دوشنبه 6 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نتانياهو: ايران قادر است ظرف چند هفته اورانيوم ۹۰ درصد توليد کند

• نخست‌وزير اسرائيل گفت که ايران قادر است در طول چند هفته اورانيوم با غنای پايين خود را تا ۹۰ درصد، يعنی حدی که برای توليد بمب کافی است، غنی سازد. او تأکيد کرد که فشار بر ايران بايد همچنان ادامه يابد.

دويچه وله ـ بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اسرائيل، روز يکشنبه (۲۷ اکتبر/ ۵ آبان) در جلسه هفتگی اعضای دولت خود در بيت‌المقدس دست کشيدن ايران از غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانيوم را "بی‌اهميت" خواند و گفت‌، ايران می‌تواند تنها در عرض چند هفته اورانيوم با غنای پايين خود را در حد بالا غنی ‌سازد.

به عقيده نخست‌وزير اسرائيل، آنچه که در اين مقوله شايان اهميت است "پيشرفت‌های فنی" ايران است که اين کشور را قادر می‌سازد بتواند "طی چند هفته اورانيوم ۳ و نيم درصدی خود را به اورانيوم ۹۰ درصدی تبديل سازد".



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نتانياهو ادامه داد: «فشار بر ايران که به غنی کردن اورانيوم در طول مذاکرات همچنان ادامه می‌دهد بايد شدت گيرد.»

جديدترين دور مذاکرات هسته‌ای ايران با گروه "پنج به علاوه يک"، شامل آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين، روسيه و آلمان در روزهای ۱۵ و ۱۶ اکتبر (۲۳ و ۲۴ مهر) در ژنو سوئيس برپا شد. قرار است دور بعدی در روزهای ۷ و ۸ نوامبر (۱۶ و ۱۷ آبان) در ژنو برگزار شود.

اسرائيل بارها عليه سياست هسته‌ای دولت حسن روحانی، ‌رئيس جمهور جديد ايران، هشدار داده و او را "گرگی در لباس ميش" خوانده است. اسرائيل همچنين تأکيد کرده که اگر ايران به برنامه هسته‌ای خود ادامه دهد نمی‌تواند از چنگ تحريم‌های اقتصادی‌ای که اين کشور را تا پای ميز مذاکره کشانده خلاصی يابد.

به گفته اسرائيل‌، ايران برای رفع تحريم‌ها بايد به چهار خواسته پاسخ گويد: اين کشور بايد غنی‌سازی اورانيوم را متوقف سازد، ذخاير اورانيوم غنی‌شده را از کشور خارج سازد، تأسيسات اتمی زيرزمينی فردو را تعطيل کند و کار راکتور پلوتونيوم را متوقف سازد.

اسرائيل همچنين تأکيد کرده است که حق حمله يک‌جانبه به ايران را اگر ضرورت ايجاب کند برای خود محفوظ می‌دارد تا جلوی دست‌يابی اين کشور به بمب هسته‌ای را بگيرد.

"غنی‌سازی ۲۰ درصدی متوقف نشده است"

سخنان نخست‌وزير اسرائيل پس از انتشار اظهارات علاءالدين بروجردی، رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی، بيان می‌شود. به گزارش ايرنا، بروجردی روز شنبه (۴ آبان / ۲۶ اکتبر) گفت، ايران غنی کردن اورانيوم تا سطح ۲۰ درصد را متوقف نساخته است.

او اين سخنان را در رد اظهارات حسين نقوی حسينی، از ديگر نمايندگان مجلس، ايراد کرده بود. نقوی پيش از آن گفته بود که غنی‌سازی اورانيوم تا غنای ۲۰ درصد متوقف شده است. نقوی در توضيح گفته خود آورده بود: «صنعت اتمی کشور به اورانيوم با خلوص ۲۰ درصد برای تأمين سوخت راکتور پژوهشی تهران نياز دارد، اما اين مرکز اينک سوخت به اندازه کافی دارد و ديگر نيازی به توليد آن نيست.»

هر دوی اين نمايندگان از اعضای کميسيون سياست خارجی مجلس هستند. اين کميسيون به صورت منظم در جريان فعاليت‌های اتمی ايران قرار می‌گيرد اما به طور مستقيم در تصميم‌گيری‌ها شرکت ندارد.

علاء‌الدين بروجردی همچنين تأکيد کرده است که "در هيچ شرايطی امکان ندارد غنی‌سازی در ايران متوقف شود".

به نوشته خبرگزاری مهر، بروجردی روز شنبه (۴ آبان) تصريح کرد که "فردو هرگز بسته نخواهد شد". او همچنين با اشاره به نزديک شدن ۱۳ آبان، سالروز اشغال سفارت آمريکا در تهران، گفت که شعار مرگ بر آمريکا امسال پررنگ‌تر از سال‌های پيش خواهد بود.

او اضافه کرد: «اين شعار با چهارتا مذاکره تغيير نمی‌کند چرا که هنوز آمريکا سياست‌های خصمانه خود را بر عليه ايران دارد و کنگره بودجه‌ای را برای توطئه در ايران تصويب می‌کند و مرگ بر آمريکا حداقل کاری است که ما می‌توانيم در مقابل دشمنی‌های آمريکا انجام دهيم.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016