پنجشنبه 4 مهر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ظريف: ملاقات با امريکا نه يک هدف و نه يک حوزه ممنوعه است، نشانه هايی از تمايل جان کری برای پيشبرد مذاکرات ۱+۵ وجود دارد

مهر ـ وزير امور خارجه کشورمان در خصوص دلايل ديدار نکردن روحانی و اوباما گفت: ما به دنبال کارهای نمايشی نبوديم . دولت آمريکا روز قبل از اجلاس برای اين ديدار اعلام آمادگی کرد و فرصت کافی برای اينکه هماهنگی های لازم فراهم شود تا بدانيم اين يک حرکت نمايشی نيست و برای نشان دادن اراده سياسی است، نبود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد جواد ظريف ، وزير امور خارجه کشورمان با حضور در برنامه گفتگوی ويژه خبری به صورت ويدئو کنفرانس درباره نشست ايران و ۱+۵ که قرار است فردا در نيويورک در سطح وزرای امور خارجه برگزار شود و اينکه آيا اين نشست ها در آينده نيز در همين سطح خواهد بود ، گفت: جلسه فردا يک جلسه محتوايی در سطح وزرای خارجه است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: اين نشست برای نشان دادن اراده سياسی جمهوری اسلامی ايران است که می تواند موضوع هسته ای و اراده مردم ايران و حقوق بين الملل را پيش ببرد.

ظريف با اشاره به اينکه ما ممکن می دانيم در فاصه زمانی کوتاه به راه حل جامع برسيم و قدم های مورد توافق را به صورت گام به گام پيش ببريم، اظهار داشت: اين اقدام دومرحله ای با قدم های مورد توافق با اهداف مشترک و همچنين به نتيجه رسيدن در زمان مشخص می تواند از ديد ما ايجاد اعتماد کند.

وزير امور خارجه کشورمان تصريح کرد:از آنچه که اين روزها در حاشيه مجمع عمومی سازمان ملل شنيده ام به نظر می رسد اگر کشورهای عضو ۱+ ۵ آمادگی داشته باشند با همين ديدگاه وارد مذاکرات شوند ، جلسه فردا به عنوان شروع و نشان دادن اراده سياسی است .

وی ادامه داد: در مورد سطح مذاکرات بعدی نيز مذاکرات ادامه دارد و اميدواريم در نيمه ماه اکتبر( اواخرمهر ماه) دور بعدی مذاکرات به همين شکل و با همين ديدگاه پيش رود.

رئيس دستگاه ديپلماسی درباره واکنش های رسانه های غربی به احتمال ديدار روحانی و اوباما و اينکه آمريکايی ها مشتاق به اين ديدار بوده اند اما ايران گفته است زمان لازم برای هماهنگی وجود نداشته است، گفت: ما هميشه گفته ايم که موضوع مهم اراده سياسی برای رسيدن به راه حل مشکلات است .

وی با تأکيد بر اينکه موضوع ديدار را نه يک هدف و نه يک حوزه ممنوعه می دانيم ، تصريح کرد: اين ديدار در صورتی که آمادگی و هماهنگی فراهم می شد می توانست صورت گيرد. رئيس جمهور نيز مشکلی با اصل ديدار نداشتند و ايشان هميشه گفته اند که آنچه در جهت منافع ملی و پيشبرد آرمان های جمهوری اسلامی ايران در حوزه اختيارات ايشان باشد را دنبال می کنند.

وی با بيان اينکه اصل ديدار آنقدر مهم نيود که محتوا گفت: ما در اينجا به دنبال کارهای نمايشی نبوديم . دولت آمريکا روز قبل از اجلاس برای اين ديدار اعلام آمادگی کرد و فرصت کافی برای اينکه هماهنگی های لازم فراهم شود تا بدانيم اين يک حرکت نمايشی نيست و برای نشان دادن اراده سياسی است، نبود.

ظريف با اشاره به سخنرانی اوباما در مجمع عمومی ، اظهار داشت: ما با برخی از ديدگاه ها که در صحبت ها مطرح شد اختلاف نظر داريم . اما صحبت های معتدل تری نسبت به گذشته از سوی اوباما مطرح شد و اگر صحبت ها در جهت رفع نگرانی های مردم ايران باشد بيشتر از يک ديدار می تواند برای حل مشکلات کمک کند.

وی ادامه داد: فردا در جلسه ۱+۵ می بينيم که جان کری، وزير امور خارجه آمريکا با چه ديدگاه و گرايشی حضور پيدا خواهد کرد و چگونه می خواهد کار را پيش ببرد. و آيا اين تمايل را دارند که موضوع هسته ای را طوری که منافع دنيا و حقوق ملت ايران را تأمين کند ، پيش ببرند.

ظريف تأکيد کرد: نشانه هايی وجود دارد که کری اين تمايل را داشته باشد.

ظريف همچنين در بخش ديگری از سخنان خود درباره سوريه گفت: رئيس جمهور کشورمان فردا قرار است با دبير کل سازمان ملل و همچنين اخضر ابراهيمی نماينده وی در مسئله سوريه ديدار خواهد کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016