سه شنبه 28 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رایزن فرهنگی ایران در انفجارهای بیروت کشته شد

راديو فردا ـ انفجار دو موتورسيکلت و خودروی بمبگذاری شده در نزديکی سفارت جمهوری اسلامی ايران در جنوب بيروت، پايتخت لبنان، حداقل ۲۳ کشته بر جای گذاشته است. گزارش‌ها حاکی است که رایزن فرهنگی ایران نیز در این انفجارها کشته شده است.

وزارت بهداشت لبنان اعلام کرده است که شمار کشته شدگان انفجارهای بیروت حداقل ۲۳ نفر و تعداد مجروحان نیز به ۱۴۶ نفر رسیده است.

یک مقام امنیتی لبنان می‌گوید که رایزن فرهنگی ایران در میانه کشته شدگان انفجارهای بیروت است. این مقام به خبرگزاری فرانسه گفته که هنگام ورود رایزن فرهنگی با سفارت این انفجار به وقوع پیوست که وی در اثر شدت جراحات وارده جان باخت. خبرگزاری رویترز نیز گزارش مشابهی منتشر کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


شبکه تلویزیونی العالم نیز با اعلام این خبر گزارش داده که رایزن فرهنگی ایران، حجت‌الاسلام «ابراهیم انصاری» بوده است. غضنفر رکن آبادی سفیر ایران در بیروت هم تایید کرده است که آقای انصاری در اثر جراحات وارده درگذشته است.

خبرگزاری فارس گزارش داده که رايزن فرهنگی ايران ۵۴ ساله بوده و پيش از اين مديرکل بخش آفريقا- عربی در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بوده است.

شبکه العالم همچنین از زخمی شدن چهار پرسنل خود در جریان دو انفجار یاد شده خبر داده است.

رسانه‌های لبنان روز سه شنبه تصاويری از صحنه انفجار را نشان دادند که مجروحان در حال انتقال به بيمارستان بودند. منطقه‌ای که در انفجار در آن به وقوع پيوسته است تحت کنترل شديد گروه حزب‌الله لبنان قرار دارد.

گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس حاکی است که در ورودی و سياه رنگ سفارت ايران بر اثر اين انفجار از جا کنده شد و ساختمان سه طبقه آن نیز آسيب ديد.

سفارت ايران در بيروت در اطلاعيه‌ای اعلام کرده که سفير و کارکنان سفارتخانه در سلامت هستند و به آنها آسیبی نرسيده است.

انفجار دوم نيز در نزديکی سفارت ايران به وقوع پيوست و باعث آتش گرفتن چندين خودرو شد. يکی از نگهبانان سفارت ايران به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته است که اولين انفجار توسط يک عامل انتحاری و با استفاده از موتورسيکلت صورت گرفت. لاشه موتورسيکلت در چند متری محل حادثه به چشم می‌خورد.

انفجار دوم که خسارات بيشتری بر جای گذاشت ناشی از منفجر شدن يک خودرو بمبگذاری شده بود.

واکنش ایران

در نخستين واکنش رسمی ايران به اين انفجار، علی شمخانی، دبير شورای عالی امنيت ملی در ديدار با سفير سوريه گفته که «اين گونه اقدامات تروريستی موجب تنفر روز افزون افکار عمومی جهان از عاملان و حاميان آن است».

وی افزوده است: «اين گونه اقدامات تروريستی هيچ تاثيری بر ادامه مسير حمايت ايران از جريان مقاومت اسلامی نخواهد داشت».

مرضيه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه ايران نيز به خبرگزاری ايرنا گفته است که انفجارها کار اسرائيل و مزدوران آن بوده است.

هنوز هيچ فرد يا گروهی مسووليت اين انفجار را بر عهده نگرفته است ولی به نظر می‌رسد که اين انفجارها بی ارتباط با تحولات سوريه نباشد.

در ماه اوت امسال نيز یک انفجار در بیروت باعث مرگ ۲۲ نفر شد. انفجار دیگری در ماه ژوئيه نيز ۵۳ نفر مجروح شدند.

ايران و گروه حزب‌الله لبنان از حاميان اصلی رژيم بشار اسد در سوريه هستند و از مارس ۲۰۱۱ به منظور مقابله با مخالفان مسلح این کشور، نيروها و تجهيزات نظامی برای تقويت ارتش سوريه فرستاده‌اند.

تحولات سوريه بر ثبات سياسی لبنان نيز اثر گذاشته است و موافقان و مخالفان بشار اسد، رييس جمهوری سوريه، بارها در خيابان‌های بيروت با يکديگر درگير شده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016