سه شنبه 7 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اعدام ۱۶ زندانی بلوچ تأکيدی بر تداوم سياست دولتی ايجاد وحشت

فدراسيون بين‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران (عضو فدراسيون) در بيانيه مشترکی ضمن محکوم کردن اعدام ۱۶ زندانی بلوچ به تلافی حمله مسلحانه شورشيان بلوچ در سراوان سيستان و بلوچستان و کشتار تأسف‌بار۱۴ مرزبان، گفته‌اند اين زندانيان ربطی به حمله مسلحانه سراوان نداشتند و اعدام آن‌ها نقض فاحش حقوق بين المللی است. اين دو سازمان مدافع حقوق بشر همچنين گفته‌اند اجرای مجازات اعدام در ايران به طور آشکار در ماه‌های اخير افزايش يافته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ايران/مجازات اعدام

اعدام ۱۶ زندانی بلوچ تاکيدی بر تداوم سياست دولتی ايجاد وحشت

http://www.fidh.org/article14179

پاريس، ۶ آبان ۱۳۹۲ (۲۸ اکتبر ۲۰۱۳). روز ۴ آبان ۱۶ زندانی بلوچ به تلافی حمله مسلحانه روز ۳ آبان شورشيان بلوچ در سراوان در جنوب شرقی ايران به سرعت اعدام شدند.

عبدالکريم لاهيجی، رييس فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر، گفت: «اعدام تلافی جويانه ۱۶ زندانی بلوچ در روز شنبه، به انتقام جويی از کشتار تاسف بار۱۴ مرزبان، نقض فاحش حقوق بين المللی است. اين اعدام ها به ويژه از اين نظر تکان دهنده است که اين زندانيان بلوچ حتا ارتباطی با حمله شورشيان نداشتند.»

او افزود: «اين اعدام ها نظر ما را تاييد می کند که وضعيت حقوق بشر در ايران از زمان روی کار آمدن حسن روحانی تغييری نکرده است.»

محمد مرزيه، دادستان زاهدان، مرکز استان، تاييد کرد که اعدام ها به تلافی مستقيم حمله ای انجام شده که به کشته شدن ۱۴ مرزبان انجاميد. خبرگزاری فارس يک روز پس از اعدام ها گزارش داد که تنها ۸ تن از ۱۶ نفر اعضای گروه شورشی «جندالله» (ارتش الله) و ۸ تن ديگر قاچاقچی مواد مخدر بوده اند.

چند تن از زندانيان از سال ۱۳۸۹ در زندان به سر می بردند و گويا شکنجه شده بودند. بنا به گزارش ها، بعضی از ـ يا شايد همه ـ اين زندانيان از موازين دادرسی قانونی محروم بودند و در محاکمه ناعادلانه بدون داشتن وکيل به اعدام محکوم شده بودند. اعدام ها درحدود ۱۲ـ۱۰ ساعت پس از حمله انجام شد. بدين ترتيب، مسئولان حتا مقررات جاری را رعايت نکردند که آنها را ملزم می کند حداقل ۴۸ ساعت پيش مسئولان مربوطه و وکيل قربانی را از زمان اجرای اعدام مطلع کنند.

به علاوه، دو زندانی سياسی کُرد، حبيب الله گلپری پور و رضا اسماعيلی (مشهور به الهام مامدی)، که به اتهام محاربه محکوم شده بودند، در روزهای ۳ و ۴ آبان در استان آذربايجان غربی اعدام شدند.

اجرای مجازات اعدام به طور آشکار در ماه های اخير افزايش يافته است و هم اکنون در آخر ماه ميلادی اکتبر (اوايل آبان ماه) از حداقل تعداد ثبت شده در سراسر سال ۲۰۱۲ فزون تر شده است. با آهنگ کنونی، تعداد اعدام ها تا پايان سال جاری ميلادی در دسامبر مسلما به مراتب فراتر از ۶۰۰ مورد خواهد رفت.


اطلاعات پيشينه ای در باره اعدام های هدفمند

جوامع قومی در ايران، از جمله آذری ها، بلوچ ها، ترکمن ها، کُردها، و عرب ها، در بهره مندی از از حقوق سياسی، مدنی، اقتصادی و فرهنگی خود با تبعيض روبرو هستند. فعالان سياسی و فرهنگی جوامع قومی اغلب پس از دستگيری و آزار خودسرانه مورد شکنجه قرار می گيرند و در دادگاه های غيرقانونی انقلاب اسلامی قربانی محاکمه های به شدت ناعادلانه می شوند.

اين فعالان در بعضی موارد به همکاری با گروه های مخالف فعال در خارج از کشور و محاربه متهم و به اعدام محکوم می شوند. به ويژه عرب ها در استان جنوبی خوزستان، بلوچ ها در جنوب شرقی و کُردها در غرب ايران به ميزان نامتناسبی قربانی اعدام بوده اند.

مسئولان در گذشته نيز از اعدام های تلافی جويانه دسته جمعی عليه زندانيان بلوچ استفاده کرده اند، برای نمونه در آذر ماه ۱۳۸۹ که ۱۱ زندانی بلوچ در پی انفجار در مسجدی در بندر چابهار اعدام شدند. در تاريخ ۶ آبان ۱۳۹۲، حداقل ۲۰ فعال کُرد محکوم به اعدام هستند. علاوه بر حداقل ۸ فعال عرب که در سال ۱۳۹۰ و حداقل ۴ فعال عرب که در سال ۱۳۹۱ اعدام شدند، بنا به گزارش ها احکام اعدام ۹ فعال ديگر تاکنون در سال ۱۳۹۲ تاييد شده است.

برای اطلاعات بيشتر، نگاه کنيد به: مجازات اعدام در ايران ـ سياست دولتی ايجاد وحشت:
http://www.fidh.org/article14113

ــــــــــــــــــــــــــ
فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر:
FIDH: Arthur Manet/ Audrey Couprie: press@fidh.org

جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران:
LDDHI: lddhi@fidh.org; www.facebook.com/lddhi.fidh

ـــــــــــــــــــــــــــ
League for the Defence of Human Rights in Iran (LDDHI) - FIDH member
جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران
LDDHI
عضو فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر
فيس بوک
http://www.facebook.com/lddhi.fidh
E-mail: lddhi(at)fidh.org
يا lddhi.fidh(at)gmail.com
Twitter: @fidh_fa
صفحه ايرانِ فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر
FIDH Iran Page: http://www.fidh.org/-Iran,228-


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016