پنجشنبه 16 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انتقاد شدید شیرین عبادی از عملکرد حقوق بشری دولت روحانی

• شیرین عبادی، حقوق‌دان برجسته ایرانی از پرونده حقوق بشری دولت جدید ایران به شدت انتقاد کرد. او با اشاره به افزایش شمار اعدام‌ها دولت حسن روحانی را به "دروغ‌گویی" در مورد آزادی زندانیان سیاسی متهم کرد.

دويچه وله ـ شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل و وکیل سرشناس دادگستری ایران در مصاحبه روز سه‌شنبه (۱۴ آبان/ ۵ نوامبر) خود با خبرگزاری آسوشیتدپرس با اشاره به افزایش شمار اعدام‌ها در ایران از عملکرد حقوق بشری دولت حسن روحانی به شدت انتقاد کرد.

وی ضمن حمایت از اعتصاب غذای بیش از ۸۰ زندانی سیاسی ایران در اعتراض به وضعیت بد درمانی زندان‌ها گفت، روحانی ممکن است که به عنوان اصلاح‌طلبی میانه‌رو شهرت یافته باشد اما در حوزه حقوق بشری "ما نشانه‌های بدی" از این دولت دریافت کرده‌ایم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عبادی همچنین به اختلاف‌های داخلی حکومت ایران بین دولت روحانی و تندروها در رابطه با اقدامات دیپلماتیک در جهت نزدیک شدن به واشنگتن اشاره کرد. وی ابراز امیدواری کرد که مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه "پنج به علاوه یک" که روز پنج‌شنبه (۱۶ آبان/۷ نوامبر) دور جدیدی از آن آغاز شده به پایان یافتن تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران منجر شود.

عبادی اضافه کرد: «اما من تردید دارم... و فکر می‌کنم برای خوش‌بین بودن خیلی زود است.»

"به جای تحریم دسترسی ایران به ماهواره‌ها را محدود کنید"

شیرین عبادی که از سال ۲۰۰۹ تا کنون به دلیل فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی خود در خارج از ایران به سر می‌برد گفت، به جای تحریم‌های اقتصادی که فقر را بر مردم ایران تحمیل می‌کند، آمریکا و اروپا باید دسترسی ایران به ماهواره‌های غربی را محدود کنند تا جلوی استفاده ایران از ماهواره‌ها برای اشاعه "تبلیغات" در ۱۶ زبان خارجی، از جمله انگلیسی‌، عربی و اسپانیایی گرفته شود.

عبادی در ادامه از محدودیت‌های موجود برای ریاست جمهوری ایران و کنترل اندک این نهاد بر امور امنیتی و قضایی و همچنین بر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انتقاد کرد.

رابطه ایران و آمریکا

آسوشیتدپرس می‌نویسد، شیرین عبادی به تظاهرات امسال سالروز تسخیر سفارت آمریکا در ۱۳ آبان و سر دادن مجدد شعار "مرگ بر آمریکا" در ایران اشاره کرد و پرسید: «وقتی که آنها چنین می‌کنند، چگونه می‌خواهند به آمریکا نزدیک شوند؟» او افزود: «بنا بر این من فکر می‌کنم خیلی زود است که قضاوت کنیم که آیا رابطه ایران و آمریکا بهبود خواهد یافت یا نه.»

این حقوق‌دان سرشناس ایرانی همچنین از اعدام ۱۶ شهروند بلوچ ایران به تلافی کشته شدن ۱۴ مرزبان در زدوخورد با شورشیان مخالف دولت در نزدیکی سراوان ابراز خشم کرد و با اشاره به این که آنها پیش از این زدوخورد دستگیر شده بودند گفت، آنها هیچ ارتباطی با این مسئله نداشتند.

عبادی عنوان کرد که دولت ایران حقوق بشر را نقض می‌کند، به خاطر "ترس، اما آنها از مذهب استفاده یا سوء استفاده می‌کنند تا این کار را موجه جلوه دهند".

او همچنین افزود، شمار اعدامی‌ها محدود به این چند نفر نمی‌شود و در ادامه گفت که در ۱۰ روز گذشته ۴۰ نفر، از جمله چند زندانی سیاسی اعدام شدند. عبادی تأکید کرد که از زمان روی کار آمدن دولت روحانی در مرداد ماه ۱۳۹۲ شمار اعدامی‌ها در مقایسه با سال قبل دو برابر شده است.

شیرین عبادی گفت، دولت تبلیغ می‌کند که ده‌ها زندانی سیاسی آزاد شده‌‌اند، اما این "دروغ بزرگی است". عبادی تصریح کرد: «۱۲ یا ۱۳ نفر آزاد شده‌اند اما اینها کسانی‌اند که دوره محکومیتشان تمام شده بود.... میرحسین موسوی و مهدی کروبی، چهره‌های ارشد اپوزیسیون همچنان در بند‌ هستند.»

عبادی گفت، تنها زندانی سیاسی که زودتر از پایان دوره محکومیت خود آزاد شد، نسرین ستوده بود که اجازه ندارد از ایران خارج شود.

او به دستگیری سعید پورعزیزی، مدیر مسئول روزنامه اصلاح‌طلب "بهار" به خاطر انتشار مقاله‌ای در باره نقش سیاسی امام اول شیعیان اشاره کرد و آن را نقض حقوق بشر خواند. پورعزیزی با سپردن وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد ولی این روزنامه همچنان در توقیف است. نسرین ستوده نیز وکیل دادگستری است که به خاطر فعالیت‌های حقوق بشری خود شهرت جهانی یافته است.

شیرین عبادی که در سال ۲۰۰۳ به دلیل فعالیت‌هایش در جهت دفاع از حقوق بشر در ایران جایزه صلح نوبل را از آن خود کرد در سال ۲۰۰۹ پیش از برگزاری انتخابات جنجال‌برانگیز سال ۱۳۸۸ ایران را ترک گفت.

وی که اینک ۶۶ سال دارد در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت، زمانی به ایران باز خواهد گشت که بتواند به فعالیت‌های حقوق بشری خود ادامه دهد و همکارانش از زندان آزاد شده باشند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016