شنبه 11 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مطهری: کسانی هستند که حاضرند با سند و مدرک ثابت کنند در انتخابات سال ۸۸ تقلب شد

علی مطهری٬ نماینده مجلس از وجود افرادی خبر داد که حاضرند با سند و مدرک ثابت کنند در انتخابات سال ۸۸ تقلب شده و سپاه پاسداران خواستار تداوم حضور محمود احمدی‌نژاد در قدرت بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دیگربان:آقای مطهری این مطلب را در گفتگویی که روز شنبه (۱۱ آبان) از وی در خبرگزاری فارس منتشر شده بیان کرده و گفته که بسیج و سپاه در انتخابات سال ۸۸ دخالت داشتند.

وی افزوده در آن دوره از انتخابات ۹۰ درصد محافظه‌کاران مخالف ادامه دولت احمدی‌نژاد بودند٬ اما چون معتقد بودند علی خامنه‌ای از نامزدی احمدی‌نژاد حمایت می‌کنند٬ به حامیان رئیس دولت نهم پیوستند.

این نماینده مجلس در بخش دیگری از سخنان خود گفته که حاکمیت در حوادث سال ۸۸ نباید تنها از یک طرف حمایت می‌کرد و باید اجازه می‌داد تا معترضان نیز سخن بگویند.

مهم‌ترین گزار‌ه‌های این گفتگو:

● اکثر اصولگرایان نسبت به مسئله حفظ نظام دید خاصی دارند که به عقیده من دیدگاه درستی نیست. آن‌ها در مسئله حفظ نظام، ضایع شدن حقوق مردم را خیلی مهم تلقی نمی‌کنند. نوع برخوردی که با معترضان سال ۸۸ صورت گرفت این مطلب را تأیید می‌کند.

● معمولا اصولگرا‌ها با مواضع سیاسی‌ام خیلی موافق نیستند و در مسائل فرهنگی اصلاح‌طلبان با مواضع من خیلی موافق نیستند. مخالفت هردو گروه مبنایی است، یعنی اختلاف در بینش و برداشت است.

● برداشت من از اصل ولایت‌فقیه، آزادی بیان و حفظ نظام با برداشت بسیاری از اصول‌گرایان متفاوت است و برداشتم از آزادی‌های اجتماعی با برخی اصلاح‌طلبان متفاوت است.

● فتنه ۸۸ محصول عملکرد همه ما بود نه یک گروه خاص، و ریشه آن هم اعتقاد به مکتب لیبرالیسم نبود، بلکه بی‌عدالتی و قدرت‌پرستی بود.

● من در گروه‌های شناخته شده چنین چیزی نمی‌بینم که به نظام، امام و قانون اساسی بی‌اعتقاد باشند و بخواهند مکتب لیبرالیسم و اباحه‌گری را رواج دهند.

● {در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا امام مخالف آزادی بود؟}: البته در دوره جنگ ممکن است که امام دستوری داده باشند که با آزادی‌ها در شرایط عادی منافات داشته باشد.

● {در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در حوادث ۸۸ به نظر شما لزومی نداشت که محدودیتی ایجاد شود؟}: در فتنه ۸۸ به نظرم نیازی نبود محدودیتی ایجاد شود.

● اعتراض به نتیجه انتخابات و ادعای تقلب وجود داشت که اکثر معترضین صادق بودند. مناظره از عوامل اصلی و جرقه فتنه بود.

● من معتقدم که اگر آقای موسوی و کروبی و احمدی‌نژاد‌‌ همان ما‌های اول به طور همزمان محاکمه علنی می‌شدند، فتنه‌‌‌ همان روز‌ها تمام شده بود اما چون یک طرف دیده نشد و متأسفانه فقط از یک طرف انتقاد شد و به آن‌ها نیز آزادی داده نشد که حرف بزنند.

● از روز بعد انتخابات موسوی و کروبی را به تلویزیون دعوت می‌کردید تا ببینید چه می‌گویند. در مجموع بحران بد مدیریت شد. از دو سه روز قبل از انتخابات افراد ستادشان را بازداشت و یک فضای امنیتی ایجاد کردند. شب انتخابات پیامک‌ها قطع شد، اینترنت را قطع کردند؛ نحوه اعلام نتیجه انتخابات و همه این‌ها شبهه تقلب را تقویت می‌کرد.

● نظام {در حوادث سال ۸۸} نباید از یک طرف دعوا جانبداری می‌کرد، بلکه باید به دو طرف اجازه اظهارنظر می‌دادند و موضوع را به نظر شورای نگهبان موکول می‌کردند و سخت‌گیری، بعد از اعلام نظر شورای نگهبان شروع می‌شد. ولی دیدیم که سخت‌گیری‌ها از چند روز قبل از انتخابات شروع شد. به هرحال شروع فتنه با احمدی‌نژاد بود و او هیزم فتنه را فراهم کرد و موسوی آن را شعله ور کرد.

● اگر عده‌ای به نتیجه انتخابات اعتراض دارند، به جای اینکه باتوم را بلند کنیم و بزنیم، بگوییم حرفتان را بزنید و اجازه تجمع بدهیم تا هیجان پایین بیاید.

● {در پاسخ به سوالی مبنی براینکه در ماجرای ۸۸ قائل به برنامه‌ریزی نبودید؟}: اصلا. اگر برنامه‌ریزی بود، از این طرف بود.

● ما الان افرادی داریم که می‌گویند حاضر هستیم حرف بزنیم و اسناد کافی هم در اختیار داریم. از جمله حرف‌های برخی فرماندهان سپاه که برنامه این بود که قطعاً آقای احمدی‌نژاد انتخاب شود و می‌گویند در هر دادگاهی ثابت می‌کنیم که تقلب شده است.

● تا زمانی که شما به آن‌ها آزادی ندهید که بیایند حرفشان را بزنند، این حرف‌ها همه باطل است. شما اجازه بدهید آن‌ها از خودشان دفاع کنند؛ موسوی، کروبی، هاشمی و خاتمی و دیگران حرفشان را بزنند تا مردم قضاوت کنند. آن‌ها اصل انقلاب و نظام را قبول دارند، رهبری را هم قبول دارند فقط این وسط آقای احمدی‌نژاد آمد و کشور را به هم ریخت و همه را به جان یکدیگر انداخت.

● ولایت‌فقیه این نیست که نظرات ما عین نظر ولی‌فقیه باشد، ممکن است در برخی موارد نظرمان فرق کند. اصل این است آنجایی که حکم و دستوری بود، عمل کنیم. اختلاف در معنی حاکم بودن است.

● حاکم بودن ولی‌فقیه به معنی پادشاهی نیست بلکه به معنی نظارت و ولایت ایدئولوژیک است و حاکم را که رئیس جمهور باشد مردم انتخاب می‌کنند.

● در سال ۸۸ کسی قصد برهم زدن نظم کشور را نداشت. دستگاه اطلاعات به دنبال انتقام‌گیری از حوادث سال ۷۸ بود. به هرحال تا زمانی که کسی دست به اقدام عملی نزده است حق بازداشت او را نداریم.

● تنها کسی که در کشور فریب آقای احمدی‌نژاد را نخورد آقای هاشمی بود و گفت او برای کشور خطر دارد. این هنری بود که ایشان داشت و امروز هم روشن شد که حرف‌های ایشان درست بوده است.

● اصول‌گرایان نوع نگاهی که به ولایت فقیه دارند دست و بالشان را بسته‌ است. در جریان سال ۸۸ چرا اینطور شد؟ ۹۰ درصد اصولگرایان می‌گفتند مدیریت احمدی‌نژاد صلاح نیست ادامه داشته باشد٬ ولی همه گفتند تمایل آقا به احمدی‌نژاد است. این کار غلطی است که رهبری را در موضوع انتخابات داخل کنیم.

● یکی از منشأهای فتنه ۸۸ همین تفکر بود که دائم راه افتادند و گفتند نظر آقا به احمدی‌نژاد است. اما این وضعیت در انتخابات ۹۲ اصلاح شد چون خود رهبری این آسیب را درمان کردند.

● در حوادث سال ۸۸ اشکال از خودمان بود. یک اشکال اینکه یک عده گفتند نظر آقا به احمدی‌نژاد است و اشکال دوم اینکه سپاه و بسیج وارد شدند.

● {در پاسخ به سوالی مبنی براینکه قائل به مبارزه ‌جمهوری اسلامی و آمریکا نیستید؟}: حالا باشیم، نباید مذاکره کنیم؟ پیغمبر هم با ابوسفیان مذاکره کرد. ما به خاطر مسئله فلسطین تا زمان موجود بودن اسرائیل با آمریکا مبارزه داریم.

● ظاهرا مقصود آقای هاشمی از حذف شعار مرگ بر آمریکا، حذف این شعار از رسانه‌ها و به طور رسمی بوده است. آقای هاشمی از یاران نزدیک امام بوده، باید حرفشان را قبول کنیم.

● شورای نگهبان آقای جلیلی را تایید کرد، ایشان نقص عضو دارند، حالا علتش هرچه بوده، جهاد فی سبیل‌الله بوده یا چیز دیگر کاری نداریم، رئیس‌جمهور گاهی باید برود سر پروژه در کوه و بیابان، چرا آنجا چیزی نمی‌گویید.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016