پنجشنبه 23 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خوش‌بینی اندک به افزایش درازمدت تولید نفت در آمریکا‎

• تولید نفت خام در آمریکا، با استفاده از تکنیک تازه‌ی استخراج سوخت‌های فسیلی بر واردات آن پیشی گرفته است. ‎آژانس بین‌المللی انرژی به این تغییر خوش‌بین نیست. تکنیک تازه استخراج، در درازمدت پاسخگوی نیاز انرژی نخواهد بود.

دويچه وله ـ سازمان اطلاعات انرژی آمریکا، از پیشی گرفتن تولید نفت خام در این کشور بر واردات آن خبر می‌د‌هد. این سازمان پنج‌شنبه (۱۴ نوامبر/ ۲۳ آبان) اعلام کرد که تولید نفت خام در کشور برای اولین بار از سال ۱۹۹۵ تا کنون، از واردات آن بیشتر بوده است.

آمریکا درحال حاضر ۴۰ درصد از نیاز خود به نفت خام را وارد می‌کند. این رقم سال ۲۰۰۵ میلادی ۶۰ درصد بوده است. تولید نفت خام در آمریکا، ماه گذشته میلادی به ۷.۷ میلیون بشکه در روز رسیده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پیش‌بینی افزایش تولید نفت در آمریکا

"آژانس بین‌المللی انرژی" یک سال پیش این احتمال را مطرح کرده بود که تولید نفت در آمریکا با استفاده از تکنیکی به نام "فرکینگ"، یا شکستگی هیدرولیکی لایه‌های سنگی زیرزمینی افزایش خواهد یافت. در این روش سوخت‌های فسیلی، نفت و گاز با ایجاد ترک در لایه‌های سنگی زیر زمین استخراج می‌شوند.

با این حال "آژانس بین‌المللی انرژی" به افزایش تولید نفت خام در آمریکا زیاد خوش‌بین نیست. این آژانس در دهه ۱۹۷۰ میلادی و پس از نخستین بحران جهانی نفت تأسیس شد.

با این حال از گزارش ۷۰۰ صفحه‌ای سالانه این آژانس که روز گذشته منتشر شد، تنها ۱۴۰ صفحه به بررسی بازارهای جهانی نفت اختصاص دارد.

آژانس بین‌المللی انرژی تأکید دارد که انرژی تنها به نفت خلاصه نمی‌شود و از آن مهمتر، تمام ابعاد مختلف بازارهای جهانی انرژی باید در نظر گرفته شود.

آژانس بین‌المللی انرژی همچنین مخالف این برداشت است که استفاده از تکنیک تازه‌ی استخراج سوخت‌های فسیلی می‌تواند مشکل کمبود انرژی در جهان را برطرف کند.

افزایش نیاز جهانی به انرژی

ماریان وان در هوون، مدیر آژانس بین‌المللی انرژی، می‌گوید که با کمک "فرکینگ" نیاز به نفت تولیدی کشورهای عضو اوپک، شاید ظرف یک دهه کاهش یابد.

خانم وان در هوون هنگام ارائه‌ی گزارش سالانه‌ی آژانس بین‌المللی انرژی، تأکید کرد که بر اساس برآوردها از دهه سوم سال دو هزار میلادی، کشورهای سنتی تولیدکننده نفت، مانند عربستان و عراق به صدر جدول تولیدکنندگان این سوخت فسیلی بازمی‌گردند.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده است که نیاز به انرژی در جهان تا سال ۲۰۳۵ میلادی تا یک سوم افزایش پیدا می‌کند.

دلیل این افزایش چالش‌های پیش‌‌روی کشورهای صنعتی برای تغییر سیاست انرژی و کاستن از سوخت‌های فسیلی همزمان با نیاز شدید کشورهایی مانند چین، هند یا کشورهای خاورمیانه به انرژی بیشتر است.

آژانس بین‌المللی انرژی همچنین پیش‌بینی کرده است که قیمت نفت در درازمدت افزایش خواهد یافت‌.

در نتیجه این آژانس تأکید دارد که به جای استفاده از تکنیک جدید استخراج سوخت‌های فسیلی، باید توجه بیشتری به سایر منابع انرژی از جمله انرژی خورشیدی و باد شود.

این درحالی است که دولت‌ها در سال ۲۰۱۲ میلادی ۵۴۴ میلیارد دلار یارانه به انرژی‌های فسیلی اختصاص دادند. در مقابل سهم انرژی‌های تجدیدپذیر کمتر از یک پنجم، یعنی حدود ۱۰۱ میلیارد دلار بوده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016