پنجشنبه 23 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آمريکا بخشی از دارايی های مسدود شده ايران را احتمالاً آزاد می کند

جان کری وزير امور خارجه آمريکا اعلام کرد که برای ترغيب ايران به انجام يک توافق بر سر برنامه هسته‌ایش احتمالاً بخش ناچيزی از ۴۵ ميليارد دلار دارايی های اين کشور در بانک های خارجی آزاد خواهد شد.

راديو بين المللی فرانسه ـ ناصر اعتمادی - جان کری وزير امور خارجۀ آمريکا امروز گفت که برای ترغيب ايران به انجام يک توافق بر سر برنامۀ اتمی اش احتمالاً بخش ناچيزی از ۴۵ ميليارد دلار دارايی های اين کشور در بانک های خارجی آزاد خواهد شد. با اين حال، وزير امور خارجۀ آمريکا تصريح کرد که ۹۵ درصد مجازات های موجود عليه برنامۀ اتمی ايران دست نخورده و به قوت خود باقی خواهند ماند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وزير امور خارجۀ آمريکا نگفت که "بخش ناچيز" از دارايی های مسدود شدۀ ايران که احتمالاً آزاد خواهد شد دقيقاً چقدر است. اما، او در ملاقات با نمايندگان مجلس آمريکا گفت که هر گونه توافق احتمالی با ايران بر سر برنامۀ اتمی اين کشور خدشه ناپذير خواهد بود به گونه ای که جمهوری اسلامی ايران نتواند به توانايی توليد سلاح اتمی دست يابد. وزير امور خارجۀ آمريکا همچنين تأکيد کرد که دولت باراک اوباما تنها قصد دارد برای رسيدن به توافق با جمهوری اسلامی ايران از زمان لازم برای انجام مذاکره برخوردار شود. او گفت که هرگونه توافقی لزوماً امنيت اسرائيل و منطقۀ خاورميانه و همچنين منافع آمريکا را تضمين خواهد کرد و اجازه نخواهد داد که جمهوری اسلامی ايران به سلاح اتمی دست يابد.
جان کری در جای ديگری از اظهاراتش افزود که در گفتگويی تلفنی با بنيامين نتانياهو بار ديگر تأکيد کرده است که آمريکا نگرانی های عميق او و اسرائيل را نسبت به تهديد اتمی ايران درک می کند و اينکه آمريکا و اسرائيل بر سر جلوگيری از دستيابی ايران به سلاح اتمی با يکديگر موافقند. وزير امور خارجۀ آمريکا همچنين گفت : در حالی که دولت باراک اوباما خواستار آن است که برای ادامۀ گفتگو با تهران، کنگرۀ آمريکا از تحميل مجازات های جديد عليه جمهوری اسلامی خودداری ورزد، دولت اسرائيل خواستار مجازات های بيشتر عليه جمهوری اسلامی است تا از تبديل شدن آن به يک قدرت نظامی هسته ای جلوگيری کند.

جان کری در ادامۀ سخنانش افزود که حکومت تهران اعمال تحريم های جديد را نشانۀ سوءنيت آمريکا در مذاکرات تلقی خواهد کرد، مضاف بر اينکه تحريم های جديد به تقويت موضع گرايش های تندرو حکومت اسلامی منجر خواهد شد که از اساس با هر گونه توافق بر سر برنامۀ اتمی ايران مخالفند.

امروز همچنين وزير دفاع اسرائيل، ژنرال گيلاد اردان، اظهارات جان کری وزير امور خارجۀ آمريکا را محکوم کرد که اسرائيل و به ويژه نخست وزير اين کشور بنيامين نتانياهو را به دليل فشارها و مخالفت هايش با توافق احتمالی ميان واشنگتن و تهران بر سر برنامۀ اتمی جمهوری اسلامی مورد انتقاد قرار داده است. وزير دفاع اسرائيل گفت : وقتی که بحث بر سر کشوری است که اسرائيل را تهديد به نابودی می کند و همچنين صحبت بر سر شرايطی است که تحقق چنين هدفی را ميسر می سازند، چه انتظاری می توان از اسرائيل داشت. هفتۀ گذشته بنيامين نتانياهو بارها از قدرت های خارجی خواست که هيچ توافقنامۀ ناقص يا خطرناکی را با ايران بر سر برنامۀ اتمی اين کشور امضا نکنند.

دوشنبه گذشته جان کری در واکنش به انتقادهای بنيامين نتانياهو گفته بود که توافق ميان آمريکا و ايران امنيت اسرائيل را به نحوی مطمئن تر تأمين خواهد کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016