یکشنبه 17 آذر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سخنان وزير آموزش و پرورش درباره پيگيری پرونده معلمان اخراجی و تبعيدی و ديدار تشکل صنفی معلمان با وزير اطلاعات

ايسنا ـ وزير آموزش و پرورش عصر روز گذشته (۱۶ آذرماه) به مناسبت پانزدهمين سالروز تاسيس ايسنا ضمن حضور در اين خبرگزاری و بازديد از بخش‌های مختلف خبری در نشستی با خبرنگاران به تشريح برنامه‌های جديد خود در آموزش و پرورش پرداخت و از ديدار تشکل‌های صنفی معلمان با وزير اطلاعات و رسيدگی به پرونده‌های معلمان اخراجی و منتقل شده به ساير مناطق، خبر داد.

دکتر علی اصغر فانی در حاشيه اين بازديد در گفت‌وگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» ايسنا، با بيان اينکه در سه ماه گذشته تلاش کرديم «فرهنگ امنيتی» را به «امنيت فرهنگی» تبديل کنيم، درباره وضعيت معلمان اخراجی و منع تدريس شده‌ها در سال‌های گذشته، گفت: همکاران فرهنگی با اين شرايط داريم؛ اعلام کرديم پرونده اين فرهنگيان يک بار ديگر در معاونت حقوقی وزارت آموزش و پرورش مورد بررسی و تجديد نظر قرار گيرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پرونده‌های قضايی معلمان را پيگيری می‌کنيم
فانی با بيان اينکه در سه ماه گذشته تلاش کرديم فرهنگ امنيتی را به امنيت فرهنگی تبديل کنيم، اظهار کرد: معلمان در سال‌های اخير جرات نداشتند انتقاد کنند، اما به صراحت می‌گويم همه معلمان می‌توانند درباره تمام برنامه‌های آموزش و پرورش اظهارنظر و انتقاد کنند؛ اين جريان بتدريج در بدنه آموزش و پرورش جای خود را باز می‌کند و بايد جايگاه از بين رفته معلمان در جامعه احيا شود.

وی در پاسخ به اينکه آيا معلمانی هستند که بنابر دلايل مطرح کردن برخی موضوعات، اخراج، تبعيد و يا به شهر ديگری منتقل شده باشند؟ گفت: چنين فرهنگيانی هستند و اعلام کرد‌ه‌ايم تا به معاونت حقوقی وزارتخانه برای پيگيری موضوع مراجعه کنند؛ البته برخی برخی از همکاران دارای پرونده‌هايی با احکام قضايی هستند که فراتر از اختيارات آموزش و پرورش است، اما حاضريم آنها را نيز پيگيری کنيم؛ اما برخی فرهنگيان که در معاونت حقوقی آموزش و پرورش پرونده دارند، می‌توانند به اين معاونت مراجعه کرده و پرونده آنها مجدد بررسی شود.

تشکل‌های فرهنگی معلمان را يک فرصت می‌دانيم، نه يک تهديد
وزير آموزش و پرورش درباره اينکه روحانی صحبت‌هايی را در خصوص مشارکت تشکل‌های صنفی در تعيين سرنوشت خود داشته‌اند، آيا شما قائل به ساماندهی انجمن صنفی معلمان هستيد؟ پاسخ داد: از زمانی که به وزارت آموزش و پرورش آمدم، ديدارهايی را با تشکل‌های مختلف فرهنگيان داشتيم و معتقدم اين تشکل‌ها، تشکل‌های قانونی هستند و يک فرصت برای آموزش و پرورش محسوب می‌شوند که بتوانيم از آنها بهره ببريم.

فانی در ادامه از راه‌اندازی اتاقهای فکر در وزارتخانه متبوعش خبر داد و گفت: اتاق‌های فکری در آموزش و پرورش راه‌اندازی می‌کنيم که در اين اتاق‌های فکر، تشکل‌ها می‌توانند نظرات خود را عنوان کنند و در تصميم‌سازی و ارائه پيشنهادات جديد، کمک آموزش و پرورش باشند.

وی ادامه داد: معتقديم تشکل‌ها می‌توانند برای تصميم‌سازی و تصويب و اجرای برنامه‌ها، کمک آموزش و پرورش باشند.

فانی در ادامه تاکيد کرد: تشکل‌های فرهنگی معلمان را يک فرصت می‌دانيم، نه يک تهديد.

وزير آموزش و پرورش گفت: به دنبال فرصتی هستيم که وقتی از وزير اطلاعات بگيريم که تشکل‌ها ديداری با وزير اطلاعات داشته باشند. البته ممکن است اين کار تا عملياتی شدن طول بکشد. اما زمانی که با وزير اطلاعات در اين باره صحبت کردم، ايشان خيلی استقبال کردند و به وزير اطلاعات گفتم که اگر نمايندگان تشکل‌های صنفی معلمان آمدند، آنها را معطل نگه نداريد.

حماسه ۲۴ خرداد را معلمان آفريدند
فانی با بيان اينکه حماسه ۲۴ خرداد را معلمان آفريدند، تصريح کرد: هيچ قشری به اندازه معلمان در حماسه ۲۴ خرداد موثر نبود.

وی در ادامه با بيان اينکه جهاد دانشگاهی به عنوان شجره طيبه همواره نقش‌آفرين بوده، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی وارد هر حوزه‌ای که شده، موفق بوده و ايسنا هم از موفقيت‌های جهاد دانشگاهی است.

فانی ابراز اميدواری کرد که همکاری بين وزارت آموزش و پرورش با ايسنا بيش از پيش توسعه يابد و آموزش و پرورش بتواند از ظرفيت اين خبرگزاری به عنوان نهادی برای اطلاع‌رسانی اخبار و رويدادهای آموزش و پرورش استفاده کند؛ ضمن آنکه ايسنا می‌تواند ديدگاه‌های مردم و صاحبنظران، معلمان و بدنه جامعه را به وزارت آموزش و پرورش منتقل کند تا برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش متناسب با اين ديدگاه‌ها باشد.

وزير آموزش و پرورش گفت: انتظارم از ايسنا اين است که آموزش و پرورش را متعلق به خود بداند و به آموزش و پرورش در تنوير افکار عمومی کمک کند چرا که اين وزارتخانه دستگاهی است که کوچک‌ترين تصميم آن جامعه را تحت تاثير قرار می‌دهد، در حالی که در وزارتخانه‌های ديگر تصميمات بزرگی اتخاذ می‌شود اما کسی از آن خبردار نمی‌شود.

وی افزود: اين ويژگی آموزش و پرورش از يکسو و بزرگ بودن اين وزارتخانه با وجود بيش از يک ميليون معلم و ۱۲ ميليون و ۳۰۰ هزار دانش‌آموز از سوی ديگر از مهم‌ترين تفاوت‌های آموزش و پرورش با ساير وزارتخانه‌هاست. ضمن آنکه از نظر کيفی خروجی آموزش و پرورش، ورودی نظام آموزش عالی و جامعه است، لذا نيروی انسانی آينده کشور در آموزش و پرورش تامين می‌شود، از اين رو آموزش و پرورش وزارتخانه‌ای بسيار مهم است.

فانی گفت: وزارت آموزش و پرورش نياز دارد که مرتب با آحاد مردم ارتباط و اطلاع‌رسانی مناسبی داشته باشد و نيازمند ديده شدن بازتاب فعاليت‌هايش در جامعه است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016