سه شنبه 14 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جزئيات اجرای حکم اعدام زندانی سياسی کُرد شيرکو معارفی: بی خبری تا ديدن طناب دار

"شیرکو معارفی تا لحظه انتقال به محوطه‌ سربسته سالن ملاقات در جریان اجرای حکم خود قرار نداشت و تنها زمانی که طناب دار را مشاهده کرد فهمید که حکم وی اجرا خواهد شد."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران ـ يک فعال حقوق بشر کُرد در خصوص اعدام روز صبح دوشنبه شيرکو معارفی زندانی کرد در زندان سقز به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت ساعت ۱۸ روز يک شنبه ۱۲ آبانماه بعد از آمارگيری در زندان، مسئول حفاظت زندان سقز، به نام نوروزی، دو زندانی به نام های شيرکو معارفی و مطلب احمديان را به بخش نگهبانی مرکزی به نام زير هشت احضار کرده و به آنها اعلام کرده به دليل کشيدن سيگار در بند سلامت، آنها را تنبيه خواهد کرد و بعد از اينکه توسط نيروهای يگان زندان و دو پاسبخش زندان به نامهای سيد حيدر رضوی و هوشيار رزمگاه به آنها دست بند و پابند زده شد، آنها را به بخش موسوم به سوئيت (سلولهای انفرادی) منتقل کردند.

اين فعال حقوق بشر در ادامه افزود: «با توجه به اينکه مسئول حفاظت زندان ادعا کرده بود به دليل کشيدن سيگار آنها را به صورت تنبيهی به سوئيت منتقل خواهد کرد هيچگاه خود شيرکو و ديگر زندانيان سياسی زندان سقز انتظار اين را نداشتند که قرار است حکم اعدام او اجرا شود و در واقع اين بهانه‌ رئيس حفاظت به دليل بی‌خيال کردن ديگر زندانيان نسبت به خطر اجرای حکم شيرکو بوده است. شيرکو معارفی زندانی محکوم به اعدام و مطلب احمديان که دارای سی سال حبس است، تا ساعت ۵ و نيم بامداد با هم در سلول نگهداری شدند و در همين ساعت، آقای نوروزی مسئول حفاظت به سلول آنها مراجعه کرده و به شيرکو اعلام کرده که قصد انتقال او را به زندان مرکزی سنندج دارند و بايد با آنها برود. شيرکو که به اين قضيه مشکوک شده بود از نورزوی در مورد اجرای حکم سوال می‌کند. اما نوروزی اعلام کرده چيز مهمی نيست و تنها به صورت تنبهی موقتا به زندان مرکزی سنندج منتقل خواهی شد.

اين فعال حقوق بشر همچنين گفت: «ساعت ۶ بامداد با حضور گروهی از وزارت اطلاعات ، رئيس زندان مهندسی عبدی‌نيا و رئيس حفاظت زندان نوروزی شيرکو به بخش انتظار، سالن ملاقات زندان منتقل شده و در اين فضای بسته بدون حضور کارمندان زندان و تنها با حضور رئيس زندان و رئيس حفاظت و اکيپ مذکور حکم اعدام شيرکو معارفی اجرا شده است. شيرکو معارفی تا لحظه انتقال به محوطه‌ سربسته سالن ملاقات در جريان اجرای حکم خود قرار نداشت و تنها زمانی که طناب دار را مشاهده کرده فهميده که حکم وی اجرا خواهد شد. بعد از چندين ساعت از اجرای حکم نيز مطلب احمديان به داخل بند سلامت بازگردانده شد.»

حمد سعيد شيخی، يکی از وکلای شيرکو معارفی، روز دوشنبه با تاييد اعدام موکلش به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت: «از خبرگزارهای متوجه اعدام شدن موکلم شدم بارها با خانواده اش تماس گرفتم تا بالاخره در ساعت ۴ عصر موفق شدم با يکی از اعضای خانواده اش صحبت کنم. او خبر را تاييد کرد و گفت دارند می روند تا جنازه را بگيرند.»

شيرکو معارفی، ۳۳ ساله اهل بانه از فعالان سياسی کرد در آبان سال ۱۳۸۷ در ميان مرز ايران وعراق، در حالی‌که قصد داشت از کردستان عراق وارد ايران شود دستگير شد. او در دادگاه بدوی انقلاب سقز به اتهامات «عضويت در حزب کومله، اقدام عليه امنيت ملی و محاربه با خدا» محکوم به اعدام شد و دادگاه تجديد نظر نيز اين حکم را تاييد کرد و در جريان اعاده دادرسی نيز حکم اعدام مجددا تاييد شد.

پيش از اين يکبار سايت های خبری در روز دهم اردبيهشت ۱۳۹۰ خبر از اعدام شيرکو معارفی داده بودند که احمد سعيد شيخی، وکيل او آن را تکذيب کرد. آقای شيخی در گفتگوی قبلی خود با کمپين در سال ۱۳۹۰ اعلام کرده بود که اميدوار است حکم اعدام او لغو شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016