چهارشنبه 10 مهر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بيانيه اعضا و علاقمندان نهضت آزادی ايران – خارج از کشور درباره دستاوردهای تيم ديپلماسی ايران

اعضا و علاقمندان نهضت آزادی ايران – خارج از کشور با انتشار بيانيه ای به تحليل سفر اخير تيم ديپلماسی ايران به سازمان ملل پرداختند.

به گزارش ميزان متن کامل اين بيانيه به شرح زير است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دستاوردهای تيم ديپلماسی ايران

تيم ديپلماسی کشورمان پس از گذشت سه‌ دهه از انقلاب اسلامی ايران و هشت سال تصدی دولتی که نه تنها خسارات عظيمی بر اقتصاد و منافع ملی‌ کشور وارد کرد، بلکه چهره ملت ايران را نزد جهانيان به طور بی سابقه‌ای خدشه دار ساخت، با کسب موفقيت هائی قابل ملاحظه در سازمان ملل متحد به ايران بازگشت.

اولين بار بعد از انقلاب، دکتر ابراهيم يزدی، وزير امور خارجه وقت و دبير کلّ فعلی نهضت آزادی ايران، پيام انقلاب را، آنچنانکه در شأن ملت صلح دوست ايران بود، از تريبون سازمان ملل به گوش جهانيان رسانيد و اينک دولت جديد، با تدبير و برنامه ای حساب شده کوشيد تا مجدداً احترام بين المللی کشور را پس از سه دهه اعاده نمايد.

فرسايش حاصل از جدالی کهنه و بی حاصل، موقعيت شکننده کشور در برابرتحريم های گسترده نفتی و بانکی، افزايش تحريم ها و صدور قطعنامه ای تازه عليه برنامه هسته ای ايران، جدی شدن احتمال حمله آمريکا به سوريه و نزديک شدن جنگی منطقه ای، آيت الله خامنه ای را مجبور به اتخاذ سياستی اعتدالی و آشتی جويانه برای حل بحران خارجی از طريق مذاکره مستقيم با آمريکا و اتخاذ ديپلماسی “نرمش قهرمانانه “، با صدور مجوز برای مذاکره با آمريکا به روحانی کرد و آقای روحانی نيز به اتکای آرای کسب شده در انتخابات رياست جمهوری توانست ابتکار مذاکره با آمريکا را دردست بگيرد و با کسب اختيارات تام و علنی برای مذاکره قدم در راه نيويورک گذارد و به موفقيت هائی قابل ملاحظه دست يابد.

اما دلائل مختلف اين موفقيت را می‌توان در چند نکته خلاصه کرد:

۱- بر خلاف دولت گذشته، که در سفرهای خارجی نگاه تبليغاتی اش عمدتا به داخل و تحکيم موقعيت جريان وابسته به خود بود، تيم ديپلماتيک ايران در اين سفر تمام کوشش خودرا با بهره گيری از کارشناسانی خبره، برای جلب توجه جامعه بين الملل و آمريکا به کار گرفته بود. چنين تدبيری تلاش منسجم و آمادگی اين هيئت را نشان می داد.

۲- سر مقاله آقای روحانی در روزنامه واشنگتن پست نيز زمينه بسيار مساعدی را برای اين سفر فراهم کرد و به غير از سخنان ايشان در سازمان ملل، تيم ديپلماسی کشور از فرصت هايی که از طريق وسايل ارتباط جمعی فراهم می شد، به نحو احسن استفاده کرد.

۳- مصاحبه های سنجيده رئيس جمهور در مورد برنامه هسته‌ای کشور، هولوکاست و سوريه، جوّ رسانه‌ای آمريکا را به طور غير مترقبه‌ای تحت تاثير خود قرار داد. در طول اين هفته، کمتررسانه معتبری در آمريکا بود که از ايران و مواضع رئيس جمهور جديد آن خبری منتشر نکرده باشد. اين تاثير رسانه‌ای، بسياری از تحليلگرن غربی را بر آن داشت که تا برخلاف گذشته، به گونه ای مثبت با مسائل ايران برخورد نمايند.

۴- نکته مهم ديگر، برخورد آقای روحانی با گروهها و مردم آمريکا بود، ايشان از مردم آن کشور به عنوان ملت بزرگ ياد کرد. اين برخورد احترام انگيز، به خاطر تکريمی بود که آقای روحانی انتظار داشت آمريکا با ملت ما داشته باشد.

۵- متانت آقای روحانی، مواضع سنجيده او و تلاش قابل تحسين تيم ديپلماتيک کشورمان، اسرائيل و لابی اين کشور را به انزوا کشيد. تنها دولتی که از تيم ديپلماتيک کشورش خواست در زمان سخنرانی‌ رئيس جهمور ايران ساختمان سازمان ملل را ترک کند، دولت اسرائيل بود که اين درخواست، با شکايت وزير دارايی اين کشور روبرو گرديد.

برقراری ارتباط ميان جمهوری اسلامی ايران و آمريکا، تابوشکنی بزرگی برخاسته از اراده ای معطوف به مصلحت و منفعت است که بعد از سی و پنج سال دشمنی و عداوت و جنگ سرد می تواند فصلی نوين در صحنه ی سياست خارجی ايران بگشايد، هرچند برای رسيدن به اين مقصد راهی پر پيچ و خم درپيش است، راهی در تعامل حساب شده با رقبای بسياری در صحنه خارجی و داخلی که نگران پايان اين دشمنی سی و چند ساله اند؛ همان دولتهائی در منطقه خاورميانه و در شرق که سالها از کارت خصومت ايران و آمريکا بهره ها برده اند و اکنون منافع خود را در خطر می بينند. به اين ترتيب، دولت و تيم سياست خارجی روحانی از يکطرف بايد مراقب تحرکات رقبای منطقه ای بوده و از طرف ديگر برای مقابله با جناح های افراطی درون حاکميت که مترصد برهم زدن بازی اند، هوشيار و آماده باشد.

دولت آقای روحانی بايد آگاه باشد که اگرچه شکستن تابوی مذاکره و آغاز گفتگو با آمريکا بسيار مهم است، اما ادامه و پايان آن مهم تر است . موفقيت اين مذاکرات، نه تنها می تواند جايگاه ايران را در جهان تغيير دهد و معادلات منطقه ای را برهم زند، بلکه می تواند الگويی از صلح ، مفاهمه و همزيستی مسالمت آميز را در عرصه جهانی عرضه نمايد.

اما موفقيت خارجی‌ هر کشور اگرچه مديون تلاش و کار آرايی دولت و دستگاه ديپلماتيک آن می‌باشد، اما بدون پشتوانه مردمی ادامه نخواهد يافت. اگر از دنيا می‌خواهيم به ما احترام گذارد و حقوق ما را به رسميت شناسند، پيشاپيش لازم است به مردم خود احترام گذشته و حقوق مشروع آنها را در چارچوب قانون اساسی‌ و حقوق شهروندی به رسميت بشناسيم. آقای روحانی پس از کسب اختيارات ويژه در حوزه سياست خارجی و افزايش خوشبينی گروهها و جريانات سياسی، می تواند رهبری را قانع به اعطای اختيارات و امتيازاتی در حوزه سياست داخلی نيز نمايد.

تلاشهای آقای روحانی و دولت ايشان در چند هفته گذشته در آزادی تعدادی از زندانيان عقيدتی‌ و سياسی کشوراميدوار کننده است. اما برای هر کشوری که بخواهد به ارزشهای دمکراتيک در جامعه و سياست احترام گذارد، داشتن زندانی سياسی و عقيدتی موجب شرمندگی است. دولت منتخب آقای روحانی بايد تمام تلاش خودرا برای آزادی تمامی زندانيان سياسی و عقيدتی‌ به کار گيرد و برای آزادی سران جنبش سبز، آقايان موسوی و کروبی و خانم رهنورد، اهتمامی ويژه‌ نمايد. پس از هشت سال تحميل دولتی فاسد بر مردم که موجب ويرانی مملکت و نابودی بسياری ازسرمايه‌ها و ارزش های ملی شد، چه توجيهی هنوز برای حصر سران جنبش سبزوجود دارد؟

با آرزوی موفقيت بيشتر دولت آقای روحانی در تلاش برای اعتلای نام ايران و اعاده حيثيت کشور، به اميد آزادی همه زندانيان سياسی و عقيدتی‌ کشور، به عنوان نخستين نگاه به داخل و اولين گام در گشودن گره های درهم تنيده حاکميت با اکثريت ملت و تلاش برای تامين حقوق مغفول مانده مردم، مندرج در قانون اساسی در راستای حاکميت ملت خواهيم بود.

اعضاء و علاقمندان نهضت آزادی در خارج کشور
اول اکتبر ۲۰۱۳، نهم مهرماه ۱۳۹۲


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016