سه شنبه 7 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سخنگوی وزارت خارجه: احمد شهيد به پاسخ‌های ايران توجهی نکرد، نصب بيلبوردهای صداقت آمريکايی غيرقانونی بود

ايسنا ـ سخنگوی وزارت خارجه از سفر معاون وزير کشور به پاکستان برای پيگيری موضوع حادثه تروريستی سراوان خبر داد.

به گزارش خبرنگار سياسی خارجی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، مرضيه افخم صبح سه‌شنبه در کنفرانس خبری هفتگی خود با خبرنگاران با اشاره به حادثه تروريستی سراوان گفت: اين حادثه اقدامی شرورانه، تروريستی و مايه تاسف بود و وزارت خارجه به طور سريع کاردار پاکستان را دعوت و يادداشت اعتراضی خود را ارائه کرد.

او افزود: در عين حال مراتب پيگيری اجرای تفاهم‌نامه امنيتی در دستور کار است. موضوع استرداد مجرمان را در اين باره دنبال می‌کنيم. مقامات پاکستان هم ضمن محکوم کردن اين اقدام در مذاکراتی که سفير کشورمان با معاون وزارت خارجه پاکستان داشت اين نکته را اعلام کردند. آن چه که مسلم است اين است که پديده تروريسم نياز به توجه جدی همه کشورها دارد اميدواريم با همکاری و عزم جدی همه کشورها اين پديده شوم ضد بشری کنترل شود و شاهد محو آن باشيم.

افخم گفت: در اين باره همکاری و گفت‌وگوی نزديکی ميان وزارت خارجه و وزارت کشور در جريان است و به‌زودی معاون وزير کشور سفری به پاکستان برای پيگيری اين موضوع خواهد داشت. ما خواهان اين هستيم که اين اشرار شناسايی شوند و دولت پاکستان با پيگيری‌هايی که خواهد کرد آن‌ها را شناسايی و دستگير خواهد کرد و براساس توافق‌نامه استرداد مجرمين آن‌ها را تحويل ايران دهد و امکان مجازات آن‌ها فراهم شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


افخم تاکيد کرد: مبارزه با تروريسم نيازمند همکاری جدی و عزم مشترک همه کشورهاست.

وی در پاسخ به پرسش ديگری درباره اخبار منتشر شده درباره راه‌اندازی خط مستقيم پرواز ايران به آمريکای شمالی و کانادا گفت: موضوع ايجاد تسهيلات برای اتباع ايرانی و گردشگران پس از پايان سفر آقای روحانی به نيويورک مورد توجه قرار گرفت و عزم آقای رييس‌جمهور بر اين است که تسهيلاتی برای اتباع ايرانی در اين باره برقرار شود و در زمينه‌های مختلف مسائل و مشکلات ايرانی‌ها برطرف شود. يکی از بحث‌ها بحث پرواز مستقيم ميان ايران و آمريکاست. اين بحث نيازمند بررسی موضوعات فنی و اجرايی است و به محض اين که دستگاه‌های مربوط به نتايج قابل اجرايی در اين باره برسند اميدواريم اين امکان برای تسهيل تردد فراهم شود.

خبرنگار ديگری درباره مذاکرات روز گذشته سيدعباس عراقچی، معاون حقوقی و بين‌الملل وزير امور خارجه و يوکيا آمانو، مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی و ارزيابی ايران در اين باره پرسيد که افخم پاسخ داد: دومين دور از مذاکرات ايران و آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در دولت يازدهم از روز گذشته در وين آغاز شد. اين دوازدهمين دور از مذاکرات ايران و آژانس در طول دو سال گذشته است. ايران همواره بر همکاری با آژانس تاکيد داشته و نهايت تلاش خود را برای شفاف‌سازی و رفع ابهامات و پاسخگويی به سوالات انجام داده است. در دولت جديد و متناسب با رويکردی که در مذاکرات با ۱+۵ داشتيم نيازمند اين بوده و هستيم که اين مذاکرات و رويکرد جديد خود را در تعاملات ايران و آژانس هم نشان دهد. در اين چارچوب سفر آقای عراقچی به وين و گفت‌وگو با آمانو تنظيم شد. ايران اميدوار است که اين رويکرد جديد تقويت کننده و تسهيل کننده مسير همکاری‌های ايران و آژانس باشد و در روندی که پاسخگوی سوالات و ابهامات است چشم‌انداز همکاری‌های بيش‌تر و مذاکرات مثبت بين ايران و آژانس را برقرار کند.

او ادامه داد: دو طرف مذاکرات را مفيد و سازنده خواندند؛ در عين حال اميدواريم براساس پيشنهاداتی که به آژانس ارائه شده برای چگونگی تداوم مذاکرات و رفع ابهامات نتايج خوبی به دست آوريم و امروز در پايان اين گفت‌وگوها اولين نشانه‌های اين تعامل جديد را شاهد باشيم.

سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان درباره سفر ظريف، وزير امور خارجه به آفريقای جنوبی که قرار است در پايان اين هفته انجام شود نيز گفت: يازدهمين اجلاس کميسيون مشترک همکاری‌های ايران و آفريقای جنوبی ۹ آبان در آفريقای جنوبی برگزار می‌شود. امروز و فردا گروه‌های کارشناسی مربوط به کميته‌های سياسی، اقتصادی، فرهنگی و انرژی فعاليت‌های خود را آغاز کرده‌اند. نمايندگان دستگاه‌های دولتی مذاکرات را دنبال می‌کنند نتايج مذاکرات به اجلاس وزيران که با رياست وزيران خارجه دو کشور برگزار می‌شود ارائه می‌شود. هم‌زمان با يازدهمين اجلاس کميسيون همکاری‌های اقتصادی دو کشور مجمع تجاری ايران و آفريقای جنوبی که با شرکت نمايندگان بخش خصوصی دو کشور دنبال می‌شود در آفريقای جنوبی برگزار می‌شود.

وی افزود: همکاری‌های خوبی ميان دو کشور وجود دارد. براساس برنامه‌ها و تفاهم‌های دو کشور تا کنون نزديک به ۸۰ سند ميان دو کشور به امضاء رسيده است و برنامه اجرايی ميان دو کشور را تعريف کرده است. اميدواريم اين دور از گفت و گوها نيز به تقويت همکاری‌ها بين دو کشور بيانجامد.

افخم هم‌چنين درباره سفر وزير خارجه به ترکيه نيز گفت: قرار است آقای ظريف در پايان سفر به آفريقای جنوبی براساس دعوتی که موسسه تاگوآش ترکيه از وی به عمل آورده برای شرکت در کنفرانس بين‌المللی امنيت صلح که توسط اين موسسه برگزار می‌شود، به ترکيه سفر کند. در اين سفر ايشان ديدارهايی با رييس‌جمهور، نخست وزير و همتای ترکی خود خواهد داشت.

حوزه اختيار کاردار غيرمقيم ايران در انگليس تعيين می‌شود
به گزارش ايسنا، سخنگوی وزارت خارجه ايران هم‌چنين درباره مشخص شدن کاردار غيرمقيم ايران و انگليس که برای ارتقای روابط دو کشور مورد توافق قرار گرفته بود نيز گفت: زمانی که اين موضوع نهايی شود درباره آن اطلاع‌رسانی خواهيم کرد.

او توضيح داد: کاردار غير مقيم ميان دو کشور تردد می‌کند و در زمان استقرار در محل ماموريت خود موظف به انجام امور مختلفی که در حوزه روابط دو جانبه است خواهد بود. از اين جهت کاردار غير مقيم به صورت دائمی در محل ماموريت خود مستقر نيست. البته حيطه و حوزه اختياراتش هم در يک سطح مشخصی تعيين می‌شود.

خبرنگار ديگری پرسيد در ادامه اقدامات ضد ايرانی آمريکا، يک ايرانی به اتهام خريد موشک و بالگرد از استونی به آمريکا مسترد شده است، ايران چه پيگيری‌هايی برای وضعيت وی انجام داده است؟ که افخم اظهار کرد:‌ اين موضوع هنوز از طريق کانال‌های رسمی به ما اعلام نشده است در عين حال اخبار مربوط به آن را دنبال می‌کنيم. در حال بررسی صحت اين موضوع هستيم. در صورت ثابت شدن اين مساله طبعا اقدامات را دنبال خواهيم کرد تا دسترسی‌های کنسولی به اين فرد برقرار شود.

خبرنگار ديگری درباره اظهارات اخير مقامات عربستانی درباره بهبود روابط ايران و غرب و به ويژه آمريکا پرسيد که سخنگوی وزارت خارجه توضيح داد: اين موضوع بيش‌تر در حوزه رسانه‌ها مطرح شده است و در حوزه رسانه‌های عربی هم شاهد چنين گمانه‌زنی‌هايی بوده‌ايم که محافل مختلف به صورت متعدد تحليل‌هايی درباره آن داشته‌اند. بخش زيادی از اين مطالب و پردازش آن‌ها در حوزه رسانه کاری طبيعی است. آن چه که مسلم است اين است که بهبود روابط ما با ديگر کشورها عليه منافع هيچ کشوری نيست و اين اصل مسلم است که بسياری از کشورها به آن پايبند هستند. طبعا در اين مورد خاص اگر گمانه‌زنی رسانه‌ها مبتنی بر اين موضوع است بايد اين اطمينان را بدهيم که هرگونه تغييری در رويکرد ما با يک کشور به معنی تغيير در رويکرد با همکاری‌ها با کشورهای ديگر نيست.

وی اضافه کرد: آن چه که در حوزه مناسبات دولت‌های ديگر با کشورهای ثالث است قطعا بايد خود آن‌ها اين موضوعات را تنظيم کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه درباره برخی اظهارات منتشر شده به نقل از وندی شرمن، معاون وزير خارجه آمريکايی‌ها درباره اين که "فريبکاری در دی ان ای ايرانی‌ها وجود دارد"، گفت: مقامات آمريکايی در اين باره اعلام کردند که سوءتفاهمی رخ داده و اين اظهارات دقيق منعکس نشده است. بايد اظهارات واقع‌بينانه و مبتنی بر احترام به ملت ايران باشد و بر آن تاکيد داريم. اميدواريم اين صداها شنيده شود و رويکردها واقعی باشد و به تحولات ايران هم واقع‌بينانه و با اظهارات سنجيده پرداخته شود.

منابع گزارش‌های احمد شهيد کاملا مغرض هستند
او هم‌چنين درباره گزارش اخير احمدشهيد، گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل نيز، گفت: لحن آقای احمد شهيد در ارائه گزارشش ملايم‌تر از متنی که از اين گزارش در رسانه‌ها منتشر شده بود. اما پاسخی که داده‌ايم پاسخ به اصل گزارش و گزارشی مکتوب بود.

وی ادامه داد: متاسفانه اين گزارش رويکرد سياسی را دنبال می‌کند و منابع اين گزارش نيز از منابعی بوده است که نسبت به تحولات در ايران کاملا مغرض هستند. مستنداتی که ايران در موارد گذشته در پاسخ به سوال‌ها و ابهام‌ها ارائه کرده در تهيه گزارش ديده نشده است و بنابراين تداوم اين رويکرد و اين که يک سويه و بدون توجه به روند تحولات و واقعيات ايران موضوعات حقوق بشری طرح و به جامعه بين‌المللی ارائه شود، جای تاسف بسيار است. اميدواريم اين رويکرد سياسی و مغرضانه تغيير کند و متناسب با تحولات واقعی جامعه ايران که يکی از روشن‌ترين آن تحولات برگزاری انتخابات رياست جمهوری گذشته بوده است که با مشارکت بالای مردمی بود مد نظر قرار گيرد. متاسفانه در گزارش آقای احمد شهيد هيچ گونه توجه و اشاره‌يی به اين حضور مردمی و فضای انتخاباتی ايران نشده است.

خبرنگار ديگری درباره اخبار منتشر شده در رسانه‌ها درباره تمايل آمريکا و غرب برای کاهش تحريم‌ها عليه ايران و توافق کنگره و دولت آمريکا در اين باره پرسيد که سخنگوی وزارت امور خارجه پاسخ داد:‌ اخبار ضد و نقيضی در اين باره منتشر شده است اما در عين اميدواريم شاهد رويکرد جدی و عزم سياسی برای شکل‌گيری روند واقع‌بينانه در تعامل با ايران باشيم و اظهارات به حوزه عمل و اجرا برسد. چنان چه اين اخبار و اظهارنظرهای اوليه مستند بر تصميمی باشد اين نشانگر اين است که اراده سياسی برای شکل‌گيری و ورود به فضای جديد وجود دارد. درعين حال ما پس از هر گونه اظهارنظر رسمی صحبت‌های دقيق‌تر و بيش‌تری را در اين باره خواهيم داشت.

افخم درباره سفر اخضر ابراهيمی، نماينده مشترک دبيرکل سازمان ملل و اتحاديه عرب در امور سوريه به تهران نيز گفت: اخضر ابراهيمی برای زمينه‌سازی درباره برگزاری نشست "ژنو ۲" به تهران سفر کرد و ديدارهای متعدد و بسيار خوبی با مقامات کشورمان داشت. رويکرد و نگاه ايران به حل سياسی موضوع سوريه رسيدن به يک راه‌حل پايدار و با در نظر گرفتن نقش مردم سوريه و حق آن‌ها در تعيين سرنوشت خودشان مبانی و چارچوب‌های رويکرد ماست.

او گفت: اخضر ابراهيمی بر حضور ايران در نشست "ژنو ۲" تاکيد کرد و اين نشانگر اين واقعيت است که اگر قرار است راه‌حلی پايدار و واقع‌بينانه در سوريه شکل گيرد بايد تمامی عوامل و حوزه‌هايی که امکان تاثيرگذاری بر شکل‌گيری راه‌حل را دارند در اين نشست حضور داشته باشند و ايران به عنوان کشوری که از ابتدای شکل‌گيری اين بحران مخالف هر رويکرد نظامی بوده است و خواهان راه‌حل سياسی بوده، يکی از مترقی‌ترين ديدگاه‌ها را داشته است به مرور زمان و با پيشرفت گفت‌وگوها اين ديدگاه واقع‌بينانه ابعاد مثبت خود را نشان می‌دهد. بنابراين تمايل کشورها برای حضور ايران نشان دهنده تصميم آن‌ها برای لزوم تعامل با ايران است و اميدواريم بحران سوريه که عوامل مختلفی در پيچيده شدن بحران آن تاثير داشته به سمت واقع‌بينی و استفاده از همه ظرفيت‌ها حرکت کند.

خبرنگار ديگری پرسيد پيشنهاد ايران به آمانو و آژانس بين‌المللی انرژی اتمی چه بوده است؟ که افخم گفت: مذاکرات امروز در ژنو ادامه دارد. اجازه دهيد هرگونه تاثيری بر ادامه کار همکاران در وين نداشته باشيم. اميدواريم پيشنهاداتی که برای ايجاد زمينه بهتر همکاری با آژانس ارائه کرديم آثار اوليه خود را در مذاکرات امروز نشان دهد.

وی هم‌چنين درباره ترکيب هيات کارشناسی ايران در مذاکرات با ۱+۵ که قرار است فردا چهارشنبه در وين آغاز شود، اظهار کرد: اين مذاکرات يکی از تفاهم‌های نشست قبلی در ژنو بود که قرار شد مباحث به صورت جزيی‌تر بررسی شود. از طرف ايران آقای بعيدی‌نژاد رييس هيات ايرانی خواهد بود و از حوزه‌های مربوط به سازمان انرژی اتمی، بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت کارشناسانی که کاملا جزييات روندها را در اختيار دارند در اين گروه حضور خواهند داشت. اين مذاکرات دو روزه در وين دنبال خواهد شد. مباحث کارشناسی بسيار ريز و جزيی است که انتشار آن در مراحل ابتدايی هيچ ارزشی در حوزه خبر ندارد زيرا بايد بحث‌های کارشناسی به جمع‌بندی برسد که قابل ارائه به مسوولان بالاتر باشد. اميدواريم روندها و رويکردهايی که شروع شده و ايران کاملا جدی مصمم به اجرای آن است و از سوی طرف مقابل نيز چنين عزمی مشاهده کرده‌ايم، به خوبی دنبال شود.

در اعتماد مردمی نسبت به گروه مذاکره کننده و هيات ديپلماسی ترديد ايجاد نشود
خبرنگار ديگری درباره نصب بيلبوردهايی با عنوان "صداقت آمريکايی" در شهر تهران و با تصاويری درباره مذاکره ايران و آمريکا و انتظار دستگاه ديپلماسی کشورمان از مسوولان و مردم قبل از مذاکرات با ۱+۵ پرسيد که افخم پاسخ داد: هر رويکرد و سياستی که اعمال می‌شود طبعا موافق ۱۰۰ درصدی نخواهد داشت اما آن چه که اهميت دارد و رييس‌جمهور نيز به آن اشاره کرده است اين است که مخالفت‌ها در چارچوب قانون و براساس رعايت اصول بازی سياسی باشد. چنان چه براساس قانون و رعايت اين اصول هرگونه مخالفتی صورت گيرد و نقدها در اين چارچوب‌ها انجام شود همواره اين نقدها شنيده خواهد شد. قطعا نظرات کسانی که ديدگاه‌های مخالفی دارند شنيده می‌شود. اميدواريم مسير اظهارنظرها به سمت تامين منافع ملی باشد. به اعتماد مردمی نسبت به گروه مذاکره کننده و هيات ديپلماسی ايجاد ترديد نشود و رسيدن به اين مسير نيازمند کار جمعی است. رسانه‌ها مسووليت دارند که اعتماد مردمی نسبت به آن چه که در حوزه سياسی در حال انجام است خلل و خدشه‌يی وارد نشود. تحليل‌گران و گروه‌ها نيز در چارچوب قانون و براساس مبانی مشخص فعاليت کنند و به سمت شکل‌گيری بازی زيبای سياسی پيش رويم که در آن همه گروه‌ها منافع ملی را مقصد اقدامات خود بدانند.

وی درباره نامه اتحاديه اروپا به بيش از ۱۲ شرکت مبنی بر اين که بحث تحريم‌ها با ايران هم‌چنان حفظ شود، اظهار کرد: اخبار مختلفی در اين باره منتشر می‌شود که تصميم‌گيری و اعلام نظر منوط به نظر مراجع رسمی اين کشورهاست؛ اما در عين حال بايد در نظر داشت رويکرد شکست خورده‌يی در گذشته اعمال شد که بحث فشار و مذاکره بود. اميدواريم طرف‌های مذاکره کننده مجددا به اين رويکرد شکست خورده روی نياورند چرا که ناکارآمدی خود را نشان داده است و طبعا نگاه‌هايی که بايد دنبال شود نگاه به آينده است. ما مذاکره برای نتيجه را مطرح کرده‌ايم. البته در مذاکرات گذشته ما با ۱+۵ شاهد رويکرد مذاکره برای مذاکره نبوديم. اميدواريم اين مباحث صرفا در حوزه خبر و رسانه بماند و آن‌ها که به دنبال رويکرد ناکارآمد گذشته هستند خود را با مسير جديد و تعامل ميان دو طرف برای رسيدن راه‌حل عادلانه، منطقی و مبتنی بر رفع نگرانی‌های متقابل با تامين حقوق کامل هسته‌يی ايران تطبيق دهند.

مالزی هنوز رواديد فرودگاهی ۱۴ روزه برای ايرانيان صادر می‌کند
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش ايسنا درباره اخبار منتشر شده مبنی بر ايجاد محدوديت برای صدور ويزا برای ايرانی‌ها در مالزی و اندونزی گفت: آخرين اخباری که از نمايندگی‌ها در اين باره دريافت کرديم اين بود که تغييری در مقررات و قوانين مربوط به ايرانی‌ها ايجاد نشده است. کماکان مطابق مقررات پيشين کارها دنبال می‌شود. در مورد مالزی اين نکته سوءتفاهمی ايجاد کرده است که براساس تفاهمی که پيش از اين بين ايران و مالزی وجود داشت رواديد فرودگاهی ۱۴ روزه صادر می‌شد که مقامات مالزيايی به ابتکار خود و داوطلبانه خواستند اين رواديد را سه ماهه کنند؛ اما اکنون مقامات مالزی اين مساله را به تفاهم اوليه برگرداندند. بنابراين اين اقدام به معنی نفی تفاهم‌ها و قراردادهای بين دو کشور نيست.

مذاکرات ايران و آژانس بايد جدول زمانی داشته باشد
وی در پاسخ به سوال ديگر ايسنا درباره اين که آيا ايران در مذاکراتش با آژانس بين‌المللی انرژی اتمی مانند مذاکرات با ۱+۵ قائل به زمان‌بندی و گفت‌وگو در چارچوب زمان مشخص است؟ پاسخ داد: ما در اين مذاکرات خواهان اين هستيم که گفت‌وگوها به نتيجه برسد. يکی از موضوعات مهم در اين رابطه بحث زمان است. اگر زمان گفت‌وگوها کاملا باز بماند امکان سست شدن اراده‌ها و شکل‌گيری ابعاد ديگری که در روند مذاکرات اخلال ايجاد کند، وجود دارد و حتی اراده دو طرف از سوی طرف مقابل مورد سوال قرار گيرد. بنابراين به عنوان يکی از مبانی و اصولی که در رويکرد جديد ايران لحاظ شده بحث تعيين جدول زمانی است که اميدواريم در کوتاه‌ترين زمان مسائل پيش رود که بايد در تفاهم‌های دو طرف تعيين شود. از نظر ما جدول يک زمانی‌ که کمک کند مذاکرات هر چه زودتر به نتيجه برسد نشانه‌يی بر جديت و عزم سياسی برای حل مشکل است.

نصب بيلبوردهای صداقت آمريکايی غيرقانونی بود
او در پاسخ به پرسش ديگری درباره اين که آيا وزارت خارجه بررسی کرده است که چه کسی بيلبوردهايی با عنوان "صداقت آمريکايی" را در معابر شهر تهران نصب کرده است؟ گفت: پيش از اين که وزارت خارجه درگير اين موضوع شود شهرداری تهران و نهادهای داخلی موضوع را بررسی کردند که کار غيرقانونی صورت گرفته بود و هماهنگی‌های لازم درباره نصب آن‌ها انجام نشده بود. در عين حال اميدواريم همه اظهارنظرها و طرح ديدگاه‌ها مبتنی بر چارچوب قانونی و با رعايت اصول و احترام به موضوع اعتماد مردم به گروه مذاکره‌کننده باشد اگر اين چارچوب‌ها در نقدها مورد توجه قرار گيرد همه امکان اظهارنظر و نقد را دارند و مسيری که برای گفت‌وگوها تنظيم شده هم ادامه پيدا خواهد کرد. اميدواريم اقدام در چارچوب قانون بيش از گذشته مورد توجه قرار گيرد و همه نهادهای ذی‌ربط هم براين اساس به مسووليت‌های خود عمل کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه هم‌چنين درباره آخرين پيگيری‌ها و اقدامات انجام شده درباره وضعيت امام موسی صدر گفت: موضوع ربوده شدن امام موسی صدر و تعيين سرنوشت وی از موضوعاتی است که دستگاه ديپلماسی همواره در اين سال‌ها موضوع را به دقت پيگيری کرده و مورد تاکيد داشته است. کميته‌ای برای پيگيری اين موضوع از سوی دولت لبنان تشکيل شده و تماس‌ها از طرق مختلف برقرار است و محافل رسمی آن را دنبال می‌کنند. در عين حال خانواده امام موسی صدر هم پيگير اين موضوع هستند. اين مجموعه تلاش‌ها ادامه دارد. اين موضوع را کماکان در گفت‌وگو با مسوولان لبنانی و ليبيايی و تمامی منابع مختلفی که می‌توانند به تعيين سرنوشت وی کمک کنند با جديت در حال انجام است. اميدواريم به اخبار خوبی درباره تعيين سرنوشت ايشان برسيم.

درباره شنود آمريکا از مسوولان ايرانی اخباری منتشر نشده است
افخم هم‌چنين درباره اخبار و اسناد منتشر شده مبنی بر جاسوسی آمريکا از ۳۵ نفر از مقامات کشورهای مختلف و اين که آيا درباره ايران نيز اين جاسوسی‌ها انجام شده است؟ ‌گفت: يکی از اخبار جنجالی در حوزه بين‌الملل بحث شنودهاست. همان طور که شاهد بوديم رييس‌جمهور برزيل در مجمع عمومی سازمان ملل بيش از نيمی از زمان سخنرانی خود را به بحث شنودها اختصاص داد که نشان از اهميت موضوع برای مجامع و کشورهای مختلف دارد و در روزهای گذشته نيز موضوع شنود مطرح شد به طوری که مقدمات و بحث‌های مختلف هم درباره شکل‌گيری قطعنامه‌يی برای جلوگيری از اين اقدامات از سوی برخی هم‌پيمانان آمريکا دنبال شده است و کشورهای مختلف در اين حوزه اظهارنظر کرده‌اند.

او گفت: درباره شنود از مسوولان ايرانی اخباری منتشر نشده است. ما هم مانند ساير کشورها اين اقدامات را رد می‌کنيم و معتقديم بايد در حوزه ارتباطات سايبری ساز و کارهای جديدی برای پيشگيری از اين اقدامات شکل گيرد. فراگير شدن ناامنی و بی‌قانونی مورد پذيرش هيچ کس نيست. شايد يکی از موارد نادری باشد که جمع زيادی از کشورهای مختلف تلاش دارند درباره آن ساز و کار مشخصی شکل گيرد.

خبرنگاری درباره برخی گمانه‌زنی‌ها درباره حمايت عربستان از گروه‌های تروريستی پرسيد که افخم پاسخ داد: نماينده‌ای از عربستان در مراسم تحليف آقای روحانی حضور داشت. مناسبات ايران و کشورهای عرب منطقه از جمله عربستان سعودی در روندی منطقی در جريان است؛ گرچه معتقديم ظرفيت‌های همکاری به دليل شرايط منطقه و معضلات آن بايد بيش‌تر شود. اين که گفته شد در دولت يازدهم اين اقدام صورت نگرفته است. نگاهی است که بخشی از کارها را کمتر مورد توجه قرار داده است. اميدواريم مسير همکاری‌ها برای گفت‌وگوها بيش‌تر شود و اين علايم را در طرف‌های مقابل نيز دريافت کنيم زيرا پيام دولت يازدهم پيام صلح و همکاری است و استقبال بسيار خوبی در سطح جهان از آن شده است. طبعا در حوزه منطقه اين استقبال بسيار وسيع‌تر است زيرا حوزه‌های همکاری بسيار وسيع‌تر است. بايد خوشبينانه به روندی که پيش رو است نگاه کنيم.

وی درباره اظهارات نخست‌وزير مصر درباره اين که حاضر هستيم بين ايران و شورای همکاری خليج فارس درباره رفع تنش‌ها ميانجيگری کنيم، دولت يازدهم برای ارتقاء سطح روابط ايران و مصر چه اقداماتی انجام داده است؟ گفت: مناسبات ايران و کشورهای عربی منطقه مناسباتی عميق است که نيازمند هيچ گونه وساطتی ندارد و اين مناسبات از ماهيت خوب خود برخوردار است. در عين حال برای ارتقای مناسبات نيازمند اقدامات و گام‌های جامع و فراگير هستيم که ابعاد مختلفی دارد. اميدواريم تعاملات هر چه بيش‌تر شود درعين حال برخی سوءتفاهم‌ها و مشکلاتی که از گذشته در روابط بوده است بايد حل شود و اراده جدی طرف مقابل برای حل آن‌ها ديده شود و خود را نشان دهد. طبعا با شکل‌گيری اين فضا می‌شود گام‌های بيش‌تری برداشت و اميدواريم اين نکته مورد توجه قرار گيرد.

خبرنگار ديگری پرسيد با توجه به گفت‌وگوی تلفنی اوباما و روحانی گام بعدی در روابط دو کشور چه خواهد بود؟ افخم پاسخ داد: آن چه که از آن به عنوان تحول تاريخی در روابط ايران و آمريکا ياد می‌شود بايد نتايج خود را به طور اوليه در مذاکرات ايران و ۱+۵ نشان دهد. اين چارچوب تعيين کننده مسيری است که براساس آن می‌شود درباره اقدامات آينده اظهارنظر کرد.

خبرنگار ديگری درباره ارتباطات فرهنگی و مناسبات مردم ايران با منطقه کردستان عراق و ايجاد تسهيلات برای استان‌های کردنشين عراق و اين که آيا مردم اين منطقه برای ورود به ايران احتياج به ويزا ندارند؟ گفت: در چارچوب مناسبات و ارتباطات با منطقه کردستان عراق رايزنی‌هايی انجام می‌دهيم چارچوبی که بخواهد برای آن‌ها فراهم شود در چارچوب تسهيلاتی است که برای اتباع عراقی در نظر گرفته می‌شود در عين حال مذاکرات اوليه‌يی در اين باره آغاز شده که تسهيلات هر چه بيش‌تری برای مجموعه افراد فراهم شود.

ايران با ۱+۵ درباره خطوط قرمز مذاکره نمی‌کند
سخنگوی وزارت خارجه درباره اين که اظهاراتی به نقل از نقوی حسينی، يک عضو کميسيون امنيت ملی مجلس درباره توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانيوم منتشر شد که البته اين اظهارات از سوی بروجردی تکذيب شد و گفته شد اين موضوع از خطوط قرمز ما است، آيا اين واقعا خط قرمز ايران است و يا اين که می‌توان از اين خط قرمز عبور کرد؟ گفت: آقای نقوی حسينی اين اظهارات را تکذيب کرده است. بنا نداريم راجع به جزييات پيشنهادات و مذاکرات صحبت کنيم اما آنچه که ايران در مذاکرات با ۱+۵ دنبال می‌کند گفت‌وگو روی خطوط قرمز نيست و خطوط قرمز در مذاکرات مطرح نيست.

افخم درباره اخبار منتشر شده درباره سفر خالد مشعل به تهران و اين که گفته شده به دليل مشغله‌های زياد دولت ايران اين سفر به تعويق افتاده،‌ گفت: اين سفر صرفا در حد رسانه‌يی مطرح شده است. چنان چه در سطح رسمی و روشن‌تری اين اخبار مطرح شود ما آن را بررسی می‌کنيم. در عين اين که ارتباطات ايران با گروه‌های مقاومت از جمله حماس خوب است و اين گفت‌وگوها همواره می‌تواند در جهت حفظ منافع مردم فلسطين انجام شود و طبعا رفت و آمدها به تقويت همکاری‌ها کمک می‌کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016