سه شنبه 14 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اعتراض به اعدام‌ زندانيان سياسی کُرد در مريوان

جمعی از شهروندان کُرد مريوان در اعتراض به اعدام‌های اخير تجمعی برگزار کردند. نيروهای امنيتی با باتوم برقی معترضان را پراکنده کردند و گفته می‌شود چند نفر نيز بازداشت شده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


راديو زمانه ـ جمعی از شهروندان کُرد امروز، سه‌شنبه ۱۴ آبان‌ماه در شهر مريوان در اعتراض به اعدام‌های اخير تجمعی برگزار کردند.

يک شاهد عينی به زمانه گفت: "حدود ساعت پنج عصر در خيابان جمهوری حرکتی يکپارچه با مرکزيت ۷۰ تا ۸۰ نفر آغاز شد و رفته رفته مردم به گروه راهپيمايان می‌پيوستند تا اين‌که جمع کثيری شکل گرفت."

اعتراض اين دسته از مردم مريوان به اعدام سه تن از زندانيان سياسی به نام‌های حبيب‌الله گلپری‌پور، رضا اسماعيلی و شيرکو معارفی صورت گرفته است.

به گفته اين شاهد عينی، نيروهای امنيتی با باتوم برقی معترضان را پراکنده کردند.
گفته می‌شود در اين اعتراض چند نفر بازداشت شده‌اند، اما تاکنون اطلاعات دقيقی در اين‌باره به‌دست نيامده است.

برخی از تارنماهای خبری نام دو تن از بازداشت‌شدگان را وريا تاسه و دانا لنج آبادی اعلام کرده‌اند.

موج جديد اعدام‌ زندانيان سياسی

اعتراض مردم مريوان يک روز پس از اعدام شيرکو معارفی، زندانی سياسی کُرد در زندان سقز صورت گرفته است.

حکم اين زندانی سياسی بدون اطلاع خانواده و وکيل وی اجرا شد.

يک فعال حقوق بشر کُرد که نامش فاش نشده به کمپين ‌بين‌المللی حقوق بشر در ايران گفته است، شيرکو معارفی، زندانی سياسی کُرد تا لحظه اجرای حکم اعدام از آن بی‌خبر بود.

اين زندانی سياسی، ۳۳ ساله در آبان سال ۱۳۸۷ دستگير و در دادگاه بدوی انقلاب سقز به اتهامات "عضويت در حزب کومله، اقدام عليه امنيت ملی و محاربه با خدا" محکوم به اعدام شد و دادگاه تجديد نظر نيز اين حکم را تأييد کرد.

طبق برخی گزارش‌ها پيکر شيرکو معارفی روز گذشته در زادگاهش بانه به خاک سپرده شد.

اعدام زندانيان سياسی در کردستان هفته پيش آغاز شد.

روز شنبه، چهارم آبان‌ماه ۱۳۹۲ حبيب‌الله گلپری‌پور، زندانی کُرد، در زندان اروميه اعدام شد.

پس از آن، رضا اسماعيلی (مامدی)، ديگر زندانی کُرد، در زندان شهرستان سلماس به دار آويخته شد.

اين دو زندانی سياسی به اتهام محاربه و عضويت در حزب حيات آزاد کردستان (پژاک) به اعدام محکوم شده بودند.

سرنوشت نامعلوم چند زندانی سياسی

همزمان با اعدام اين سه زندانی سياسی کُرد، منصور آروند زندانی کرد محکوم به اعدام به قرنطينه زندان اروميه منتقل شده است و تاکنون هيچ اطلاعی از وضعيت وی در دست نيست.

کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران به نقل از سوران آروند برادر اين زندانی سياسی نوشته است، وی از روز هشتم آبان‌ماه به قرنطينه منتقل شده است.

منصور آروند، ۳۸ ساله و متأهل در تاريخ ۲۴ خرداد سال ۱۳۸۹ توسط مأموران امنيتی شهر مهاباد دستگير و به بازداشتگاه اداره اطلاعات مهاباد منتقل شد.

او در شعبه يک دادگاه انقلاب مهاباد به رياست قاضی جوادی‌کيا به اتهام "همکاری با حزب دمکرات کردستان ايران، تبليغ عليه نظام و محاربه" به اعدام محکوم شد.

حکم اعدام اين زندانی کُرد در تاريخ ۲۳ شهريور ماه ۱۳۹۱ در زندان به او ابلاغ شد و دادگاه تجديدنظر نيز اين حکم را تأييد کرد و در نهايت حکم به دايره اجرای احکام فرستاده شد.

از طرفی ديگر از سرنوشت چهار زندانی سياسی عرب به نام‌های انتقال غازی عباسی، عبدالرضا اميرخنافره، عبدالامير مجدمی و جاسم مقدم‌پناه چهار فعال عرب اهل شادگان (فلاحيه) که روز يکشنبه ۱۲ آبان‌ماه از زندان کارون به مکانی نامعلوم منتقل شده بودند، هيچ اطلاعی در دست نيست.

اين چهار زندانی عرب به اتهام "محاربه با خدا و فساد فی‌الارض" در روز ۱۴ شهريورماه ۱۳۹۱ در دادگاه انقلاب اهواز به اعدام محکوم شده‌اند.

بيانيه "ائتلاف عليه مجازات مرگ"

روز ١٣ آبان‌ماه "ائتلاف عليه مجازات مرگ" در پيوند با افزايش اعدام‌ها در ايران بيانيه‌ای منتشر کرد.

در اين بيانيه از جامعه جهانی خواسته شده مسئله اعدام‌ها را در صدر مذاکرات خود با ايران قرار دهند.

به گزارش سازمان حقوق بشر ايران، ائتلاف جهانی عليه مجازات مرگ در ١٣ ماه مه ٢٠٠٢ در شهر رم و از اتحاد بيش از ١۵٠ سازمان غير دولتی، انجمن‌ها، مقامات محلی و اتحاديه کارگری تشکيل شده است. هدف از ائتلاف جهانی تقويت ابعاد بين‌المللی مبارزه عليه مجازات مرگ است. لغو مجازات مرگ هدف نهايی اين ائتلاف است."

در بيانيه اين ائتلاف آمده است، "در حالی که فضای سياسی بين ايران و جامعه جهانی پس از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئيس جمهور بهبود يافته و گروه ۵+١ در حال آماده سازی دور دوم مذاکرات هسته‌ای با ايران است، اعدام‌ها در داخل کشور با سرعتی بيشتر از قبل ادامه دارند."

در بخش ديگری از بيانه آمده است: "بعد از انتخاب حسن روحانی در انتخابات ماه ژوئن تاکنون حداقل ٢٧٨ زندانی در ايران اعدام شده‌اند. از اين آمار تنها ١۶۶ مورد اعدام، از جمله يک نوجوان که به اتهام قتلی که در سن ١۴ سالگی مرتکب شده، توسط منابع رسمی اعلام شده است. اين رقم نشان دهنده افزايش آمار اعدام ماهانه‌ به طور متوسط نسبت به سال‌های اخير است."

احمد شهيد گزارشگر سازمان ملل نيز در آخرين گزارش خود از اجرای احکام اعدام انتقاد کرده بود.

واکنش احزاب و فعالان کُرد

پس از اعدام حبيب‌الله گلپری‌پور و رضا اسماعيلی، حزب حيات آزاد کردستان (پژاک) در بيانيه‌ای اعلام کرد که اعدام اين دو زندانی سياسی را "بی‌پاسخ" نخواهد نگذاشت و اين اقدام آتش‌بس را با "دشواری" مواجه خواهد کرد.

در تابستان سال ۱۳۹۰ درگيری سنگينی بين نيروهای سپاه و پژاک صورت گرفت. اين درگيری پس از تلفات زياد با اعلام آتش‌بس و مداخله مستقيم مقام‌های اقليم کردستان پايان يافت.

آن زمان رسانه‌ها اعلام کردند، يکی از مفاد آتش‌بس توقف اعدام زندانيان سياسی کُرد از سوی جمهوری اسلامی بود.

همزمان احزاب سياسی کردستان از جمله حزب دمکرات کردستان، حزب کومله کردستان ايران، حزب کومله زحمتکشان و حزب دمکرات کردستان ايران در بيانيه‌های جداگانه اعدام‌های اخير کردستان را محکوم کردند.

در پی موج جديد اعدام‌ها گردهمايی‌های اعتراضی در برخی از شهرهای اروپا و همچنين در کردستان عراق برگزار شده است.

در فضای مجازی نيز کمپينی به نام "هزار کامنت عليه اعدام" از سوی شماری از فعالان مدنی ايجاد شده است.

فعالان "کمپين هزار کامنت عليه اعدام" در بيانيه آغاز به کار خود، گفته‌اند، هدف از اين اقدام مخالفت با مجازات اعدام از طريق کامنت‌گذاری در صفحات فيس‌بوکی مسئولان بلندپایە جمهوری اسلامی، به‌ويژە صفحات رئيس‌جمهور ايران، حسن روحانی و وزير امورخارجە، محمدجواد ظريف است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016