یکشنبه 19 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

صدور حکم ۹ سال و نيم زندان همراه با تبعيد برای برادران کردپور

آژانس خبری موکريان - سرويس حقوق بشر - دادگاه انقلاب مهاباد دو روزنامه نگار کرد را مجموعا به تحمل ۹ سال و شش ماه حبس تعزيری همراه با تبعيد محکوم کرد.

از مهاباد امروز شنبه ۱۸ آبان ماه ۹۲ به آژانس خبری موکريان گزارش شد، "مسعود و خسرو کردپور"، دو برادر دربند پس از گذشت ۲۵۰ روز بلاتکليفی، به زندان و تبعيد محکوم شدند.

برپايه اين گزارش، "خسرو خسروی" يکی از وکلای مدافع اين دو فعال حقوق بشر در اين رابطه به خبرنگار موکريان گفت: " مسعود و خسرو، هردو بر اساس مواد ۵۰۰ و ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۷۰ به اتهام اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم عليه امنيت کشور و فعاليت تبليغی عليه نظام محکوم شده اند".

خسروی در ادامه گفت: خسرو کردپور از بابت اجتماع و تبانی به تحمل ۵ سال حبس تعزيری و از بابت فعاليت تبليغی به تحمل ۱ سال حبس تعزيری محکوم شده است و جمعا محکوميت خسرو ۶سال است".



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين وکيل دادگستری همچنين در رابطه با حکم صادره برای مسعود کردپور اظهار داشت: " وی از بابت اجتماع و تبانی به تحمل ۳ سال حبس و از بابت فعاليت تبليغی به تحمل ۶ماه حبس تعزيری ديگر محکوم شده است و جمعا دوران محکوميت مسعود نيز ۳ سال و نيم است".

خسرو خسروی در رابطه با حکم تبعيد مديرمسئول آژانس خبری موکريان به خبرنگار موکريان گفت: " در ادامه حکم صادره برای خسرو کردپور آمده است: به منظور جلوگيری از تجری وی و ديگران با اختيار حاصله از ماده ۲۳ قانون مجازات اسلامی مصوب ۹۲،وی ملزم به ۲سال اقامت اجباری در شهرستان کرمان و به منظور رعايت مسائل امنيتی زندان، "تبريز" به عنوان محل تحمل ۵سال حبس مقرر تعيين می گردد.

"عثمان مزين" ديگر وکيل برادران کردپور در گفتگو با خبرنگار موکريان در رابطه با حکم صادره برای اين دو فعال مدنی و تبعيد خسرو کردپور به زندان تبريز اينگونه اظهار نظر کرد: " در جلسات دادگاه بر اساس "مدارک محرمانه" که در حکم صادره به آن اشاره شده، بحثی صورت نگرفته وهيچ سندی به رويت متهمين و وکلای آنان نرسيده است، لذا استناد به مدارک محرمانه خلاف اصل تناظر و حقوق دفاعيه متهمين می باشد".

مزين در ادامه افزود: توسل محکمه بدوی به سلب امنيت زندان مهاباد برای توجيه محکوميت خسرو کردپور به تبعيد در زندان تبريز فاقد هرگونه دليل ارتباطی مبنی بر اخلال موکل در نظم زندان مهاباد است و نبايد فراموش کنيم که تبعيد محکوم عليه موجب صدمه خانواده و بستگان موکل شده و اين امر هم در تعارض با اصل فردی بودن جرم و مجازات است".

همچنين "عباس جمالی" و "خليل بهراميان" از وکلای مدافع کردپورها طی گفتگويی کوتاه در مورد اعتراض به حکم صادره برای برادران کردپور، به خبرنگار موکريان گفتند: "ما به حکم صادره از طرف دادگاه انقلاب مهاباد اعتراض داريم و چون حکم صادره در مرکز استان قابل تجديد نظرخواهی است، لذا در مهلت قانونی ۲۰ روزه با هماهنگی ديگر همکاران لايحه اعتراضی را تقديم دادگاه خواهيم کرد".

گفتنی است؛ حکم مذکور در حالی برای اين دو روزنامه نگار کرد صادر شده که اين دو سه جلسه به صورت علنی در شعبه اول دادگاه انقلاب مهاباد به رياست قاضی جوادی کيا با حضور وکلای مدافع خود در مورد اين اتهامات: محاربه، فساد فی الارض، اجتماع و تبانی، توهين به رهبری و نشر اکاذيب از خود دفاع کردند. که نهايتا به اتهام "اجتماع و تبانی و فعاليت تبليغی عليه نظام" محکوم و از ديگر اتهامات تبرئه شدند.

شايان ذکر است همکاران برادران کردپور در آژانس خبری موکريان ضمن اعتراض به حکم صادره برای اين دو فعال مدنی، معتقدند: مسعود و خسرو کردپور هزينه راستگويی و دفاع از حقوق بشر و همچنين هزينه شکستن سکوت و سانسور خبری حاکم بر مناطق کردنشين در دوران احمدی نژاد را پرداخت می کنند لذا خواهان رسيدگی مجدد و قانونی به پرونده آنان هستند.

پيشتر ۳۰ تن از فعالان سياسی و مدنی و ۶ نفر از نمايندگان کرد مجلس طی نامه های جداگانه ای از حسن روحانی خواسته بودند دستور دهد پرونده برادران کردپور را بازبينی و زمينه آزادی آنها را فراهم کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016