چهارشنبه 17 مهر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مادر ستار بهشتی: تمام تلاششان اين است قاتلی که بازجو بوده مجازات نشود

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران ـ مادر ستار بهشتی با اشاره به اينکه کيفرخواست صادره برای پرونده ستار بهشتی مبنی بر«قتل شبه عمد» برايشان غير منتظره بوده است به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت:«ما از کيفرخواست واقعا نااميد شديم. تا لحظه صدور کيفرخواست هر بار آقای شهرياری، بازپرس پرونده را در جلسات می ديديم از عمد بودن قتل ستار صحبت می کرد و هميشه به ما می گفت که شما بايد قاتل ستار را ببخشيد همان طور که حضرت علی بخشيد. می گفت که او هم جوان است و خانواده دارد. اما حالا چطور شده که کيفرخواست شبه قتل عمد را صادر کردند من نمی دانم. تمام تلاششان اين است که قاتل که يک بازجو است مجازات نشود.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اولين جلسه دادگاه قتل ستار بهشتی در تاريخ ۵ آبان ماه برگزار می شود. در کيفرخواست صادره از سوی شعبه ۱۰۵۷ دادگاه کيفری استان تهران عنوان «قتل شبه عمد» برای اين پرونده ذکر شده که باعث اعتراض خانواده مرحوم ستار بهشتی و وکيل پرونده اش شد. خانم گيتی پور فاضل به اين کيفرخواست اعتراض کرده اما قاضی دادگاه گفته است که به همه موارد در طول جريان دادگاه رسيدگی می شود. اين درحاليستکه مادر و وکيل ستار بهشتی در طول يکسال بارها در مصاحبه هايشان گفته بودند که قاتل ستار به آنها معرفی شده و حتی درخواست بخشش نيز شده است.

ستار بهشتی، متولد ۱۳۵۶ کارگر و وبلاگ نويسی که در تاريخ ۹ آبان ماه ۱۳۹۱ توسط پليس فتا دستگير شد زير شکنجه بازجويش در ۱۳ آبان ماه درگذشت و پيکرش در گورستان رباط کريم نزديک محل زندگيش به خاک سپرده شد.

گوهرعشقی به کمپين گفت:« روزی که قاتل ستار را به من نشان دادند، من به همراه دخترم و وکيل مان در اتاق آقای بازپرس بوديم. چهار نفر را آوردند که سه نفر آنها به دليل قصور در خدمت از اتاق بيرون رفتند و يک نفر در اتاق ماند که ما حتی نامش را هم چند روز پيش فهميديم. گفتند که او مقصر اصلی و قاتل ستار است. من از او پرسيدم که ستارم چطور مرد؟ و او گفت که ستار من را مسخره می کرد و من او را می زدم. آنقدر او من را مسخره کرد و من آنقدر او را زدم که از دست رفت. به من قسم می داد که تو را به مرتضی علی او را ببخشم حالا نمی دانم چطور يکباره کيفرخواست به قتل شبه عمد تبديل شد.» گوهرعشقی گفت:«نام قاتل پسرم، اکبر تقی زاده است.

مادر ستار بهشتی با اظهار اينکه وکيل آنها به کيفرخواست صادره اعتراض کرده است، گفت:« متاسفانه به وکيل مان گفته اند که به اعتراض کيفرخواست در دادگاه رسيدگی می کنند.»

گوهر عشقی در مورد خواسته اش از رهبر ايران گفت:« من ديه نمی خواهم تنها خواسته ام اين است که دادگاهی علنی و عادلانه برای قتل ستار برگزار شود. ستار من که از دستم رفت اما ديگر نمی خواهم ستار ديگری پرپر شود و خانواده ديگری به داغ بنشيند. ما همه تهديدها و فشارها را در حدود يکسال تحمل کرديم تا دادگاه عادلانه ای برگزار شود اما الان نگران هستيم که هر لحظه پرونده بسته شود. اينها انگار می خواهند تمام تلاش شان را بکنند تا قاتل مجازات نشود.»

کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران در گزارشی که که در ۱۹ آبان ۱۳۹۱ منتشر کرد به نقل از يکی از بستگان بهشتی که جنازهٔ او را ديده بود نوشت: «روی سرش فرورفتگی بزرگی بوده و روی سرش گچ کشيده بودند. صورتش باد کرده بوده‌است. به محض اين که بند کفن را باز کردند از کنار زانوی راستش به کفن خون زده و کفن کاملاً خونی شده‌است. علائمی از کالبد شکافی هم روی بدنش بوده‌است.»

همچنين ۴۱ نفر از زندانيان سياسی زندان اوين در نامه ای اعلام کردند که ستار بهشتی روزهای ۱۰ و ۱۱ آبان ۱۳۹۱ در بند ۳۵۰ اوين بوده و آثار شکنجه روی قسمت های مختلف بدنش مشهود بود.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016