سه شنبه 21 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ظريف: تغيير واقعيات، به اعتمادسازی کمک نمی‌کند

وزير امور خارجه ايران در واکنش به اظهارات جان کری – وزير خارجه آمريکا – مبنی بر اينکه ايران برای امضای توافق در نشست با ۱+۵ آمادگی نداشت، گفت: اينکه برخی بخواهند چرخشی در اخبار منتشر شده بدهند، اعتباری در آنها و اعتمادی در مذاکرات ايجاد نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار سياسی خارجی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، محمدجواد ظريف در برنامه گفت‌وگوی ويژه خبری شبکه دو سيما در برابر اين پرسش که "چه اتفاقی می‌افتد که پس از نشست‌ها شاهد اظهاراتی خلاف آنچه اتفاق افتاده، هستيم؟" پاسخ داد: بايد از خود آنها بپرسيد که چرا اين اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: اگر بخواهيم منصفانه قضاوت کنيم، در برابر پرسش‌های متفاوت برای گروه های متفاوت يا حل کردن نگرانی دولت ميزبان، گويا صحبت های متفاوتی از ديپلماتها سر می‌زند. البته اينکه آنها روش واحدی نداشته باشند، موجب خدشه‌دار شدن اعتماد به آنها می‌شود. صحبتهای ضد و نقيضی که برخی از آنها دارند، با واقعيات در صحنه متفاوت است.

وزير امور خارجه همچنين خاطرنشان کرد: مردم در اخبار و اعلام مواضع از سوی برخی وزيران خارجه ديدند که کدام وزيران مشکل داشتند. اينکه برخی بخواهند چرخشی در اخبار ايجاد کنند، اعتباری در آن افراد و اعتمادی در مذاکرات ايجاد نمی‌کند.

ظريف نسبت به اعتمادسازی از سوی غرب برای مردم ايران ابراز اميدواری کرد و گفت: من آدم خوشبينی هستم و تمايل دارم پنجره‌ای که جامعه ايران باز کرده است، برای آنها قابل استفاده باشد و مردم ايران آنها را بيازمايند که آيا حاضرند اين اعتماد را به مردم ايران بازگردانند. هنوز اميدوارم بتوانند از اين حرکت استفاده کرده و بصورت جدی با موضوع برخورد کنند. اين اظهارنظرها واقعيت را تغيير نمی دهد و به اعتمادسازی کمکی نمی کند.

وی در برابر اين پرسش که "چرا برخی کشورهای منطقه از مذاکرات نگران هستند؟" نيز با اشاره به اهميت روابط ايران با همسايگانش، پاسخ داد: بحث رابطه ما با آمريکا، روابط دوجانبه نيست. کشورهای حاشيه خليج فارس ناگهان نگران می شوند و به دوستان قديمی خود در خارج از منطقه نيز اخم می کنند. به آنها می گويم که بی جهت ناراحت نباشيد. اولويت ما همسايگانمان هستند. اين مذاکرات ارتباطی به نگرانی های آنها ندارد.

ظريف اضافه کرد: آنها بايد خوشحال باشند، چراکه مطلبی که می توانست بهانه را برای به آتش کشيدن منطقه ايجاد کند، رفع می شود. اگر من جای آنها بودم نگران نمی شدم و عجله نمی کردم. منافع همسايگان ما در آرامش است و مانند رژيم صهيونيستی در تنش نيست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با بيان اينکه بيشتر اين زمان صرف حل اختلاف‌نظر داخل گروه غرب شد و اينگونه نبود که تمام سه روز را ما مذاکره می‌کرديم افزود:‌از حدود بعدازظهر پنج‌شنبه تا غروب شنبه تقريبا مدت ۴۸ ساعت گروه غربی در حال انجام بحث‌های داخلی برای حل مشکلات خودشان بود و حتی ملاقات ۵ ساعته ای که من و خانم اشتون و خانم کری داشتيم و ديدار ۲ ساعته ای که روز شنبه داشتيم بيشتر به اين دليل بود که تاتش های آنها برای حل و فصل مشکلات خودشان به من عرضه شود و نقطه نظرات هيات ايرانی شنيده شود، بنابراين بيشتر وقت به حل و فصل مشکلات طرف غربی گذشت و اين نشان دهنده اين است که کار جدی ای شروع شده بود.

وزير امور خارجه همچنين گفت که قصد دارد در اولين فرصت سفرهايی به کشورهای منطقه داشته باشد.

مشروح صحبت‌های وزير خارجه به شرح زير است:

وزير امورخارجه کشورمان گفت:در نيويورک به صراحت گفتيم سياست فشار سبب شده سانتريفيوژها به ۱۹ هزار عدد برسد.

محمد جواد ظريف در برنامه گفت‌وگوی ويژه خبری دوشنبه شب شبکه دو سيما با بيان اين‌که «ما در نيويورک اجلاس وزرا را با هدف طرح مسائل جديد برگزار کرديم» افزود: روشی که غرب به جمهوری اسلامی ايران تحميل کرده بود فقط موجب بيان صرف مواضع و مذاکره در فاصله سال‌های ۸۱ تا ۸۴ شد، از اين رو تصميم گرفتيم که اين امر را برگردانيم.

وی گفت: به طرف‌های مذاکره اعلام کرديم مردم ايران تحريم‌های تحميل شده از سوی غربی‌ها را نتيجه عملکرد غرب می‌دانند و از آن‌ها منزجرند.

وی ادامه داد: ما هشت سال قبل ۲۰۰ سانتريفيوژ داشتيم اما اکنون تحريم‌ها باعث شد که ۱۹ هزار سانتريفيوژ داشته باشيم.

وزير امور خارجه گفت: بيشتر وقت مذاکرات سه روزه ژنو به گفت‌وگوهای داخلی ۱+۵ و نتيجه اختلافات آن‌ها سپری شد. در طول اين سه روز پيشرفت قابل توجهی حاصل شد و جزئيات و چارچوب‌هايی مورد توافق قرار گرفت و البته در برخی مسايل هم اختلافات نظرهايی وجود داشت.

وی با بيان اينکه بيشتر اين زمان صرف حل اختلاف‌نظر داخل گروه غرب شد و اينگونه نبود که تمام سه روز را ما مذاکره می‌کرديم افزود:‌از حدود بعدازظهر پنج‌شنبه تا غروب شنبه تقريبا مدت ۴۸ ساعت گروه غربی در حال انجام بحث‌های داخلی برای حل مشکلات خودشان بود و حتی ملاقات ۵ ساعته ای که من و خانم اشتون و خانم کری داشتيم و ديدار ۲ ساعته ای که روز شنبه داشتيم بيشتر به اين دليل بود که تاتش های آنها برای حل و فصل مشکلات خودشان به من عرضه شود و نقطه نظرات هيات ايرانی شنيده شود، بنابراين بيشتر وقت به حل و فصل مشکلات طرف غربی گذشت و اين نشان دهنده اين است که کار جدی ای شروع شده بود.

ظريف تاکيد کرد که اصل کار ما بر اين است که طرف غربی بايد اعتماد ملت ايران را جلب کند و افزود: در اين زمينه کاستی های جدی در برخورد برخی کشورهای غربی مشاهده کرديم و اميواريم که با شناخت اين واقعيات و فهم اين واقعيت که سياست قديمی همان طور که در گذشته شکست خورده در آينده هم توفيق بيشتری نخواهد داشت. فرصتی برای آنها فراهم شده و اميدواريم که ۱۰ روز آينده که فرصت يافته اند فکر کنند زمينه‌ای فراهم کند تا وقتی همگارانم با همتايان خود در ۳+۳ در ژنو اواخر آبان ماه ديدار می کنند بتوانند کار را به پيش برود.

ظريف گفت: ما نمی پذيريم که هيچ طرفی بخواهد به مردم ايران پيشنهادی را ديکته و تحميل کند. اين روند بايد براساس موضع برابر باشد. در بيشتر سه روز مذاکرات احترام به موضع ايران و توجه به نگرانی ها ی ما وجود داشت، ضمن اينکه نهايتا نتوانستيم درباره همه نگرانی‌ها و ديدگاه‌هايمان به توافق برسيم. چون بيشتر وقت به اين گذشت که آنها بين خودشان به تفاهم برسندو فرصت کمی بودبرای اينکه ما وارذد بحث شويم اما همين هم فرصت خوبی است که با يک گروهی که نسبتا منسجم تر شده و يک حرف می زند و مجبور نيستيم همزمان با شش کشور مذاکره کنيم حرکت به سمت جلو خواهد بود . البته اين مذاکرات دشوار و زمان بر است.

وزير خارجه با بيان اينکه از مردم برای همه دعا و حمايت هايی که کردند و از مقام معظم رهبری، دولت و مجلس متشکرم افزود: همه از هيات مذاکره کننده به عنوان فرزندان اين ملت و انقلاب که کارسختی بردوششان است حمايت کردند ضمن اينکه برخی مهرورزی‌ها را هم شاهد بوديم و الحمدلله من به آنها عادت کردم، دوستان کار خود را می کند و ما هم از آنها متشکريم و اميدواريم با انتقادات سازنده مارا ياری دهند که به اهداف نظام و کشور و مردم برسيم.

وی با تاکيد بر اين‌که «غرب بايد اعتماد مردم ايران را جلب کند» افزود: مساله هسته‌يی کمتر از يک سال حل می‌شود به شرطی که طرف غربی به دنبال بهانه تراشی نباشد.

ظريف درباره اظهار نگرانی کشورهای حوزه خليج فارس نيز گفت: آن‌ها نگران نباشند؛ چراکه مذاکرات اخير و پيش رو درباره حل مساله هسته‌يی ايران است نه رابطه با آمريکا.

وی گفت: همگی از هيات مذاکره کننده به عنوان فرزندان انقلاب ياد کردند و اميدواريم با انتقادات سازنده ما را ياری دهند که به اهداف نظام و کشور و مردم برسيم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اين‌که شما در نيويورک گفتيد انتظار داريم کمتر از يکسال اين پرونده به سرانجام برسد، در مرحله کليات آيا اين برآورد همچنان با توجه به سختی‌هايی که در جزئيات دارد، قبول داريد؟ گفت: بله، بنده معتقدم بايد اين‌گونه باشد؛ يعنی اگر حسن نيتی وجود داشته باشد، برای به نتيجه رسيدن حتی به يکسال هم نيازی نيست. در نيويورک گفتم که ما در فاصله کمی می توانيم در چارچوب کلی طرح و گام اول به نتيجه برسيم و شروع کنيم به اجرای گام اول. در فاصله ای که شروع به اجرای گام اول می‌کنيم درباره جزييات طرح نهايی توافق کنيم و شروع به اجرا کردن آن شود.

وزير امور خارجه افزود: معتقدم کمتر از يکسال هم برای رسيدن به اين وضعيت ممکن است، به شرطی که هدف حل موضوع هسته‌يی باشد، اما اگر به دنبال بهانه تراشی باشد هميشه بهانه وجود دارد، اما اگر هدف اين باشد که موضوع هسته‌يی به عنوان بحران بی‌دليل از ميان برداشته شود و زمينه برای کار جدی تر فراهم شود مسائل حل می شود.

وی با بيان اين‌که «منطقه و جهان با معضلات جدی روبه روست که در آن نياز به نقش موثر و مثبت ايران دارند»، گفت: اگر تلاش کنند با جديت به اين موضوع بپردازند، در فاصله کمتری به مرحله نهايی اجرايی شدن اين طرح خواهيم پرداخت و به يک سال هم نياز نداريم. البته اجرا بيشتر طول می کشد اما می توانيم در فاصله کمتر از يک سال به اجرای نهايی برسيم.

ظريف در پاسخ به سوالی مبنی بر اين‌که چه شد به يکباره وزرا ۱+۵ به ژنو آمدند؟ گفت: آن‌ها ديدند مذاکرات در حال جدی شدن و برخی ديدند زمينه برای رسيدن به تفاهم فراهم شده است .شايد يکی دو نفر احساس کردند کار در حال خارج شدن از دست‌شان است و نياز است که بيايند ديدگاه‌های متفاوت خود را با مجموعه مطرح کنند، بيشتر يک کشور. ابتدا وزير خارجه آمريکا اعلام کرد می خواهد به مذاکرات بپيوندد. قبلا هم نشانه هايی را نشان داده بودند که اگر مذاکرات جدی شود حاضر می شوند.

وی با اشاره به اين‌که «بسياری از تحريم‌های يکجانبه‌ای که عليه ايران صورت گرفته، تحريم هايی است که دولت و کنگره آمريکا از نظر ما و بسياری از حقوقدانان دنيا کاملا خلاف قراردادهای بين‌المللی تحميل کرده است گفت: براين اساس حضور آقای کری طبيعی بود. برخی ديگر احساس کردند که ممکن است از قافله عقب بمانند و يکی پس از ديگری وارد شدند . نهايتا آقای لاوروف و قائم مقام وزارت خارجه چين روز آخر به مذاکرات پيوستند.

وزير امور خارجه گفت: چين به اين علت که وزير خارجه اين کشور مجبور بود در نشست کميته مرکزی حزب شرکت کند، در سطح قائم مقام وزير خارجه در مذاکرات ژنو شرکت کرد.

وی افزود: همه اين‌ها نشان دهنده اين بود که همگی تصور می‌کردند پيشرفت قابل توجهی حاصل شده و تصور می کردند که زمينه رسيدن به تفاهم و راه حل وجود دارد و واقعا وجود داشت. پيشرفت پيشرفت بسيار خوبی داشتيم، شايد اگر می خواستيم ۹۰ درصد پيشرفت کنيم امروز ۷۰ يا۷۵ درصد پيشرفت صورت گرفت. ان شاالله دور بعد با تاکيد بر منافع و ديدگاه ها و حقوق ايران درباره موضوعات ديگر نيز رايزنی می‌کنيم.

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخير جان کری، وزير امور خارجه آمريکا در ابوظبی گفت و اين پرسش که چرا اظهارت متفاوتی درشرايط متفاوت از برخی مقامات غربی شاهديم گفت: بايد اين موضع را از خود آنها پرسيد. اگر بخواهيم منصفانه قضاوت کنيم بعضی وقت‌ها در برابر سوالات متفاوت و برای پاسخ به گروه های متفاوت و يا برای حل کردن نگرانی‌های دولت ميزبان صحبت های متفاوتی از سوی ديپلماتها شکل می‌گيرد، البته اينکه ديپلمات‌ها يک روش و رويکرد يکسان و منسجمی نداشته باشند باعث خدشه واردشدن به اعتبار آن‌ها و صدمه ديدن اعتماد به آنها می‌شود. درحالی که هدف اين مذاکرات اين است که از ميزان بی‌اعتمادی که در طول هشت سال گذشته ايجاد شده کاسته شود و اين مواضع ضد و نقيض که برخی از آنها با آنچه که در واقعيات صحنه رخ داد متفاوت است درست نيست.

وی گفت: مردم در چند روز گذشته در تصاوير تلويزيون، اعلام مواضع برخی وزرای خارجه و اخبار شاهد بودند که چه کسانی مشکل داشتند و مخالفت داشتند، اين‌که آن‌ها بخواهند ناگهان به قول روزنامه‌نگاران يک چرخش جديدی به خبر بدهند و خبر را به گونه ای ديگر مطرح کنند، اعتباری برای شخص مطرح کننده آن و اعتمادی برای مذاکرات ايجادنمی کند. البته از آن جا که من انسان خوش‌بينی هستم و تمايل دارم اين پنجره فرصتی را که ملت ايران برای جامعه بين‌المللی و کشورهای غربی که بعضا خود را به اشتباه جامعه بين‌المللی می‌پندارد، فراهم شود که آن‌ها بتوانند مجددا اعتماد ملت ايران را کسب کنند و مردم ايران بتوانند يک بار ديگر آنها را آزمايش کنند که آيا حاضر هستند اعتمادی که از مردم ايران را گرفته اند را به آنها بازگردانند و مردم ايران مقداری از بی اعتماديشان کم شود.

وی افزود: من هنوز اميدوارم که طرف‌های غربی بتوانند از اين فرصت استفاده کنند و راهکاری بيابند که اين مشکل حل شود و به صورت جدی با موضوع برخورد کنند.

ظريف ادامه داد: بعيد می‌دانم اين اظهارنظرهايی که پاسخ به نگرانی‌های مقطعی گروه خاصی است، بتواند واقعات را تغيير دهد و کمکی به اعتماد سازی کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر ادعای برخی رسانه‌های غربی از اطلاع از جزييات مذاکرات اظهار کرد: تا به حال مطلبی را نديده‌ام که حتی نزديک به واقعيت مذاکرات بوده باشد. اين‌که شما تاکنون چيزی از جزييات مذاکرات نشنيده‌ايد نشان دهنده جدی بودن مذاکرات است. زيرا وقتی طرف ها اخبار مذاکرات را منتشر کنند، زکمانی است که به مراحل دشوار يا نزديک به شکست رسيده است.

وزير امور خارجه گفت: اين‌ها نشانه‌هايی از ورود مذاکرات به مراحل جدی و واقعيت اين است که اين رسانه‌ها چيزی برای منعکس کردن ندارند و همه اين اخباربرخی رسانه ها از ظن خودشان است. اصلا اگر بسياری از اين موضوعات در مذاکرات بود تا کنون مذاکرات ادامه پيدا نکرده بود.ايران تحمل نمی کند در مذاکره ای از ايران بخواهند که حق غنی سازی خود را تعليق کند. اضلا اين موارد روی ميز نيست و بحث در مورد آن نمی شود. اصل اين مذاکرات احترام به حق غنی سازی ايران است و نه چيز ديگری.

وی افزود: شما عصبانيت‌های امثال نتانياهو را در اظهار مواضع اخير وی ديده‌ايد، البته برخی از دوستان ما در منطقه نيز از اين مذاکرات بی جهت نگران و وحشت زده شدند. فکر می کنند قرار است ما بين آنها و دوستانشان اختلاف بيندازيم.

ظريف ادامه داد: آن‌ها بايد بدانند اساسا موضوع اين مذاکرات روابط بين ايران و آمريکا نيست بلکه مساله اين مذاکرات بحث هسته‌يی ايران است. نمی‌دانم چرا برخی کشورهای حاشيه خليج فارس ناگهان نگران می شوند و با ما نه بلکه با دوستان قديمی خود نيز اخم می‌کنند.

وی در ادامه برنامه گفت‌وگوی ويژه خبری شبکه دو سيما افزود: به آن‌ها می‌گويم که بی‌جهت نگران نباشيد؛ چراکه اولويت جمهوری اسلامی در سياست خارجی، همسايگان ايران است. ايران به عنوان بزرگترين و قدرتمندترين کشور منطقه همسايگان خود را محيط امنيتی خود می‌داند و بنابراين ناامنی آنها را ناامنی خود می داند. اين مذاکرات اصلا ارتباطی به نگرانی‌های آنها ندارد.

وی افزود: آنها بايد خوشحال باشند که مشکلی که می توانست منطقه را به‌آتش بکشد در حال رفع شدن است. اگر من جای آنها بودم نگران نمی شدم، عجله نمی‌کردم و استقبال می کردم و با ديدگاه روشن با ايران که دست خود را برای همفکری، همکاری و دوستی با کشورهای دوست و برادر دراز کرده است برخورد می کردم و مانع درست نمی کردم. به هرحال اظهارات مبنی بر نگرانی و وحشت زدگی وتلاش ها برای برهم زدن روند مناسب فعلی شنيده ايد.

وی توضيح داد: البته عده‌ای منافع‌شان در تنش و درگيری است ، حيات رژيم صهيونيستی و طرفداران آن‌ها در آمريکا در تنش و درگيری است و کاهش تنش را برنمی تابند. از آنها جز اين توقع نمی‌رود. با استفاده از حضورنامشروعی که در رسانه ها دارند سعی می کنند جهت غلطی به رسانه ها بدهند، اما مردم چشم و گوش دارند و واقعيات را می بينند؛ اميدواريم همسايگان ما که منافعشان در آرامش است و با منافع اسراييل متفاوت است. منافع دوستان ما در تضاد با رژيم صهيونيستی است و منافع دوستان ما در منطقه در اين است که با همسايه بزرگتر خود روابط خوب و سازنده‌و برادرانه ای داشته باشند.

وی گفت: ما نيز می‌خواهيم هماهنگ و براساس منافع مشترک و پيوندهای قديمی اعتقادی، تاريخی و فرهنگی روابط خود را حفظ کنيم. جايی برای نگرانی اين دوستان نمی بينم. تنش و تشنج می‌تواند به سمت کاهش رود و در اين شرايط بازار حاميان تنش کساد می‌شود.

ظريف ادامه داد: در ژنو که بوديم دستورالعملی به سفيران خود داديم تا از همسايگان خوبمان در منطقه، نگرانی زدايی شود. با همه کشورها و اعضای ۱+۵ سفيران ما برای پيشرفت مذاکرات و نگرانی زدايی ارتباط داريم. من نخستين سفر خارجی خود را از عراق شروع کردم تا نشان دهيم کشورهای منطقه در اولويت سياست خارجی ماست.

رييس دستگاه ديپلماسی کشورمان افزود: قصد دارم در نخستين فرصت به کشورهای منطقه سفر کنم البته در حاشيه مجمع عمومی سازمان ملل با بيشتر سفرای کشورهای منطقه ديدار کردم که از جمله آن می‌توانم به ديدار با سعودالفيصل اشاره کنم که ديدار کوتاهی بود. قصد ديدار ديگری هم داشتم که وی پيش از انجام سخنرانی نيويورک را ترک کرد.

وی گفت: پس از اين ديدار با وی تماس تلفنی داشتم؛ چراکه از گذشته دور با يکديگر آشنا هستيم و قبل از ايام حج برای وی آرزوی موفقيت در برگزاری اين مراسم حج کردم. اميدوارم در آينده نزديک بتوانم به همه اسن کشورها سفر داشته باشم.

وی در پاسخ به اين سوال که آيا توافق بين ايران و آژانس به وجود آوردن مداليته جديد است يا صرفا برای اعتمادسازی است، اظهار کرد: ما روندی را مبتنی بر توافق و اجرا شروع کرديم. شايد نياز نباشد درمورد کل تصوير در ابتدا توافق کنيم. مداليته می خواست همه چيز را اول حل کند و بعد اجر را شروع کند، ديديم مقدار زيادی طول کشيده، برای اعتماد سازی شروع به اجرا کنيم. در هرتفاهمی هم آژانس بايد وظيفه‌ای برعهده داشته باشد.

وزير امور خارجه گفت: آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در نطنز، فردو، اراک و اصفهان حضور گسترده‌ای دارد و گزارش‌های مفصل درباره ميزان غنی‌سازی و تعداد سانتريفيوژهای ما دارد. که نشان دهنده شفافيت ايران است. اينکه چند سانتريفيوژ داريم و چقدر غنی سازی کرديم. ما فقط به دنبال احترام به حق مردم ايران هستيم و چيزی برای پنهان‌کاری نداريم.

وی گفت: اميدواريم توافق‌نامه‌ای که بين رييس سازمان انرژی اتمی کشورمان با آمانو به امضا رسيد، اجرايی شود تا زمينه اعتمادسازی برای رسيدن به ساير موارد را ايجاد کند. هدف ما اين است که موضوعی حل نشده بين ايران و آژانس باقی نماند.

ظريف در پاسخ به اين سوال مبنی براين‌که تکليف اين توافق نامه در مذاکرات ايران ۱+۵ چه خواهد بود؟ افزود: کار با آژانس جزيی از راه حل است چون هر توافقی که با ۱+۵ می‌شود بايد از طريق آژانس راستی‌آزمايی انجام شود؛ بنابراين آژانس نقش قابل توجهی دارد.

وی اظهار کرد: آژانس هم درباره رفع ابهاماتی که درمورد گذشته پرونده هسته‌يی ايران نقشی دارد که بايد با کمک ايران و آژانس حل شود. حضور ظالمانه شورای امنيت در پرونده ما بايد خاتمه يابد وهر راه‌حلی بايد شامل رفع تمام تحريم‌های يکجانبه، چند جانبه و تحريم‌های شورای امنيت باشد و پرونده ايران در آژانس به پرونده‌ای عادی تبديل شود.

ظريف افزود: نظارت تنها يکی از سه وظيفه آژانس است، آژانس وظيفه کمک به امنيت و ايمنی هسته‌يی را دارد و هم موظف به کمک برای انتقال فناوری صلح اميز هسته‌يی است. وظيفه اصلی آژانس که در طرح "اتم برای صلح" قبل از ان. پی. تی ايجاد شد اين است که فناوری صلح‌آميز هسته‌يی را به کشورها منتقل کند. مثلا کار جدی آژانس در آفريقا شيرين کردن آب است. اين قبيل موارد در واقع وظيفه اصلی آژانس است. اميدوارم اين پرونده سريعا بسته شود و آژانس بتواند به فعاليت واقعی اش برسد.

وی در پاسخ به اين سوال که در مذاکرات ژنو شاهد برگزاری جلسات دو جانبه بوديم، آيا اين گفت‌وگوها توانست راهکاری را برای نزديک کردن ديدگاه‌های کشورها ايجاد کند؟ افزود: اين گفت‌وگوها باعث شفاف شدن موضوع و کاسته شدن تفاوت‌ها شده است و همان‌طور که اعضای ۱+۵ گفتند به راه حل نزديک‌تر شويم. اميدوارم در مرحله بعدی که حساس تراست اين موضوعات حل شود.

وی گفت: مردم بايد مذاکرات را با حوصله پيگيری کنند؛ چراکه ما می خواهيم با دقت پيگيری کنيم و بر سر منافع ملی دقيق و از توان کارشناسی خوبی برخوردارباشيم. البته مذاکره سخت است. اعلام موضع راحت است اما رسيدن به تفاهم خودباوری و شجاعت بيشتری نياز دارد. بررسی جزييات نياز به اطمينان دارد. اين اطمينان ناشی از باور به توان کشور و مردم و حضور آنها است.

ظريف گفت: خواست مردم تاکيد می‌کند که به طور جدی وارد مذاکرات شويم، با اين حال با دعای خير مردم می‌توانيم در مقابل شش نفر بنشينيم و آن‌ها شما را به چالش بکشند و شما نيز آن‌ها را به چالش بکشيد که اين امری بسيار سخت است.

وی افزود: از همکارانم که بار سنگين اين مذاکرات را بر عهده گرفتند، مذاکرات طولانی و نفس گيری داشتند تشکر می‌کنم و هميشه خوش بين بودم، زيرا به ياری خداوند و حمايت مردم اطمينان داشتم .

وزير امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال ديگری مبنی بر اين‌که جنابعالی چگونه با شخصيت‌های مختلف تعامل برقرار می‌کنيد؟ گفت: اگر قرار باشد با کسی که هم‌نظرمان است تعامل داشته باشيم، ديگر نيازی به مذاکره نداريم؛ زيرا با آن‌ها دارای مواضع يکسان و نظرات‌مان با يکديگر همسو است پس در اين صورت بايد به اختلاط با يکديگر بپردازيم.

وی با اشاره به اين‌که «مذاکره معنايش اين است که شما با کسی که با آن در ارتباط هستيد هم‌موضع نباشيد وگرنه تبادل نظر و همفکری می‌شود» افزود: در ۱+۵ واقعا مذاکره انجام می‌شود.

وی گفت: در موضوعات مختلف با بيشتر کسانی که در طرف مقابل ما نشسته‌اند اختلاف نظر داريم و اختلاف نظرها کم و بيش زياد است.

وزير امور خارجه کشورمان با اشاره به روابط خوب ايران با چين و روسيه گفت: با برخی از کشورهای غربی عضو گروه ۱+۵ دارای روابط نسبتا خوبی هستيم. ممکن است با برخی ديگر از کشورها روابطمان دچار فراز و نشيب‌های بسياری باشد. اما عموما روابط مثبت بوده است. اختلاف نظر داريم. اگر اختلاف نظر نداشتيم که پرونده هسته‌يی ايران ده سال به اين شکل ادامه پيدا نمی‌کرد. نبايد احساسی شويم. بايد توقع می داشتيم که مخصوصا اعضای غربی ۱+۵ با مواضعی که چندان با ما نزديک نيست وارد مذاکره شوند، هنر در اين است که ما با حفظ مواضع و اصولمان تلاش کنيم تا به تفاهم برسيم.

وی در پاسخ به سوال ديگری مبنی بر اين‌که جنابعالی در زمانی که بر سر ميز مذاکره با اعضای ۱+۵ هستيد، چه احساسی نسبت به ملت بزرگ ايران داريد؟ گفت: احساس بارسنگينی که اين ميزان از حمايت، لطف و بزرگواری بر دوش ما گذاشته است، در لحظه ای از مذاکرات نيست که احساس نکنيم اين بار سنگين بر دوش ما نيست.

وی گفت: اميدوارم در پايان کار خداوند کمک کند ما شرمنده اين حمايت ها و محبت ها نباشيم، دينی که داريم به انجام برسانيم و مشکلی که وجود دارد را از سر راه کشور برداريم و افزون بر حفظ حقوق ملت شريف ايران برای رفاه مردم تلاش کنيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016