پنجشنبه 23 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کری از کنگره آمريکا خواست بخت توافق با ايران را از بين نبرد

راديو فردا ـ وزير خارجه آمريکا روز چهارشنبه به کنگره آن کشور هشدار داد تا با تصويب تحريم‌های تازه عليه ايران٬ «فرصت تاريخی» برای رسيدن به توافقی هسته‌ای با ايران را از بين نبرند.

به گزارش آسوشيتد پرس جان کری ۲۲ آبان ماه با اظهار اين‌که واشينگتن به همراه ساير قدرت‌های جهان در مذاکرات ژنو به طور متحد پيشنهادی را به تهران ارائه کرده‌ است٬ گفت تصويب تحريم‌های تازه از سوی کنگره عليه ايران٬ می‌تواند «ائتلافی» را که ميان اين کشورها ايجاد شده در هم بشکند و به اميدها برای پايان يافتن يک دهه بن بست هسته‌ای با ايران پايان دهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آقای کری که پيشتر در مقام سناتور از حاميان اعمال تحريم‌های نفتی و بانکی عليه ايران بود٬ پيش از حضور در کميته بانکی سنا به خبرنگاران گفت: «ما تحريم‌ها را اعمال کرده‌ايم تا بتوانيم از موضع قدرت با ايران مذاکره کنيم. اکنون در حال مذاکره هستيم و اگر کنگره بخواهد يک جانبه بر شدت تحريم‌ها عليه ايران بيافزايد٬ ريسک آن وجود دارد که باور به (کارساز بودن) مذاکرات از بين برود و اين مذاکرات در هم شکسته و متوقف شود.»

روز چهارشنبه٬ ۲۲ آبان‌ماه جان کری وزير خارجه آمريکا به سنا رفت تا در مورد تازه‌ترين دور گفت‌و‌گوها ميان کشورهای ۵+۱ و ايران در ژنو گزارشی ارائه کند. در اين جلسه٬ کميته بانکی سنا قرار بود تا يک بسته تحريمی جديد عليه ايران را بررسی کند.

پيشتر بررسی اين تحريم‌ها در کميته سنا با خواست دولت به دليل آن‌چه «دادن فرصت به ديپلماسی» عنوان شد٬ به تاخير افتاده بود.

اين‌بار نيز دولت باراک اوباما بار ديگر بر توقف تصويب تحريم‌های تازه عليه ايران تاکيد دارد.

۲۱ آبان‌ماه٬ يک روز پيش از حضور جان کری در کميته بانکی سنا٬ جی کارنی٬ سخنگوی کاخ سفيد به کنگره آن کشور درباره تصويب تحريم‌های تازه عليه ايران هشدار داد و تاکيد کرد که شهروندان آمريکايی مايل به پيدا شدن راه‌حلی مسالمت‌آميز برای حل معضل هسته‌ای ايران هستند.

در حال حاضر به نظر می‌رسد که کنگره ايالات متحده هنوز نتوانسته‌ است در مورد تحريم‌های تازه عليه تهران تصميم‌گيری کند.

روز چهارشنبه در جلسه کميته روابط خارجی٬ شماری از قانون‌گذاران دموکرات و جمهوری‌‌خواه به شدت از تلاش‌های دولت اوباما برای جلوگيری از تصويب تحريم‌های تازه عليه ايران انتقاد کردند و در عين حال برخی ديگر هم‌صدا با دولت در مورد تصويب اين تحريم‌ها هشدار دادند.

جان کری پيش از حضور در جلسه کميته بانکی سنا به خبرنگاران گفت: «درخواست ما اين است که قانون‌گذاران آرامش خود را حفظ کنند و وقايع و آنچه را می‌توان به دست آورد٬ به دقت ارزيابی کنند.»

او افزود: «اگر اين روش راه به جايی نبرد٬ حق اعمال دوباره تحريم‌ها را محترم می‌شماريم. حتی خود من به کنگره خواهم آمد و خواهان اعمال تحريم‌های بيشتر خواهم شد. همچنين گزينه نظامی همواره محفوظ است. بنابراين ما هيچ چيز را از دست نخواهيم داد و تنها راه را برای امکان رسيدن به نتيجه از راه ديپلماسی باز خواهيم گذاشت.»

وزير خارجه آمريکا گفت که مذاکره‌کنندگان بايد «چند هفته» بيشتر فرصت داشته باشند تا ببيند آيا امکان رسيدن به توافق وجود دارد يا نه.

آخرين گفت‌وگوهای ايران و ۵+۱ در ژنو تا ۱۸ آبان ادامه داشت و در مدت برگزاری٬ طرفين گفت‌وگو اين مذاکرات را مثبت ارزيابی کردند.

در جريان گفت‌و‌گوهای سه روزه ايران و اين گروه٬ با پيوستن ناگهانی وزيران خارجه آمريکا، بريتانيا، آلمان، روسيه و فرانسه به مذاکرات٬ اميدواری‌ها برای دستيابی به توافق افزايش يافت٬ اما اين نشست بدون توافق نهايی به پايان رسيد و طرف‌ها اعلام کردند که دور بعدی گفت‌و‌گوها ۲۹ آبان ماه برگزار خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016