیل با چهره جدیدی که روحانی از ایران به جهان نشان می‌دهد سخت‌تر است.»

لیبرمن با ارائه «تحلیل» از سخنان حسن روحانی در مصاحبه هفته گذشته با شبکه تلویزیونی آمریکایی ان‌بی‌سی گفت: «روحانی در پاسخ به این که آیا هولوکاست را انکار می‌کند، با فریب‌کاری گفت: "من مورخ نیستم؛ من سیاستمدارم... او اسرائیل را "عامل جنگ‌افروزی‌ها" در منطقه نامید و حاضر به تایید وجود میلیون‌ها یهودی و تاریخ دیرینه یهودیت در این ارض نشد و لذا، چه فرقی میان او و احمدی‌نژاد باید قائل شد؟»

آقای لیبرمن، رهبر حزب راست‌گرای «اسرائیل خانه ما» به رادیوی اسرائیل گفت بودن روحانی در مقام ریاست جمهوری ایران کار دولت اسرائیل را برای همراه کردن جامعه جهانی در ایجاد فشار بر دولت ایران دشوار کرده است، اما افزود که با وجود همه سختی‌ها، هنوز باید به تلاش برای تشدید تحریم‌ها بر ایران ادامه داد.

در همین زمینه روزنامه نیویورک تایمز روز دوشنبه نوشت که نتانیاهو در دیدارهای خود با مقامات آمریکایی و جهانی در نیویورک و نیز در مصاحبه با رسانه‌های مهم آمریکا قرار است برنامه هسته‌ای ایران را با طرح اتمی کره شمالی مقایسه کرده و بگوید که جهان نباید «فریب بخورد».

روی ترش سران اسرائیل به حضور روحانی در سازمان ملل در حالی است که قرار است نتانیاهو در پایان هفته اول کار مجمع عمومی سازمان ملل به آمریکا برسد و پس از دیدار هشتم مهر با باراک اوباما، نهم مهر در مجمع عمومی سخنرانی خود را با محوریت ایران بیان کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016